Stretcha däck? Breddade plåtisar. Hur skall jag gå tillväga? [Göteborg]

Dutch
25 juni 2012 · 22 Inlägg

Tjenare,

Har inhandlat mig 4 breddade plåtfälgar, varav 2 st är 8" och de andra 2 är 9".

Däcken jag tänkt att använda är mina nuvarande 195/65 -15" (fram) och 205/60 -15" (bak). Det jag undrar är då, måste jag använda chockluft / startgas för att få på detta eller går det att bara använda en vanlig däckmaskin? (har tillgång till en sådan).

Om det inte går på vanligt sätt, vet ni någon bra verkstad i Göteborgsområdet som kan det dära med stretching? Vad kan kalaset kosta på ett ungefär?



Mvh Dutch

The things you own end up owning you.
Cgee ohshit
25 juni 2012 · 1 285 Inlägg

Dutch skrev:
Tjenare,

Har inhandlat mig 4 breddade plåtfälgar, varav 2 st är 8" och de andra 2 är 9".

Däcken jag tänkt att använda är mina nuvarande 195/65 -15" (fram) och 205/60 -15" (bak). Det jag undrar är då, måste jag använda chockluft / startgas för att få på detta eller går det att bara använda en vanlig däckmaskin? (har tillgång till en sådan).

Om det inte går på vanligt sätt, vet ni någon bra verkstad i Göteborgsområdet som kan det dära med stretching? Vad kan kalaset kosta på ett ungefär?



Mvh Dutch

Kan nästan garantera att du måste ha chockluft, annars kommer inte däcket ta in luft om du bara kränger på dom vanligt.

Du kan ju pröva med det klassiska, startgas & tändare annars.

Hos min lokala däckfirma så använde dom chockluft m.m & tog 500 för alla 4 fälgarna.

The löwer class.
Lexus LS430 "President" (2004)
Dutch
25 juni 2012 · 22 Inlägg

Cgee skrev:

Dutch skrev:
Tjenare,

Har inhandlat mig 4 breddade plåtfälgar, varav 2 st är 8" och de andra 2 är 9".

Däcken jag tänkt att använda är mina nuvarande 195/65 -15" (fram) och 205/60 -15" (bak). Det jag undrar är då, måste jag använda chockluft / startgas för att få på detta eller går det att bara använda en vanlig däckmaskin? (har tillgång till en sådan).

Om det inte går på vanligt sätt, vet ni någon bra verkstad i Göteborgsområdet som kan det dära med stretching? Vad kan kalaset kosta på ett ungefär?



Mvh Dutch

Kan nästan garantera att du måste ha chockluft, annars kommer inte däcket ta in luft om du bara kränger på dom vanligt.

Du kan ju pröva med det klassiska, startgas & tändare annars.

Hos min lokala däckfirma så använde dom chockluft m.m & tog 500 för alla 4 fälgarna.

Okej! Schysst pris. Men är det vanligt att vanliga däckverkstäder har en sådan chockluft "manick"? Får väl åka runt och kika lite..

The things you own end up owning you.
Cgee ohshit
25 juni 2012 · 1 285 Inlägg

Dutch skrev:

Cgee skrev:

Dutch skrev:
Tjenare,

Har inhandlat mig 4 breddade plåtfälgar, varav 2 st är 8" och de andra 2 är 9".

Däcken jag tänkt att använda är mina nuvarande 195/65 -15" (fram) och 205/60 -15" (bak). Det jag undrar är då, måste jag använda chockluft / startgas för att få på detta eller går det att bara använda en vanlig däckmaskin? (har tillgång till en sådan).

Om det inte går på vanligt sätt, vet ni någon bra verkstad i Göteborgsområdet som kan det dära med stretching? Vad kan kalaset kosta på ett ungefär?



Mvh Dutch

Kan nästan garantera att du måste ha chockluft, annars kommer inte däcket ta in luft om du bara kränger på dom vanligt.

Du kan ju pröva med det klassiska, startgas & tändare annars.

Hos min lokala däckfirma så använde dom chockluft m.m & tog 500 för alla 4 fälgarna.

Okej! Schysst pris. Men är det vanligt att vanliga däckverkstäder har en sådan chockluft "manick"? Får väl åka runt och kika lite..

Osäkert faktiskt, men dom flesta antar jag att dom ha tillgång till det. Hör runt lite som sagt smile

The löwer class.
Lexus LS430 "President" (2004)
Havretigern
25 juni 2012 · 145 Inlägg

Du behöver ingen chockluft det är ju as hög profil

rickylicious Webbutvecklare
25 juni 2012 · 2 369 Inlägg

Tror inte heller du behöver någon chockluft till det där. Krängde på 185/45 på 8" bred fälg (15") utan några som helst problem, så 195/65 ska inte vara något. Räkna inte med någon stretch dock... Mina 185/45 är inte mycket stretch så 195/65 kommer nog knappt stretcha något smile

Så här ser 195/55 ut så det blir ju inte bättre med 65 smile

http://tyrestretch.com/cache/8_195_55_R15/8_195_55_R15_595.jpg

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
larsson740Gl
25 juni 2012 · 729 Inlägg

jag har tillgång till det

Volvo V70 "Familjeräcern" (2013)
Dutch
25 juni 2012 · 22 Inlägg

rickylicious skrev:
Tror inte heller du behöver någon chockluft till det där. Krängde på 185/45 på 8" bred fälg (15") utan några som helst problem, så 195/65 ska inte vara något. Räkna inte med någon stretch dock... Mina 185/45 är inte mycket stretch så 195/65 kommer nog knappt stretcha något smile

Så här ser 195/55 ut så det blir ju inte bättre med 65 smile

http://tyrestretch.com/cache/8_195_55_R … 15_595.jpg

Tanken är inte heller att få någon stretch direkt. Men det jag såg nu på din bild, blir det inte mer tajt med mindre stretch? Däcket kommer ju närmare skärmkanten.. (har 740 -88 som är sänkt 40/40).
Hur blir det med mina bakdäck då? 205/60. Fälgarna är 9" bak. (är usel på däck och sådant)


Mvh

Senast redigerat av Dutch (25 juni 2012)

The things you own end up owning you.
rickylicious Webbutvecklare
25 juni 2012 · 2 369 Inlägg

Dutch skrev:

rickylicious skrev:
Tror inte heller du behöver någon chockluft till det där. Krängde på 185/45 på 8" bred fälg (15") utan några som helst problem, så 195/65 ska inte vara något. Räkna inte med någon stretch dock... Mina 185/45 är inte mycket stretch så 195/65 kommer nog knappt stretcha något smile

Så här ser 195/55 ut så det blir ju inte bättre med 65 smile

http://tyrestretch.com/cache/8_195_55_R … 15_595.jpg

Tanken är inte heller att få någon stretch direkt. Men det jag såg nu på din bild, blir det inte mer tajt med mindre stretch? Däcket kommer ju närmare skärmkanten.. (har 740 -88 som är sänkt 40/40).
Hur blir det med mina bakdäck då? 205/60. Fälgarna är 9" bak. (är usel på däck och sådant)


Mvh

Tanken med att ha för små däck så att det blir stretch är ju för att man ska kunna sänka mer (och är snyggare) big_smile Med dina däck blir det ännu lite mer däck än på bilden jag postade, så det kommer ju börja ta i när du sänker. Hade jag haft bredare däck hade jag fått höja min bil jättemycket.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Micke181
25 juni 2012 · 300 Inlägg

Det blir nog väldans tajt i skärmkanten wink

rickylicious Webbutvecklare
25 juni 2012 · 2 369 Inlägg

Hur små däck kan man köra på 740 innan det ser dumt ut är frågan också tongue Jag har ju Golf 2, då är 185/45 lagom litet tycker jag. 740 är ju betydligt större bilar så det ska ju inte se heldumt ut med för små däck heller...

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Dutch
25 juni 2012 · 22 Inlägg

rickylicious skrev:
Hur små däck kan man köra på 740 innan det ser dumt ut är frågan också tongue Jag har ju Golf 2, då är 185/45 lagom litet tycker jag. 740 är ju betydligt större bilar så det ska ju inte se heldumt ut med för små däck heller...

I understand. Men ekonomin är som den är, och jag har dem däcken jag har! wink så min fråga är mest Går det i vanlig maskin? Samt om det kommer att kunna köras med, utan att skärm och däck har det FÖR intimt och nära? smile

The things you own end up owning you.
rickylicious Webbutvecklare
25 juni 2012 · 2 369 Inlägg

Dutch skrev:

rickylicious skrev:
Hur små däck kan man köra på 740 innan det ser dumt ut är frågan också tongue Jag har ju Golf 2, då är 185/45 lagom litet tycker jag. 740 är ju betydligt större bilar så det ska ju inte se heldumt ut med för små däck heller...

I understand. Men ekonomin är som den är, och jag har dem däcken jag har! wink så min fråga är mest Går det i vanlig maskin? Samt om det kommer att kunna köras med, utan att skärm och däck har det FÖR intimt och nära? smile

Vanlig maskin: inga problem. Om det funkar på 740 har jag inte en aning om smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Tagg3N Konsult
25 juni 2012 · 1 247 Inlägg

Dutch skrev:

rickylicious skrev:
Hur små däck kan man köra på 740 innan det ser dumt ut är frågan också tongue Jag har ju Golf 2, då är 185/45 lagom litet tycker jag. 740 är ju betydligt större bilar så det ska ju inte se heldumt ut med för små däck heller...

I understand. Men ekonomin är som den är, och jag har dem däcken jag har! wink så min fråga är mest Går det i vanlig maskin? Samt om det kommer att kunna köras med, utan att skärm och däck har det FÖR intimt och nära? smile

Det kommer funka med en vanlig maskin så länge däcken är mjuka. Har de däremot börjat hårdna så kan jag rekommendera en pumpring eller chockluft..

Dutch
25 juni 2012 · 22 Inlägg

Tagg3N skrev:

Dutch skrev:

rickylicious skrev:
Hur små däck kan man köra på 740 innan det ser dumt ut är frågan också tongue Jag har ju Golf 2, då är 185/45 lagom litet tycker jag. 740 är ju betydligt större bilar så det ska ju inte se heldumt ut med för små däck heller...

I understand. Men ekonomin är som den är, och jag har dem däcken jag har! wink så min fråga är mest Går det i vanlig maskin? Samt om det kommer att kunna köras med, utan att skärm och däck har det FÖR intimt och nära? smile

Det kommer funka med en vanlig maskin så länge däcken är mjuka. Har de däremot börjat hårdna så kan jag rekommendera en pumpring eller chockluft..

Däcken är mitt emellan. Min bekanta med verkstaden sa nu att deras maskin har inbyggt chockluft eftersom de kränger på såpass breda fälgar ibland till amerikanare.

Senast redigerat av Dutch (25 juni 2012)

The things you own end up owning you.
Tagg3N Konsult
25 juni 2012 · 1 247 Inlägg

Dutch skrev:

Tagg3N skrev:

Dutch skrev:

I understand. Men ekonomin är som den är, och jag har dem däcken jag har! wink så min fråga är mest Går det i vanlig maskin? Samt om det kommer att kunna köras med, utan att skärm och däck har det FÖR intimt och nära? smile

Det kommer funka med en vanlig maskin så länge däcken är mjuka. Har de däremot börjat hårdna så kan jag rekommendera en pumpring eller chockluft..

Däcken är mitt emellan. Min bekanta med verkstaden sa nu att deras maskin har inbyggt chockluft eftersom de kränger på såpass breda fälgar ibland till amerikanare.

Då är det ju absolut inga problem! smile Kör hårt smile

Dutch
25 juni 2012 · 22 Inlägg

Tagg3N skrev:

Dutch skrev:

Tagg3N skrev:

Det kommer funka med en vanlig maskin så länge däcken är mjuka. Har de däremot börjat hårdna så kan jag rekommendera en pumpring eller chockluft..

Däcken är mitt emellan. Min bekanta med verkstaden sa nu att deras maskin har inbyggt chockluft eftersom de kränger på såpass breda fälgar ibland till amerikanare.

Då är det ju absolut inga problem! smile Kör hårt smile

Yes!
En liten fundering som slog mig förresten.. blir det inte bättre (notera bättre så som i praktiskt och inte snyggt) om man kör på 205/60 på framfälgarna (15" & 8" breda) och 195/65 på bakfälgarna? (9" breda). Då får jag ju lägre profil på båda. Eller är det bajs?

The things you own end up owning you.
rickylicious Webbutvecklare
25 juni 2012 · 2 369 Inlägg

Dutch skrev:

Tagg3N skrev:

Dutch skrev:

Däcken är mitt emellan. Min bekanta med verkstaden sa nu att deras maskin har inbyggt chockluft eftersom de kränger på såpass breda fälgar ibland till amerikanare.

Då är det ju absolut inga problem! smile Kör hårt smile

Yes!
En liten fundering som slog mig förresten.. blir det inte bättre (notera bättre så som i praktiskt och inte snyggt) om man kör på 205/60 på framfälgarna (15" & 8" breda) och 195/65 på bakfälgarna? (9" breda). Då får jag ju lägre profil på båda. Eller är det bajs?

Är inte med på hur du tänker... Smalare däck på bredare fälg ger ju mer stretch och då blir profilen lite mindre efter som det stretchas ut. Sen så räknas ju profilen % på däckets bredd så profilen är ungefär samma på båda däcken skulle jag tro smile Så jag vill tro att du då får mer profil i fram eftersom du sätter bredaste däcket på smalaste fälgen, men jag kanske tänker fel smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Tagg3N Konsult
25 juni 2012 · 1 247 Inlägg

Dutch skrev:

Tagg3N skrev:

Dutch skrev:
Däcken är mitt emellan. Min bekanta med verkstaden sa nu att deras maskin har inbyggt chockluft eftersom de kränger på såpass breda fälgar ibland till amerikanare.

Då är det ju absolut inga problem! smile Kör hårt smile

Yes!
En liten fundering som slog mig förresten.. blir det inte bättre (notera bättre så som i praktiskt och inte snyggt) om man kör på 205/60 på framfälgarna (15" & 8" breda) och 195/65 på bakfälgarna? (9" breda). Då får jag ju lägre profil på båda. Eller är det bajs?

Aldrig fått den frågan förr. Men av ren instinkt skulle jag haft 205 bak och 195 fram. Profilen förblir oförändrad, det enda du ändrar är sträckningen av däcket.

Som rickylicious skrev så är profilen i stort sett samma på båda däcken mätt i mm. Kör du med 195 fram och 205 bak kommer det vara nästan samma "stretch" på båda.

Senast redigerat av Tagg3N (25 juni 2012)

Dutch
25 juni 2012 · 22 Inlägg

rickylicious skrev:

Dutch skrev:

Tagg3N skrev:

Då är det ju absolut inga problem! smile Kör hårt smile

Yes!
En liten fundering som slog mig förresten.. blir det inte bättre (notera bättre så som i praktiskt och inte snyggt) om man kör på 205/60 på framfälgarna (15" & 8" breda) och 195/65 på bakfälgarna? (9" breda). Då får jag ju lägre profil på båda. Eller är det bajs?

Är inte med på hur du tänker... Smalare däck på bredare fälg ger ju mer stretch och då blir profilen lite mindre efter som det stretchas ut. Sen så räknas ju profilen % på däckets bredd så profilen är ungefär samma på båda däcken skulle jag tro smile Så jag vill tro att du då får mer profil i fram eftersom du sätter bredaste däcket på smalaste fälgen, men jag kanske tänker fel smile

Tänkte mest om jag har de högre 65orna bak på de bredare fälgarna och 60 fram på mindre fälg, men jag förstår dig.
Testar så som det skall vara och ser helt enkelt hur det blir!

The things you own end up owning you.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang