Projekt: Att rädda en "Cheva Van" undan rostdöden eller i detta fall en förklädd GMC Vandura.

Köpte denna Vanen av en kompis som i sin tur hade köpt den ifrån min farbrors dödsbo. Som tur var fick kunde jag köpa tillbaks den av honom och på så vis försöka rädda den undan rost/reservdelsdöden. Meningen är att skapa en schysst festivalvan som räddar mig undan tälthelvetet på vissa förekommande hårdrocksfestivaler runt om i vårt avlånga land! Tanken är att den ska bli något av en B-Team Van, alltså en Van som inte riktigt når hela vägen upp till toppen men nära nog, eller kanske ändå inte? Eller som Wicca här på forumet uttryckte det: "You can´t afford the A-team? No worries, the B-team is here to try and help you, as best as they can..."
  • 126 Följare
  • 123 604 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 juni 2018
Mattsson_91 Självlärd
23 december 2012 · 3 083 Inlägg

God Jul till dig också smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
JohnWayne
24 december 2012 · 5 071 Inlägg

Big_JN skrev:
Vill bara önska alla som följer denna tråden en riktigt GOD JUL!  cool

God jul på dej själv kompis, och ett riktigt gott nytt år big_smile big_smile big_smile

pitepesa
3 januari 2013 · 48 Inlägg

Såja.
GOD FORTSÄTTNING PÅ 2013!

Äntligen kom jag mig för att hacka in en prenumeration.

Det där med att sakna garage känner jag till.
De garage som tillverkas är ju i huvudsak avsedda för "pygmé-bilar" smile
De är få garage som är anpassade för Van.

Våran har fått smeknamnet "Scooby" för att anknyta till tv-serier.

Lycka till med rost-svetsandet.
Vad är det för delar du saknar som mest.... (om man skulle råka höra nått)

Senast redigerat av pitepesa (3 januari 2013)

Vete fan varför man håller på.
Big_JN
6 januari 2013 · 2 126 Inlägg

pitepesa skrev:
Såja.
GOD FORTSÄTTNING PÅ 2013!

Äntligen kom jag mig för att hacka in en prenumeration.

Det där med att sakna garage känner jag till.
De garage som tillverkas är ju i huvudsak avsedda för "pygmé-bilar" smile
De är få garage som är anpassade för Van.

Våran har fått smeknamnet "Scooby" för att anknyta till tv-serier.

Lycka till med rost-svetsandet.
Vad är det för delar du saknar som mest.... (om man skulle råka höra nått)

Tack detsamma! big_smile o tack för prenumerationen smile

Ett stort garage eller en gammal lada hade inte suttit helt fel just nu men...

Just nu är det väl mest en ny hastighetsmätare/instrument panel som fattas samt ett par kvadrat meter ekonomi plåt tongue
Allt får inhandlas efterhand som pengar kommer in på kontot vilket för tillfället är sällan men svetsning m,m kan jag hoppa på så fort vädret tillåter!
Ska ju slå upp ett stort party tält över mina bilar i vår så jag kan hålla på oavsett väderlek. Är i stort bara svetsning samt en fungerande hastighetsmätare som fattas innan jag kan besikta Vanen igen, är ju bara 2 år sedan sista besiktningen, den blev avställd pga att förra ägaren tyckte skatten blev för dyr efter höjningen!
Sen ska 4 nya däck och fälgar inhandlas men det är mindre viktigt just nu!

NightCruiser
13 januari 2013 · 1 163 Inlägg

Älskar Stracraft vanarna, är något med allt överflöd av trä som är så gräsligt att man inte kan låta bli att tycka om dom...
Kul att se en van räddas istället för att sluta som donator eller pilsnerpråm...

Kommer följas!

Big_JN
13 januari 2013 · 2 126 Inlägg

NightCruiser skrev:
Älskar Stracraft vanarna, är något med allt överflöd av trä som är så gräsligt att man inte kan låta bli att tycka om dom...
Kul att se en van räddas istället för att sluta som donator eller pilsnerpråm...

Kommer följas!

Gräsligt är det minsta man kan säga om det, mycket av allt j-vla trä kommer att plockas bort ur min tongue
Blir bättre utan, dock måste jag komma på hur jag skall dölja alla fula skruvhål i plasten undertill hmm

Denna hade garanterat blivit en donator Van om jag inte fått den och den har ju gått sitt som både smugglarbil och pilsnerpråm och förtjänar nu ett lugnt liv som rök och spritfri festival Van dock så kommer det säkert bli någon resa till ner till Tyskland men då kommer det bara vara laglig last så jag kommer inte ens att behöva använda luftbälgarna wink

Bagarnn
20 januari 2013 · 63 Inlägg

Pren lagd! verkar vara ett kul projekt, en eloge till dig som orkar fixa iordning den också. smile

Volvo 745 "HolmaDrift" (1990)
Big_JN
21 januari 2013 · 2 126 Inlägg

Bagarnn skrev:
Pren lagd! verkar vara ett kul projekt, en eloge till dig som orkar fixa iordning den också. smile

Roligt att du vill följa smile Arbetet kommer tas upp så fort det blivit varmare ute...

Big_JN
28 mars 2013 · 2 126 Inlägg

Tjenare ni alla som fortfarande prenumererar på denna tråd smile

Ville bara skriva lite så att ni fortfarande vet att denna tråden lever och att nu när värmen verkar vara på ingående så kommer tråden snart att komma till liv igen big_smile
Denna vintern har känts oerhört lång och nu börjar jag bli riktigt rastlös och vill bara sätta igång med renoveringen igen. Kan meddela att en kompressor modell större har köpts in och en bläster skall inhandlas så att rost avlägsnandet kan påskyndas både på Vanen och Caddyn.

Så fort tjälen har gått så ska mitt partytält resas över bilarna så jag inte blir väderberoende denna sommaren...
Har även kommit fram till att Vanen nog inte kommer bli färdig innan sommaren men det beror mest på att jag vill göra ett så bra underarbete som det är möjligt så att inte rosten kommer tillbaks. Har därför beslutat mig att ta fram  min Ford Fiesta XR2i ur gömmorna igen. Denna har varit undanställd några år på förvaring men då varken Vanen eller Caddyn kommer vara klar till sommaren så är det en bra lösning. Har saknat den lilla ettrige ett bra tag så kommer vara roligt att väcka den till liv igen smile

Denna sommaren kommer jag hålla på tre med tre olika projekt, Vanen och Caddyn känner ni till men även mina Ford Sierra XR4X4 ska tas upp igen. När det gäller denna bilen så ska allt som är bra på den flyttas över till en annan XR4X4 som är bättre maskinellt men som behöver lite TLC. Detta då den andra är totalt slut maskinellt och krocken förbättrade inte det hela hmm Så sommaren är fullbokad kan man lugnt säga...

Ha det så länge och hoppas vårvärmen kommer snart...  cool

ironscull Hörs och syns man inte finns man inte heller :/
28 mars 2013 · 640 Inlägg

Gött med redig bil big_smile Ska under sommaren hjälpa till att fixa två cheva vaner rost å lack ska fixas på dom + min egen ska få sig en omgång big_smile Tur man är ungdom som orkar med det mesta big_smile
Vet hur det är att skruva utomhus då man inte har tillgång till garage sad

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga.
Don't Drink and Drive det dör för många på vägarna gör som mig visa att du bryr dig :)
Big_JN
1 april 2013 · 2 126 Inlägg

ironscull skrev:
Gött med redig bil big_smile Ska under sommaren hjälpa till att fixa två cheva vaner rost å lack ska fixas på dom + min egen ska få sig en omgång big_smile Tur man är ungdom som orkar med det mesta big_smile
Vet hur det är att skruva utomhus då man inte har tillgång till garage sad

Trevligt att fler Vanar hålls vid liv!
Börjar tydligen bli en trend över i USA att styla Vanar igen, likadant i England så dröjer nog inte länge förrän det börjar bli populärt här också!?
Priserna på Vanar har ju börjat vända uppåt igen iallafall...

Ungdom kan jag knappast räknas som längre men det får gå ändå smile

Att vara utan garage är ingen höjdare men det får gå ändå när inte ekonomin finns sad dock blir det lite enklare denna sommaren tack vare partytältet big_smile



NightCruiser skrev:
Härligt!

Trevligt att du tycker det big_smile
Håller vädret i sig så kan det nog bli lite gjort på Chevan allaredan denna veckan men lovar inget.

pitepesa
3 april 2013 · 48 Inlägg

Funderar lite på vad du har hittat för monster partytält som räcker på höjden.

Vete fan varför man håller på.
Big_JN
3 april 2013 · 2 126 Inlägg

pitepesa skrev:
Funderar lite på vad du har hittat för monster partytält som räcker på höjden.

Det är ett party tält ifrån Harald-Nyborg (har jag för mig) som är 6*8m med god takhöjd, till och med min Farbrors Hightop Van får plats inne i det. Dock inte längst ut mot sidan!
Ska fixa fram foto så fort tjälen har gått och det går att sätta upp det på plats!

pitepesa
4 april 2013 · 48 Inlägg

Bra, det där är absolut ett alternativ för mig också...
Inte så att jag är ruskigt fet och lång, men jag har ju en van.

Vete fan varför man håller på.
Big_JN
10 april 2013 · 2 126 Inlägg

Råkade ut för ett bakslag med Vanen idag då det visar sig att Larmet/immobilisern inte mått så bra av vinterkylan och vägrar nu helt enkelt att slå av startspärren sad
Funkade bra för en månad sedan då jag startade den sist!

Så nu får jag helt enkelt tidigarelägga nyinstallationen av elen men det är kanske bäst för eldragningarna får en att rysa av obehag och chansen att det hela blir kortslutet är nog rätt stor big_smile
Ska ju ändå flytta bak batteriet/batterierna så det passar ju bra ändå dock så blir det väll till att tjuvkoppla så länge smile

Bilder på den vackra eldragningen kommer så fort jag börjar riva i skiten och det blir väl i helgen!

Ha det så länge! cool

pitepesa
10 april 2013 · 48 Inlägg

Ser fram emot bilder.
Vi ska ersätta ett antal kablar i våran.
Måste få igång kupe-fläkten, och fönsterhissen på förardörren till att börja med.

Men vi har inte ens plockat ut den från vinterförvaringen ännu.
Så jag kan nog anta att du ligger något steg före i alla fall.

Lycka till i alla fall!

smile

Vete fan varför man håller på.
ironscull Hörs och syns man inte finns man inte heller :/
10 april 2013 · 640 Inlägg

Går att koppla förbi har planer på att göra det med farsans Ford Explorer som har samma problem.

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga.
Don't Drink and Drive det dör för många på vägarna gör som mig visa att du bryr dig :)
Big_JN
11 april 2013 · 2 126 Inlägg

pitepesa skrev:
Ser fram emot bilder.
Vi ska ersätta ett antal kablar i våran.
Måste få igång kupe-fläkten, och fönsterhissen på förardörren till att börja med.

Men vi har inte ens plockat ut den från vinterförvaringen ännu.
Så jag kan nog anta att du ligger något steg före i alla fall.

Lycka till i alla fall!

smile

Tänkte byta ut så mycket el det bara går så jag är säker på att allt är rätt kopplat och att det inte finns några "ruttna" kablar som kan ställa till besvär hmm
Och då batterierna ska flyttas bakåt så ska kabelplintarna under motorhuven bytas ut till tålligare sådana samt så ska jag upp i storlek på strömkablarna då det ska byggas en jävlar anama ljudanläggning i den.

Både AC och kupé fläkten funkar i min dock så har både växelväljaren och hastighetsmätaren tappat sina pilar/visare så det ska fixas till big_smile
Dock så tänkte jag fylla på ac:n i sommar med ett gör det själv kit ifrån www.envirosafe.se så den kyler mer än vad den gör just nu...

Min Van har ju varit ute hela vintern och står precis utanför dörren så jag har ju inte så långt att gå tongue

Lycka till själva med er Van cool


ironscull skrev:
Går att koppla förbi har planer på att göra det med farsans Ford Explorer som har samma problem.

Jo verkar var så med gamla larm/startspärrar hmm
Hade tänkt göra som du säger så länge så att jag får igang den och kan flytta den till ett bättre ställe dock så hittar jag inga kopplings scheman till det så får mäta och följa kablar så jag gör rätt smile
Måste först ha bort passagerar stolen så jag kan komma åt motorn men det är snabbt gjort så om det blir fint väder i helgen så ska fanskapet nog hoppa igång big_smile

Lycka till med din fars Explorer

Big_JN
14 april 2013 · 2 126 Inlägg

Idag var en riktigt fin vårdag så lite blev det gjort med Vanen idag. big_smile

Började med att försöka felsöka larmet som jag trodde kunde vara felet men det visade sig att startspärren inte var inkopplad så där drog jag en nitlott men fortsatte felsökningen med att rengöra elkopplingarna och reläerna vid säkringsboxen men det hjälpte inte heller hmm
Så felsökandet fortsatte framme under motorhuven vid kopplingsplinten där det var ärgat och såg för jävligt ut samt så passade jag på att eliminerade kablarna som inte hade någon funktion när det slog mig att jag kanske gjort en ordentlig blunder...
Är batteriet som det ska? Det var nyladdad när jag provade starta den men jag kollade aldrig om det var funktionsdugligt så jag släppte kopplingsarbetet och fram och mätte batteriet som bara visade sig ha 9,5 volt sad
Så det batteriet är bara att kassera och jag slog mig för pannan då jag ju så väl vet att det är där man ska börja innan man börjar felsöka, SUCK!!!
Men nu fick jag bort kablar som kan vålla problem så ingen större skada skedd iallafall smile
Har nu satt ett annat batteri som är OK på laddning så imorgon fortsätter jag om vädret blir lika fint vill säga.

Nu kommer lite bilder som jag lovade...

En bild på lilla 350 motorn, har kanske sett bättre dagar men den ska nog gå att rädda smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-d2733f256654df223b42ff743423f40a.jpg


Lite av kablarna som är dragna och som ska tas väck, blandat med högtalar kablar så finns det strömförande kablar som bara är avklippta längre bak yikes
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-8400b233a6c8054ec934f5e5baabb2ed.jpg


En bild på Larm dosan som orsakar en del problem för stunden. Tillverkat nere i Malmö - CarSafe.
Har tydligen hängt där under och dinglat ett tag för så var den när jag fick Vanen hmm Nu ska det väck iallafall!
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-a9fd3cda48827f27c5a3170f28ccdcdc.jpg


Ännu en bild på den "vackra" motorn wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-2345dd71a5d3593c78dd1cac1a37ff33.jpg


Och en till...
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-fe5f53a2acae0355fad59d8fcd7dcd57.jpg


Och en till men denna gången så finns det fler kablar som ska plockas bort!
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-fe5f53a2acae0355fad59d8fcd7dcd57.jpg


Så här ser kabelsalladen ut under motorhuven vid batteriet hmm Plockade bort många av dessa onödiga kablarna idag.https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-10ce00bf1ce1c944e4c6646ef6efef2d.jpg


Efter 10 minuters kabelsökning kunde jag eliminera dessa vilka alla var inkopplade i batteriet men bara avklippta i andra änden så det hade kunnat bli en fin kabelbrand av det hela...
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-a3336d120f7266898087c56a7b9f5d7e.jpg

Det var alles för idag...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang