4813
Sök

Volvo 855 T5 2,3l ska trimma + mappa

36 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
Hej!

Får vell skäll för jag gör såhär finns kanske redan ngn tråd om exakt samma sak men jag hittar då inte den!

Bilen: volvo 855 T5 2,3liter, 15G turbo, 225HK original, 3" downpipe med race katt och sportljuddämp, 25 000mil och i jävligt bra skick, enligt en Autoverkstaden så är den jävligt fin i skicket går skjukt bra osv, ( lite problem med laddet just nu), nyligen bytt kamrem vattenpump, olja+filter, tändstift, under denna operationen så tänkte jag även byta packboxar+packningar givegtvis!

I alla fall.. tänkte trimma min 2,3L 15G turbo.. och då med

-H-profil stakar
-Spridare(VILKA? kan inte mycket)
-19T turbo
-Fin Mappning!

vad tror ni om de ? vad kan man få ut och är det något mer man borde byta? sen sitter det ju 3" full flödes downpipe med race kisse och sportljudämpare redan, men passar downpipen på 19T eftersom jag har 15G nu? har lite pengar att leka med så kom med förslag så bygger vi tillsammans..

BILEN SKA VARA BESIKTNINGSKLAR (ROADLEGAL)

Tack på förhand MVH Quillet

8 291 Inlägg
5 juli 2012
Ska den vara helt legal så är det ju bara att glömma bytet av turbo och spridare om man tittar på reglerna. Egentligen så gäller ju samma sak med avgassystemet. Sen hur stor chansen är att det upptäcks är ju en annan sak.

Vad gäller spridare så bör man ju sikta minst minst 350cc. Downpipen kommer inte att passa pga olika avgashus. Och visst är det mer saker som lär bytas. Lmm-hus och bränslepump lär bytas för att klara av effekten man kan nå. Kopplingen lär bytas ut. Att byta intercooler är en vettig investering, samma sak gäller grenröret. Och med tanke på miltalet så får man räkna med borrning och nya kolvar om man är noga och vill få ut max.

36 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
Tack för ditt svar! så en 350hk kan vara svårt att få igenom även om den klarar avgaskrav osv ? för modifikationer gällande turbo och sånt ser dom inte positivt på då xD ?

8 291 Inlägg
7 juli 2012
Attd en klara avgasmätningen är ju en sak. Men eftersom den byggs om så uppfyller den ju inte dem krav och regler som finns. Det är nämligen 2 väldigt skilda saker. Så även om man klarar mätningen i sig så är den ju inte laglig för det.

Sök