7246
Sök

Får inte i etaan eller tvåans växel saab 9-5 ´99

5 Inlägg
28 juli 2012
Trådstartare
Hej!

Igår fungerade min bil problemfritt men när jag skulle åka iväg idag så får jag inte i ettan och tvåans växel. Alla andra växlar fungerar felfritt. Dock kan jag få i de lägre växlarna efter mycket slit men bara ibland. Detta gäller om både bilen är igång eller är avstängd.

Har aldrig haft något problem med växlarna innan, tycker att det är konstigt att allt hände över natten. Vet inte så mycket om växellådor så konstruktiva och lättförståliga tips önskas hjärtligen.

Kan det vara transmissionsoljan, styrgaffel, synkring eller länkage? Tacksam för snabbt svar.

MvH

Magnus

Forummoderator
26 598 Inlägg
28 juli 2012
Dåliga växellådskuddar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 Inlägg
28 juli 2012
Trådstartare
Växellådskuddar? Vad gör dom för nytta i växellådan? Förlåt, men jag är en riktig gröngöling på växellådan.

Forummoderator
26 598 Inlägg
28 juli 2012
kanshira skrev:
Växellådskuddar? Vad gör dom för nytta i växellådan? Förlåt, men jag är en riktig gröngöling på växellådan.

Dom är som motorkuddar. Sitter på utsidan, och håller paketet på plats så att säga.
Går sådana sönder så kan man få svårt att få i växlarna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
Tack för ditt svar Mack. Var köper man motorkuddar till saab 9-5 då? Har även hört att länkaget kan vara fel. Vad tror du om det?

5 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
Någon från landskrona som kan kolla på min bil och kanske hjälpa mig med länkaget? Självklart så betalar jag.

5 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
Det här med ettans och tvåans växel inträffade efter en efterkontroll på bilbesiktningen. Hade åtgjärdat ett nytt sommardäck vänster fram och därför lyftes min bil upp på liften.
En kompis trodde att besiktningsmannen kan ha lyft upp bilen på fel sätt av misstag och orsakat skada på motorfästen. Det är ju konstigt att allt detta hände efter besiktningen. Hur kan man gå vidare med detta om det skulle vara fallet?

Sök