Modifiering av bromsklossar

Latheten Avstängd
4 augusti 2012 · 71 Inlägg

Jag pendlar 20 mil t&r till arbetet varje dag. Vägen som jag åker dit är det 90% vänstersvängar. Jag åker ofta en annan väg hem för omväxlingens skull. Den andra vägen har också mestadels vänstersvängar på rutten. Så nu funderar jag på att att såga bort ca 30% av bromsklossen vid höger fram för att kunna bromsa mig igenom kurvorna och på så vis kunna ta de i högre hastighet.

Bromsräckan bör ej bli längre om man aktivt använder handbromsen under inbromsning. Vad tror ni är det lönt Göra detta.

Senast redigerat av Latheten (4 augusti 2012)

volvo_1987
4 augusti 2012 · 1 675 Inlägg

fylle inlägg?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
evilaudio
4 augusti 2012 · 16 195 Inlägg

exakt varför vill du såga bort en del av bromsklossen?

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
volvo_1987
4 augusti 2012 · 1 675 Inlägg

köp en snabbare bil ! wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Cyklop
4 augusti 2012 · 1 277 Inlägg

Detta är totalt onödigt då det inte gör någon skillnad då kolven endst kryper längre ut och damasken håller kvar den där sen så det blir samma typ av bromsning.

Och som ovanstående. fylleinlägg?

_DamnIt R1 driver!
4 augusti 2012 · 5 128 Inlägg

I USA gör dom så när dom kör något som nog är liknande rallycross, då banan enbart är vänstersvängar. Dock är det nog inget du ska göra på en vanlig pendlarbil.

För tänk om du behöver tvärnita och värja åt höger, och dina bromsar bettar åt vänster, VAD gör du då?

Cyklop
4 augusti 2012 · 1 277 Inlägg

_DamnIt skrev:
I USA gör dom så när dom kör något som nog är liknande rallycross, då banan enbart är vänstersvängar. Dock är det nog inget du ska göra på en vanlig pendlarbil.

För tänk om du behöver tvärnita och värja åt höger, och dina bromsar bettar åt vänster, VAD gör du då?

Det blir inte så om man kapar beläggen. man måste ju reducera bromskraften och det gör man på egentligen ett sätt. mindre ok på ena sidan eller plugga ett ok bak t ex, det är fof korkat men det är vad man borde göra isf.

_DamnIt R1 driver!
4 augusti 2012 · 5 128 Inlägg

cykelpump skrev:

_DamnIt skrev:
I USA gör dom så när dom kör något som nog är liknande rallycross, då banan enbart är vänstersvängar. Dock är det nog inget du ska göra på en vanlig pendlarbil.

För tänk om du behöver tvärnita och värja åt höger, och dina bromsar bettar åt vänster, VAD gör du då?

Det blir inte så om man kapar beläggen. man måste ju reducera bromskraften och det gör man på egentligen ett sätt. mindre ok på ena sidan eller plugga ett ok bak t ex, det är fof korkat men det är vad man borde göra isf.

Hänvisar enbart till vad jag såg på något program på Discovery för någon veckasedan. Han filade/sågade ena sidan och påpekade att det va för en reducerad bromskraft, för att lättare svänga vänster. Säger inte att det stämmer, bara att han sa så! smile

Men vi är iaf överrens om att det är dumt!

Cyklop
4 augusti 2012 · 1 277 Inlägg

_DamnIt skrev:

cykelpump skrev:

_DamnIt skrev:
I USA gör dom så när dom kör något som nog är liknande rallycross, då banan enbart är vänstersvängar. Dock är det nog inget du ska göra på en vanlig pendlarbil.

För tänk om du behöver tvärnita och värja åt höger, och dina bromsar bettar åt vänster, VAD gör du då?

Det blir inte så om man kapar beläggen. man måste ju reducera bromskraften och det gör man på egentligen ett sätt. mindre ok på ena sidan eller plugga ett ok bak t ex, det är fof korkat men det är vad man borde göra isf.

Hänvisar enbart till vad jag såg på något program på Discovery för någon veckasedan. Han filade/sågade ena sidan och påpekade att det va för en reducerad bromskraft, för att lättare svänga vänster. Säger inte att det stämmer, bara att han sa så! smile

Men vi är iaf överrens om att det är dumt!

Ja det gäller ju i hastigheter 200+ antar jag.

det är inte lönt att göra det iaf så ts ja rekommenderar dej att låta bli.

schnauz
4 augusti 2012 · 1 758 Inlägg

Det jag funderar mest över är hur du tänkt köra fortare genom kurvorna genom att bromsa?
Alla bilar jag har kört har gått långsammare när man bromsat.

Putteliten
5 augusti 2012 · 9 078 Inlägg

Tror att du skulle tjäna mera på att gå en banracingkurs. Då får man lära sig vart man ska ligga på vägen och vilken position man ska ha in i svängar mm. Då behöver du inga bromsar i kurvorna......

Husse
5 augusti 2012 · 96 Inlägg

_DamnIt skrev:

cykelpump skrev:

_DamnIt skrev:
I USA gör dom så när dom kör något som nog är liknande rallycross, då banan enbart är vänstersvängar. Dock är det nog inget du ska göra på en vanlig pendlarbil.

För tänk om du behöver tvärnita och värja åt höger, och dina bromsar bettar åt vänster, VAD gör du då?

Det blir inte så om man kapar beläggen. man måste ju reducera bromskraften och det gör man på egentligen ett sätt. mindre ok på ena sidan eller plugga ett ok bak t ex, det är fof korkat men det är vad man borde göra isf.

Hänvisar enbart till vad jag såg på något program på Discovery för någon veckasedan. Han filade/sågade ena sidan och påpekade att det va för en reducerad bromskraft, för att lättare svänga vänster. Säger inte att det stämmer, bara att han sa så! smile

Men vi är iaf överrens om att det är dumt!

Det är inte tjockleken man kapar på utan man tar bort en del av arean, man tar bort så att man får en mindre anläggningsyta mot skivan.

302ci (5000cc) Commodore Coupé nyrenoverat och med betydligt mer pulver.
Latheten Avstängd
5 augusti 2012 · 71 Inlägg

evilaudio skrev:
exakt varför vill du såga bort en del av bromsklossen?

För att kunna ta skarpa kurvor i en högre hastighet.

Latheten Avstängd
5 augusti 2012 · 71 Inlägg

volvo_1987 skrev:
köp en snabbare bil ! wink

Snabbare bil är ej nödvändigt då jag ej kan utnyttja tophastigheten hos bilen ändå pga dålig väg

Latheten Avstängd
5 augusti 2012 · 71 Inlägg

cykelpump skrev:
Detta är totalt onödigt då det inte gör någon skillnad då kolven endst kryper längre ut och damasken håller kvar den där sen så det blir samma typ av bromsning.

Och som ovanstående. fylleinlägg?

Jag menade inte att minska tjockheten på klossen utan mer att såga av en bit utav klossens längd så att anläggnings ytan blir mindre.

Latheten Avstängd
5 augusti 2012 · 71 Inlägg

_DamnIt skrev:
I USA gör dom så när dom kör något som nog är liknande rallycross, då banan enbart är vänstersvängar. Dock är det nog inget du ska göra på en vanlig pendlarbil.

För tänk om du behöver tvärnita och värja åt höger, och dina bromsar bettar åt vänster, VAD gör du då?

Fan då var jag inte först med denna idee heller.
Vid kraftig inbromsning så är det bara att rycka i handbromsen.

Latheten Avstängd
5 augusti 2012 · 71 Inlägg

schnauz skrev:
Det jag funderar mest över är hur du tänkt köra fortare genom kurvorna genom att bromsa?
Alla bilar jag har kört har gått långsammare när man bromsat.

Om man kan hjälpa till med bromsen att ta sig runt i kurvorna så behöver man inte bromsa ner lika lågt i hastighet och på så vis komma till jobbet liiiite snabbare och liiiite bättre.

dawwe ...has left the building...
5 augusti 2012 · 4 474 Inlägg

Öh...Vill du "styra" med bromsen så att säg? Vad är vitsen? Idiotiskt ide på en bruksbil om jag får säg, oavsett syftet. Du utsätter inte bara dig själv utan främst dina medtrafikanter för ökade risker....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Latheten Avstängd
5 augusti 2012 · 71 Inlägg

Jag har nu fattat beslutet att ge fan i att såga av klossarna. Men däremot har jag beställt nya ventilhattar som är lättare än orginal så får gå ut och ta en provtur och se om det blev bättre av ventilhattsbytet.

dawwe ...has left the building...
5 augusti 2012 · 4 474 Inlägg

Bra beslut. Just extra lätta, heliumfyllda, ventilhattar är något som man experimenterar med i Formel 1. Det har vid tester uppmätts nästan 1 sek snabbare varvtider med dessa ventilhattar (Paul Richard banan om nån undrar...)

Senast redigerat av dawwe (5 augusti 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang