3074
Sök

Mooseville Performance - Volvo 142 med Wankelmotor

Från början skulle det bara bli en wankelmotor modell 13B, sen 4-länk, sen spårade det ur, sakta och plågsamt...

Wankel-snubbe
882 635 Visningar
Uppdaterades senast 27 juli 2017
166 Inlägg
20 januari 2014
#801
somsagt, med tanke på vad materialet skulle kosta så kan det ju knappast vara särskilt lönsamt.
ont: jobba på! ser bra ut. smile


Wankel-snubbe
325 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
#802
Köpa sunkiga splitfälgar och göra egna centrum är kanske mest ekonomiskt.

Mooseville Performance - Tegheim

2Fast4You
499 Inlägg
20 januari 2014
#803
Tegheim skrev:
Köpa sunkiga splitfälgar och göra egna centrum är kanske mest ekonomiskt.

Nu tror jag nästan du ger dina trogna läsare falska förhoppningar om du inte gör det!


Wankel-snubbe
325 Inlägg
44 Inlägg
28 januari 2014
#805
Skwie skrev:
Andthenshebleed skrev:
Fint som fan!
Om jag får fråga, va kostar solidworks? smile och vart köper man det då? (:

Det kostar nog 70000kr om inte mer

Det går att ladda ner felfritt från pirate bay, själv fick jag dock licensen gratis av skolan.


Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
28 januari 2014
#806
linder94 skrev:
Skwie skrev:
Andthenshebleed skrev:
Fint som fan!
Om jag får fråga, va kostar solidworks? smile och vart köper man det då? (:

Det kostar nog 70000kr om inte mer

Det går att ladda ner felfritt från pirate bay, själv fick jag dock licensen gratis av skolan.

trist att licensen endast funkar ett år hmm hade också solidworks innan.. grymt bra program !


Wankel-snubbe
325 Inlägg
11 februari 2014
Trådstartare
#807
Förra veckan tog jag tag i att korta styrväxeln. Det blir inte mycket kvar utav den. Kapade bort 220mm och lät 200mm vara kvar.

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20140201_141104_zpstlz5jltb.jpg

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20140201_141617_zpswkxtfpzt.jpg

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20140202_114658_zpssc78mnvv.jpg

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20140202_115315_zpsg5vpzwdk.jpg

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20140202_132334_zpsrtf6yiob.jpg

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20140202_132557_zpsp3kljrne.jpg

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20140202_142610_zpsvoir8yit.jpg

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20140202_141655_zpsncvh8pca.jpg

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20140202_154611_zps3wrozpxl.jpg



Tänkte starta en ny tråd med frågan, men frågar här först i hopp om att ni som fortfarande hänger kvar har lite koll.

Vilken BMW-klump är bäst om man vill kunna välja på många olika utväxlingar samt ha ett större utbud på lamelldiffar både original och eftermarknads?
Den behöver inte tåla 1500hk och väga 100kg, men gärna vara hållbar.

Mooseville Performance - Tegheim

RetarDz
27 Inlägg
11 februari 2014
#808
De från BMW 740 skall stå pall för ca 500-600Hk om jag inte minns fel?


Wankel-snubbe
325 Inlägg
11 februari 2014
Trådstartare
#809
Effekten är ju en sak, men finns det grejer till dem? Utväxlingar och diffar.

Mooseville Performance - Tegheim

48 Inlägg
11 februari 2014
#810
Härdar du allting du svarvar och fräser osv innan du monterar det?


däcksparkare
1 046 Inlägg
11 februari 2014
#811
dum fråga kanske.. men vad får du ut av å korta styrväxeln?

Motor utan turbo suger >.>

Lillen
213 Inlägg
11 februari 2014
#812
Lilljegern skrev:
dum fråga kanske.. men vad får du ut av å korta styrväxeln?

Det är för att den ens ska gå att använda.
Geometrin i framvagnen kräver det helt enkelt!


TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
11 februari 2014
#813
"bankrånar" utväxlingen från e30 m3 tål ju stryk, plus att du kan varva satan på växlarna.

annars är detta ppf svar på rejäl bakvagn

"Vi har tagit fram en paketlösning för att få sprängsäker bakvagn på E30. Man använder:

535 yttre medbringare, passar i lagret på E30. 535 E28 diffklump samt drivknutar. Man får ev flytta fjäderfästet på bärarmen pga den betydligt större knuten, men annars är det bolt on.

För att få detta att passa krävs en customtillverkad drivaxel, och då är ju en svikstålsaxel det enda alternativet. Vi har anpassat en axel till rätt längd och dessa beställer vi tillverkning av idag.

Den som vill bygga bombsäker bakvagn beställer sina axlar idag, och de levereras om ca 3 veckor.

Pris 5000kr/par ink moms."


80 Inlägg
11 februari 2014
#814
BMW E34 har många olika utväxlingar till vettiga priser och det är lätt att hitta lamelldiff till sån klump dom har men då tycker jag du ska satsa på en diff med 210 huset och dom sitter oftast på 535,530,540,M5.
Jag har lite olika bakvagnar från olika e34or, som tex 535,M5,525tds bara att skicka pm om du behöver mer info.


Wankel-snubbe
325 Inlägg
12 februari 2014
Trådstartare
#815
Fredde94chr skrev:
Härdar du allting du svarvar och fräser osv innan du monterar det?

Nej, jag härdar i princip inget. Vevaxeln ska ythärdas, och det är väl troligtvis det enda på bilen som jag kommer härda.

Lilljegern skrev:
dum fråga kanske.. men vad får du ut av å korta styrväxeln?

Som de skrev här uppe, så kräver framvagnsgeometrin att styrväxeln kortas.
Det finns en hel del att ta hänsyn till, och bumpsteer är en anledningen till att det är viktigt med rätt längd.

Mooseville Performance - Tegheim

däcksparkare
1 046 Inlägg
12 februari 2014
#816
Jaha okej, då fick man svar på det smile

Motor utan turbo suger >.>

Kalaspuff
12 februari 2014
#817
Galet och spännande projekt, varje bilduppdatering är ren fröjd för ögat och man längtar lika mycket varje gång tills nästa uppdatering!

Hatten av till dig och detta urballa projekt! smile

Mvh

762 Inlägg
13 februari 2014
#818
Detta var nog det sjukaste jag har sett, att tillverka sin egen motor kräver ju sin man! Sen de kunskaperna du har i Solidworks är väldigt imponerande, jag använder själv SolidWorks i jobbet och jag vet att det det krävs en hel del kusnkaper i programmet för att kunna göra det du gör big_smile Detta ska verkligen följas!


68 Inlägg
25 februari 2014
#819
sjukt jobb du gör! smile önskar man hade kunskap samt ork själv! smile


Wankel-snubbe
325 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
#820
Det har varit hyffsat lugnt ett tag.

Det slutade med att när jag letade efter en BMW M5-diff, så sprang jag över en M5 E39-bakvagn. Komplett.
Köpte den i ren spekulation, och drömde några nätter om att konvertera från 4-länk till multi-bakvagn.

Men verkligheten kom ifatt mig, och jag inser att jag hellre lägger tiden på att få ordning på det jag har, och komma framåt, istället för att kapa bort. Så tills vidare får bakvagnen ligga i "bra-o-ha"-hörnan.

Putsade upp mina 4-länk-stag och svarvade även ur några muttrar till justeringen. Ska bara TIGa på dem, och sen är stagen klara för eventuell ytbehandling.

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20140311_172129_zpsneykjszn.jpg

Sen har jag tagit fram två solida dowelpins till motorn. Orignal sitter det 2st i varje rotorhus, som dessutom är ihåliga för olja, och som ligger omkring 15.97-15.98mm i dia.
Nu är det två slipade stänger som är 15.99mm istället. Perfekt att med lätt hand knacka i.
Dessa två är det enda som styr ihop motorns delar.

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/20140321_143614_zps0eipgunt.jpg

Mooseville Performance - Tegheim


Sök