3073
Sök

Mooseville Performance - Volvo 142 med Wankelmotor

Från början skulle det bara bli en wankelmotor modell 13B, sen 4-länk, sen spårade det ur, sakta och plågsamt...

Wankel-snubbe
882 684 Visningar
Uppdaterades senast 27 juli 2017
1 196 Inlägg
6 juli 2013
Fyfan vad brutalt tongue

362 Inlägg
6 juli 2013
rysningar.....

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

Wankel-snubbe
325 Inlägg
7 juli 2013
Trådstartare
Oroa er inte, grenröret på bilden är bara för skojs skull. Kommer inte se ut så :-)

Mooseville Performance - Tegheim

11 Inlägg
8 juli 2013
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104618/104618-352a3ff53c829414a5910c0490e65da8.jpg

Bjuder på en bild wink

Jourråtta
148 Inlägg
8 juli 2013
Och där föll hakan ner i bordet och dräglet flödar... yikes

Wankel-snubbe
325 Inlägg
234 Inlägg
8 juli 2013
Fan vad grymt. Det blir så jävla bra så att det inte är sant smile.

Mvh// Mattias

35 Inlägg
8 juli 2013
Enligt min vetskap så har han räknat ut detdär så att avgasimpulserna ska gå turvist ut i kollektorn och inte så att två impulser kommer på samma gång så att de "krockar" och kan knuffa tillbaka en impuls så gashastigheten bromsas vilken kan leda till onödig effektförlust! smile[
SpeedOfLight skrev:
Nog vet jag vad ett extraktorrör är, men tyckte det verkade vara onödigt kraftiga vinklar, vilket inte är bra heller för ett extraktorrör, då kraftiga vinklar bromsar upp avgasflödet, som i sin tur leder till att avgaserna fortfarande inte anländer till kollektorn i rätt tid. vilket gör att ett rakare rör som är felande i längd kan fungera minst lika bra.

1 432 Inlägg
8 juli 2013
Tegheim skrev:
Oroa er inte, grenröret på bilden är bara för skojs skull. Kommer inte se ut så :-)

Good smile

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

Wankel-snubbe
325 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
Nope, men jag lär mig gärna hur man gör det! :-)

Opel_AsconaB skrev:
Enligt min vetskap så har han räknat ut detdär så att avgasimpulserna ska gå turvist ut i kollektorn och inte så att två impulser kommer på samma gång så att de "krockar" och kan knuffa tillbaka en impuls så gashastigheten bromsas vilken kan leda till onödig effektförlust! smile[
SpeedOfLight skrev:
Nog vet jag vad ett extraktorrör är, men tyckte det verkade vara onödigt kraftiga vinklar, vilket inte är bra heller för ett extraktorrör, då kraftiga vinklar bromsar upp avgasflödet, som i sin tur leder till att avgaserna fortfarande inte anländer till kollektorn i rätt tid. vilket gör att ett rakare rör som är felande i längd kan fungera minst lika bra.

35 Inlägg
10 juli 2013
skulle jag veta hur man räknar ut det skulle jag mycket gärna lära ut smile
Tegheim skrev:
Nope, men jag lär mig gärna hur man gör det! :-)

Opel_AsconaB skrev:
SpeedOfLight skrev:

143 Inlägg
11 juli 2013
Jag som tyckte att de va drygt å bygga en oljeretur(en platta med 2 skruvhål och en rörstump på) som jag byggde för några dagar sen.... tongue Och att man oroar sej för att byta till en volvo 240 bakaxel på min Toyota Starlet,
De kanske inte är så mycket jobb insér man nu tongue
Överlägset de sjukaste bygget jag nånsin sett i hela mitt liv, SJUKT imponerad!

163 Inlägg
12 juli 2013
coolt, men det var väll bara en tidsfråga;) , det e ju ett extremt projekt du håller på med, verkligen kul att följa.

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
12 juli 2013
Tegheim skrev:
Idag fick man vara med dom tuffa grabbarna :-)

http://www.build-threads.com/category/build-threads/

coolt som fan smile

Wankel-snubbe
325 Inlägg
27 juli 2013
Trådstartare
Efter lite paus har jag tagit tag i styrningen igen.

Har gjort en första version av styrarm här med Länkhuvud M14.
Är inte helt nöjd med hur den sitter skruvad, men vill inte ha en gaffel då det tar massa mer material, jobb och utrymme i fälgen. Men troligtvis skulle det funka kanon!
Det är M16 bult/mutter på bild, men orkade inte rita en M14, då SolidWorks inte hade den färdig.

Ska åka in till Biltema och se vad de kan ha för färdiga styrleder som annars kan passa mig.

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/SolidWorks/Styrarm-01_zpsdca27e92.jpg
Senast redigerat av Tegheim (28 juli 2013)

1 432 Inlägg
27 juli 2013
Men va läser vi, finns det produkter som du tänker köpa färdiga wink Välkommen till samhörigheten med alla oss vanliga dödliga wink

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

Wankel-snubbe
325 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
Ja, styrleden kan jag tänka mig att köpa :-)
Men styrarmen blir svår att köpa :-)

181 Inlägg
28 juli 2013
SpeedOfLight skrev:
Men va läser vi, finns det produkter som du tänker köpa färdiga wink Välkommen till samhörigheten med alla oss vanliga dödliga wink

haha, gjorde min kväll !

men jag måste hålla med där, jag vart lite förvånad

Wankel-snubbe
325 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
Det blir ingen styrled på Biltema. Jag kör med M14-länkhuvud istället. Med tätningar.

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/SolidWorks/Styrning-01_zps767df020.jpg

Sök