6474
Sök

Får nog dåligt med soppa, gnistan bra, volvo 740 med utbytt motor till fk *LÖST*

TBM NINJA
917 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
tjena
har en volvo 740 89a (lh2.4) som jag stoppat ner en b230fk i, turbobränsle box och spridar motstånd

innan jag började byta motorn så dog bilen hel random ibland å va jag förstod det som så ville inte bränslerelät funkar ordentligt, bytte relät och de funkade klockrent igen

sen börja jag byta motor, när den va bytt fick jag felkoder om lite blandat... åtgärdade allt såsom svarta tempgivaren i toppen (hade blå från början) och spjällläges givarn

sedan försökte jag starta och bilen gick igång på startgas PERFEKT så inget fel på tändningen, gick hur gämnt å fint som!! gick som en dröm!! punkt slut!

men utan startgas så startar den men dör direkt efter 1 sek, sen matar man startmotorn vidare så startar den igen, men likaså dör den igen efter 1 sek, och så höll jag på tiss jag tömt 2 batteri utan framgång

tyckte de va symptom på dåligt soppa system och eftersom bilen hade fått nytt bensa relä så pumpen under bilen gick perfekt å pumpar alltid på nyckelvrid så tänkte jag att pumpen i tanken va kass..(men ska inte bilfanet starta även om 1 pump lagt av

provade att koppla ur tankpumpen på en kompis volvo 740 och då lät den exakt som min gör nu!

WIHO tänkte jag, bytte hela armaturen och suppa pumpen som jag tog från en 940, provade åsså lägga 12V på pumpen och den startade (likaså den gamla, men där va konkaten nästan avknäckt?!)

försökte starta, exakt samma problem, ingen förbättring

provade också att mata sekundärpumpen med konstant 12V under startförsök, ingen förbättring!

provade byta spridar relä...ingen förbättring, provade också att testa spridarna och alla öppnar, tomgångsmotorn också!

tog av slangen till fuelrailens tillförsel och såg en stråle spruta på starten men dock verka den inte va så stark som folk säger den skall vara

har INGA felkoder just nu

det som återstår att prova är-
ny btr
mäta bränsletrycket
kolla över jordarna igen
se om alla spridare levererar
soppafilter
kolla om bränsleboxen skulle ha bränt på något vis (hur kollar man det)

sen är jag helt tom på ideer! sad
(bilen går PERFEKT på startgas, och inga felkoder just nu)
Senast redigerat av henke_92 (30 juli 2012)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

TBM NINJA
917 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
prövade också en ny turbo bränslebox, btr, kollade trycket, både in/ut fuelrailen och alla spridare öppningar..
prövade med nya turbo spridare, byte bensin filtert, bytte lmm, byte spjällaxelgivare

hitta lösningen men inte helt fixat ännu!
när jag koppla ur antingen lmm, tps eller båda två så går bilen nästintill PERFEKT smile å just nu får jag felkoder om tpsen så tror jag behöver en tps som matchar min 96a box plus pula lite med lmm smile

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Sök