1433
Sök

Få "slag i brösted" bas ur ljudanläggningen

1 058 Inlägg
10 juli 2012
fast tråden handlade ju ursprungligen om riktig bröstmassage bas, och det får man inte utan rejält steg, och ett lass med middar som smaskar bäst dom förmår!

det är go big or go home, i detta fallet. går inte slänga dit några halvtaskiga middar och driva dom på HU pulver, och tro det ska bli stamp i skiten. ain't gonna häppen serru.

klart. är man nöjd så är man, men samtidigt. är man inte nöjd, så är det steg och ett lass middar som krävs. givetvis redig montering i stabila bafflar med dämpade dörrar osv osv.

go big - go home smile

PoLoud =D

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
10 juli 2012
vw_performance skrev:
fast tråden handlade ju ursprungligen om riktig bröstmassage bas, och det får man inte utan rejält steg, och ett lass med middar som smaskar bäst dom förmår!

det är go big or go home, i detta fallet. går inte slänga dit några halvtaskiga middar och driva dom på HU pulver, och tro det ska bli stamp i skiten. ain't gonna häppen serru.

klart. är man nöjd så är man, men samtidigt. är man inte nöjd, så är det steg och ett lass middar som krävs. givetvis redig montering i stabila bafflar med dämpade dörrar osv osv.

go big - go home smile

nej så är det ju självfallet... tänkte mer överlag, tycker det var så passande att skriva i denna tråd då det var diskussion om detta. Ursäkta om det blev OT.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
10 juli 2012
Fast att köpa ett steg som kostar 1000-1500kr NYTT kommer att göra skillnad inte minst p.g.a att man har filtermöjligheter. Vill man inte lägga de pengarna så är Blocket ett lysande tips. Där kam man köpa äldre VÄLLJUDANDE steg för noll och ingenting, har själv köpt Phoenix Gold för 640:- ink frakt och kablar... Visst steget var säkert 15år gammalt, men det innebär inte att det är skitprylar.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

90 Inlägg
10 juli 2012
Det finns dock omfattande EQ inställningar och även låg/hög-pass filter inställningar, crossover punkt för subben osv på min JVC enhet som bara kostade 2000:- på netonnet, och nej jag tycker inte det är stor skillnad med eller utan externt slutsteg med mina komponenter (Med det steget jag provat).
Kör dock helt utan EQ eller filter, endast crossover 55hz vilket låter mest balanserat i mina öron med mina komponenter. Vill gärna inte lägga på effekter heller i onödan för att färga ljudet mer än nödvändigt.

Har för övrigt både spotify extreme över bluetooth och .WAV filer från USB stick, rippade från CD med Exact Audio Copy för att få så perfekt ljud som möjligt från början.
Det gör väldigt mycket, och tro mig, jag behöver inte bättre ljud i bilen, sen kan ni säga vad ni vill, men jag tror inte ni ställt in era komponenter på ett bra sätt om ni måste ha mycket bättre ljud än vad jag har.

Jag producerar somsagt musik själv och anser mig rätt insatt i det hela så kom inte och påstå att jag har problem med hörseln. Har lite tinnitus på vänster öra men det borde ni ha värre av så högt som ni verkar spela i bilen ;(

409 Inlägg
10 juli 2012
Först Velocity007 och nu Gloom.. Verkar vara envisa tråden det här smile

1 523 Inlägg
10 juli 2012
Boyakacsha, Garaget har många förståsigpåare!

90 Inlägg
10 juli 2012
Ja för jag vet ju ingenting.
Låter er tjaffsa vidare och polera era egon. Inte värt att lägga ner mer tid på detta.
Gå gärna in och rösta ettor på min bil också. Så hopplöst barnsligt smile

Lycka till och vissa växer nog upp så småningom.

Skiter i denna tråd nu smile Hej hopp.

Boyakacsha skrev:

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 juli 2012
Kan hålla med om att en huvudenhets effekt faktist kan räcka rätt långt, speciellt om man har lättdrivna grejer. Men ska man verkligen spela högt så krävs det mer effekt, och även ljudmässigt bör man märka skillnad med steg påkopplat, annars gör huvudenheten nåt konstigt med lågnivåsignalen. Nu kanske inte alla har behov av den extra ljudkvalité eller ljudtryck som ett rejält steg ger, men i många fall kan det vara en bättre investering än nya högtalare... smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

409 Inlägg
10 juli 2012
Gloom skrev:
Låter er tjaffsa vidare och polera era egon. Inte värt att lägga ner mer tid på detta.

Boyakacsha skrev:

För det är vi som reagerar barnsligt? smile

Har förövrigt aldrig förstått mig på varför folk bryr sig om röster.. "åh nej, någon tyckte inte om min bil ;("

"Hej hopp"

16 197 Inlägg
10 juli 2012
Gloom skrev:
Det finns dock omfattande EQ inställningar och även låg/hög-pass filter inställningar, crossover punkt för subben osv på min JVC enhet som bara kostade 2000:- på netonnet, och nej jag tycker inte det är stor skillnad med eller utan externt slutsteg med mina komponenter (Med det steget jag provat).
Kör dock helt utan EQ eller filter, endast crossover 55hz vilket låter mest balanserat i mina öron med mina komponenter. Vill gärna inte lägga på effekter heller i onödan för att färga ljudet mer än nödvändigt.

Har för övrigt både spotify extreme över bluetooth och .WAV filer från USB stick, rippade från CD med Exact Audio Copy för att få så perfekt ljud som möjligt från början.
Det gör väldigt mycket, och tro mig, jag behöver inte bättre ljud i bilen, sen kan ni säga vad ni vill, men jag tror inte ni ställt in era komponenter på ett bra sätt om ni måste ha mycket bättre ljud än vad jag har.

Jag producerar somsagt musik själv och anser mig rätt insatt i det hela så kom inte och påstå att jag har problem med hörseln. Har lite tinnitus på vänster öra men det borde ni ha värre av så högt som ni verkar spela i bilen ;(

vet inte om ja ska skratta över den texten...   

sen bara för att DU inte behöver bättre ljud i DIN bil så kanske inte de betyder att alla andra tycker samma sak.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

3 466 Inlägg
10 juli 2012
Gloom skrev:

Boyakacsha skrev:

Är det omoget att tillrättavisa någon som har fel?
Har inte o göra med ego men ett forum är till för att hjälpa folk. Alla har rätt att skriva sin syn på de hela och därmed får man även vara beredd på att folk säger emot.

Men när man medvetet säger emot några av dom mest erfarna billjudsbyggarna i landet(o nej jag syftar inte på mej själv då jag bara är nybörjare i förhållande till vissa i denna tråden) så kanske man kan inse att man är ute på hal is o slirar..

Att rösta ettor på någons bil bara för ett inlägg på forumet är barnsligt ja, men lika barnsligt att ta det så personligt.

När du kallar alla här för barnsliga egon så framstår du själv precis som det.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

682 Inlägg
11 juli 2012
Ville bara tipsa om att framsystem är helt sjukt gosigt.

Nu har jag inte lyssnat på så många, men kör på Rockford fosgate t152s (4st middar 4st diskanter men kör bara på 2 av 4 diskant&mid, rcahane fastnat i honan på steg..) 

HELT UNDERBART vad bra tryck det blir. Endå matar jag dessa enbart med ett mutant ascension 4 steg, och min upphängning är ALLT ANNAT än vacker och BRA! 

Den består av:

10 ark dämpmatta. autoleads.
bafflar gjorda av nån träbit jag hittade på skrothögen hemma och ögonmåttade fram.
Spackel från Järnia. "Superspackel" kostade runt 200 spänn, lite trälim också som jag hade hemma.

Skruvade i högtalarna här och det blev riktigt stor skillnad. Byxbenen "fladdrar" eller vad man ska säga. Det skakar till i dem och jag känner själv att jag ritkgit fått till tryckbasen.

Så något så simpelt som min upphängning (dock inte byggd ur estetisk synvinkel självklart. lol )
kan ändra ljudet något så brutalt. Dörrarna har nu tyvärr börjat glappa lite (gamla 740 dörrar, gjorda av plywood sad ) så får göra nya på något sätt.  Om inte annan bil bara. smile

Bilden nedan är provmontering av högtalarna i bafflana. Såhär fult är det, men låter väldigt bra. Många hvuuden som vänder på sig faktiskt.

(Har även 3st kenwood tior som drivs av ett DLS 1000W steg, mullrar rätt fint fast den ligger som en lös klump i skuffen! måste få till det där. )

http://www.bilddump.se/bilder/20120710223530-217.208.119.23.JPG

EDIT:

Hittade även den här bilden... Skitslutsteg ska väl endå användas till nånting.. wink  (Bonnemeck AB tving för att hålla den på plats medans jag hämtade limm och tving.. )

Ni ser även lite av den misslyckade spacklingen och hur jag gjort iövrigt.. det blev bra ljud i min bil istället.. men kan säkert bli mycket mycket bättre med rätt förutsättningar, men jag är inte någon höjdare på sånt här.. smile

http://www.bilddump.se/bilder/20120710224555-217.208.119.23.JPG
Senast redigerat av DanneSundin (11 juli 2012)

16 197 Inlägg
11 juli 2012
DanneSundin skrev:

Nu har jag inte lyssnat på så många, men kör på Rockford fosgate t152s (4st middar 4st diskanter men kör bara på 2 av 4 diskant&mid, rcahane fastnat i honan på steg..) 

HELT UNDERBART vad bra tryck det blir. Endå matar jag dessa enbart med ett mutant ascension 4 steg, och min upphängning är ALLT ANNAT än vacker och BRA! 

Den består av:

bafflar gjorda av nån träbit jag hittade på skrothögen hemma och ögonmåttade fram.
Spackel från Järnia. "Superspackel" kostade runt 200 spänn, lite trälim också som jag hade hemma.

Skruvade i högtalarna här och det blev riktigt stor skillnad. Byxbenen "fladdrar" eller vad man ska säga. Det skakar till i dem och jag känner själv att jag ritkgit fått till tryckbasen.

Så något så simpelt som min upphängning (dock inte byggd ur estetisk synvinkel självklart. lol )
kan ändra ljudet något så brutalt. Dörrarna har nu tyvärr börjat glappa lite (gamla 740 dörrar, gjorda av plywood sad ) så får göra nya på något sätt.  Om inte annan bil bara. smile

Bilden nedan är provmontering av högtalarna i bafflana. Såhär fult är det, men låter väldigt bra. Många hvuuden som vänder på sig faktiskt.

(Har även 3st kenwood tior som drivs av ett DLS 1000W steg, mullrar rätt fint fast den ligger som en lös klump i skuffen! måste få till det där. )

http://www.bilddump.se/bilder/201207102 … 119.23.JPG

Dock har du placerat dina högtalare helt fel. Dom ska sitta långt fram på  dörren å så högt upp som möjligt.

682 Inlägg
11 juli 2012
evilaudio skrev:
DanneSundin skrev:

Den består av:

Dock har du placerat dina högtalare helt fel. Dom ska sitta långt fram på  dörren å så högt upp som möjligt.

Hm, hur stor skillnad? Har nämligen inte plats där för att kapa mig igenom... satt några jäkla stag där..

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
DanneSundin skrev:

Den består av:

EDIT:

Hittade även den här bilden... Skitslutsteg ska väl endå användas till nånting.. wink  (Bonnemeck AB tving för att hålla den på plats medans jag hämtade limm och tving.. )

Ni ser även lite av den misslyckade spacklingen och hur jag gjort iövrigt.. det blev bra ljud i min bil istället.. men kan säkert bli mycket mycket bättre med rätt förutsättningar, men jag är inte någon höjdare på sånt här.. smile

sådana inlägg gillas, enkelt förklarad hur du har gjort och med BILDER
själv kikar jag efter dubbla 6,5" och 1-2 diskanter per dörr fram
+1

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

16 197 Inlägg
11 juli 2012
DanneSundin skrev:
evilaudio skrev:
DanneSundin skrev:

Den består av:

Hm, hur stor skillnad? Har nämligen inte plats där för att kapa mig igenom... satt några jäkla stag där..

740 är nog den enklaste bil som finns att få dit dubbla högtalare i. Du sätter den ena på originalplatsen sen sätter du den andra under.

Bara att ta bort dörrfacket å göra en ny del där i mdf.

De kommer göra stor skillnad. Att montera saker rätt är ju de viktigaste.

682 Inlägg
11 juli 2012
evilaudio skrev:
DanneSundin skrev:
evilaudio skrev:

740 är nog den enklaste bil som finns att få dit dubbla högtalare i. Du sätter den ena på originalplatsen sen sätter du den andra under.

Bara att ta bort dörrfacket å göra en ny del där i mdf.

De kommer göra stor skillnad. Att montera saker rätt är ju de viktigaste.

Hur menar du "göra en ny" ? smile 

Hade gärna velat haft hjälp och tips hur!!

Tyckte originalupphängningen verkade riktigt taskig. halvt sönderskruvade hål och "plast" som man skruvade i (som någon sorts adapterring eller något ) så kändes inte alls stabilt.. kom även ut luft där till handen.. ska dock plocka hem nya från skroten och göra något mer estetiskt..

Har du någon sida som visar hur och vart man ska kapa så hade det varit guld, ananrs får jag leka mullemeck igen.. smile Har aldrig testat "plastat" fattar inte ens hur man gör när man läst en guide.. smile

Du vet ingen som säljer färdiga dörrsidor, antingen på beställning eller som har i lager? Skulle vara guld värt även det. (nu går vi dock lite offtopic..)

P.S, känner du igen kitet evil.. roll

3 466 Inlägg
11 juli 2012
Det är ju lite mer jobb men helt klart värt de i slutändan att riva ner hela dörrsidan och göra om den helt och hållet.

Lite glasfiber och rejäla bafflar så hela dörrsidan blir riktigt stum och fin så får man ut sjuukt mycke mer av högtalarna!

Exempel på hur jag menar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-89edbe322c2f43b7e5fe3318dac61e32.jpg

682 Inlägg
11 juli 2012
M_icke_ skrev:
Det är ju lite mer jobb men helt klart värt de i slutändan att riva ner hela dörrsidan och göra om den helt och hållet.

Lite glasfiber och rejäla bafflar så hela dörrsidan blir riktigt stum och fin så får man ut sjuukt mycke mer av högtalarna!

http://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-89edbe322c2f43b7e5fe3318dac61e32.jpg

Här har vi någon som är händig ser jag. ^^ Liknande hade jag aldrig klarat av.

3 466 Inlägg
11 juli 2012
DanneSundin skrev:
M_icke_ skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-89edbe322c2f43b7e5fe3318dac61e32.jpg

Här har vi någon som är händig ser jag. ^^ Liknande hade jag aldrig klarat av.

Jo de tror jag säkert att du hade! Glasfiber/polyester är grymt mycke enklare än de ser ut. De svåraste är faktiskt att ta steget o prova första gången. Har man sen testat en gång så e man fast tongue Riktigt roligt när man inser hur mycke man kan göra med det! smile

EDIT: De gäller dock att man använder fleece-filt då dom är extremt stretchiga och suger åt sig polyestern sjukt bra. Om man använder vanligt tyg som vissa gör så kan jag tänka mig att det är förbannat svårt att få de bra tongue
Senast redigerat av M_icke_ (11 juli 2012)

Sök