2164
Sök

Eunos Roadster 1.8l -96, kompressormatad tjejbil med bankörning som fokus.

Projekttråd över vad som händer med sveriges tjejigaste tjejbil. Kompressormatad etanoldrickare som ständigt genomgår uppgraderingar och förbättringar, med målet att skapa min perfekta leksak.

Halvglad semi-amatör.
661 883 Visningar
Uppdaterades senast 2 november 2019
Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
10 juni 2014
Trådstartare
#621
Bumblebi skrev:
Damn det är gött drag i den nu asså big_smile

Den flyttar helt klart på sig smile
misbehave skrev:
Dat varvstopp. smile Verkar gå bra!!

Jag är helt förälskad i pangandet på varvstoppet... Det hörs när man kommer körandes big_smile
JohnLindberg skrev:
Bra med klipp i din motor verkar det som!

Det börjar helt klart likna något! smile
Twins skrev:
går så jävla bra big_smile
önskar min golf gick sådär big_smile

Bara att kasta på en kompressor! smile






YES! Då är vi igång igen!
Danska staten har slutat bråka och släppt loss pengarna dom varit skyldig mig, så nu ska det hända lite saker! Har även gått och blivit med internet igen, vilken förenklar en hel del om man nu vill skriva uppdateringar. Eller surfa porr.

Tänkte börja med att uppdatera er lite på vad som hänt senaste tiden, och delar upp det lite så det inte blir amerikanska mått på uppdateringarna.
Först och främst, bilen har, hör och häpna, strulat.
Gick snålt igen, så öppnade huven. Detta hittade jag:
http://i.imgur.com/s4X6IIn.jpg
... penis. Sådär ska ju inte mina nya slangar se ut..

Så, bara ner i verkstan och hiva upp skiten:
http://i.imgur.com/1oGPjGj.jpg
Usch. Trött på bajsbil på bajspallar.
(och bajsiga mobilbilder)

Iallafall, ner i garaget hade jag med mig lite nya slangar, fyra nya pallbockar (då resten av bröderna fortfarande står uppallade på våra befintliga bockar..) och ett paket!
http://i.imgur.com/fmuWkE5.jpg

Paketet väntar vi med.
Först så började jag riva soppasystemet, hade en liten dålig känsla om soppafiltret.
Haft ett nytt liggande sen i vintras, som jag... Ja, jag har skitit i att montera det.
Som vanligt till denna bilen så är sakerna små och söta, och även det nya filtret:
http://i.imgur.com/kPrGzoy.jpg
Naaaw, så sött..

Kastade dit det nya lite snabbt, och stod och tittade lite dumt på det gamla i 10-15 minuter. (helt bäng av etanolångor ska tilläggas, anlade en mindre sjö under bilen när jag låg och bytte filter). Efter att ha kikat på det så yrade jag bort till verktygsvagnen och tog en hederlig såg i handen.
Så, vad fanns i filtret?
http://i.imgur.com/kb3Vf7k.jpg
Oooooh reeeaaally?! Sådär ska det ju inte se ut.
Känns som det var hög tid att byta.

Här slutar del 1 av uppdateringen.
Del två kommer inom snar framtid, så man kommer ikapp med vad som hänt.
Tills vidare, fridens liljor!


1 861 Inlägg
10 juni 2014
#622
så jävla elak bil! hoppas jag får chansen att se den live i framtiden!


Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
10 juni 2014
#623
Det var fan på tiden...nu är det så att jag också glömt byta ut den tongue
Körde även med arcoil's bränslesystems cleaner ett tag så skall bli kul att se hur det ser ut i filtret, kan tillägga att min tomgång blev bättre efter det tom big_smile


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
14 juni 2014
Trådstartare
#624
Dr_struts skrev:
så jävla elak bil! hoppas jag får chansen att se den live i framtiden!

Tusen tack! smile Om du någonsin ser mig ute någonstans i sverige, kom gärna fram och säg hej! smile
Twins skrev:
Det var fan på tiden...nu är det så att jag också glömt byta ut den tongue
Körde även med arcoil's bränslesystems cleaner ett tag så skall bli kul att se hur det ser ut i filtret, kan tillägga att min tomgång blev bättre efter det tom big_smile

Minst sagt...
Såga ditt filter och kolla, alltid kul att se hur det ser ut smile






Så, del två av uppdateringen av vad som hänt medans jag varit frånvarande härifrån.
Det var ju paketet.. Men det kommer längre ner. (fortfarande bajsiga mobilbilder, kameran var med, men batteriet var smått utmattat...)

Efter att ha gråtit lite över skicket på det gamla soppafiltret rev jag ner fuelrail och samtliga soppaslangar för att kolla lite:
http://i.imgur.com/6XTOyUI.jpg
Hittade inget direkt gegg i spridarna, så monterade tillbaka allt, fast med nya slangar som inte monterades med så skarpa böjar:
http://i.imgur.com/Q74n6TF.jpg
Kan se lite rörigt ut, men det är faktiskt slangigt. Sådeså.

Och paketet? Sorry, inte så intressant:
http://i.imgur.com/z2T9Kuy.jpg
Ett nytt AEM DryFlow. Tyvärr i rött, men det får funka.
Det gamla KN-filtret var ett sånt där oljefilter. Sjukt tråkiga.

Nytt vs. Gammalt. Vilket som är vilket får ni själva gissa:
http://i.imgur.com/PQOES1Z.jpg
Och monterat tillfälligt:
http://i.imgur.com/ts1X1Fz.jpg
Ska dras fram och lite åt sidan sedan, men.. det är sedan.

När bilen ändå var uppe på pallar så byttes det även olja och bromsvätska.
Passade även på att byta den där jävla uprigthen/huben bak, vilket jag borde gjort för flera år sedan:
http://i.imgur.com/X4je0vb.jpg
Sådär ser det ut där bak. När man inte har någon hub alls.

Allt gick iaf smärtfritt, och med hjälp av en av bröderna gjordes det hela på rekordtid. Världens mest lättmekade bil, oh yes!

Så, funkade det? Yes! Bilen gick inte snålt längre, bromsarna bettar satan och vänster bakhjul är 100% vobbelfritt. Känns som en ny bil att köra. Eller ja, känns som att sitta i en hyffsat ny torktumlare fylld med sten, men det har mer att göra med att den är söndersågad än med att den inte fungerar som den ska.

Har även småpillat med lite annat, men det ska jag inte tråka ut er med, dessa två service-inlägg har fyllt tråkighetskvoten för några veckor hoppas jag.
Nu är det roligare saker på gång!
1. Stort och väldigt efterlängtat pekat på väg hem. Ja, det är i sverige, men POSTNORD är helt fantastiskt dumma i huvudet, så har inte riktigt fått det än...
2. Tid bokad i bänk för mappning och bromsning, så antingen får vi se lite spännande siffror eller fräscha bilder på en nysprängd tampong-motor. Oavsett vad så ska det bli intressant!

Men ja, tills vidare brothermandudes. Förhoppningsvis kommer här ett inlägg i början av nästa vecka med paketöppning. Om inte så har jag låst in mig i hemmet för en veckas gråtrunkning. Fridens!


244 Inlägg
14 juni 2014
#625
Jadu postnord är riktigt kompetenta!
Ser bra ut annars.
Hoppas vi hinner ses i sommar.


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
17 juni 2014
Trådstartare
#626
Daugaard skrev:
Jadu postnord är riktigt kompetenta!
Ser bra ut annars.
Hoppas vi hinner ses i sommar.

Riktiga jävla nötter.
Ja, ska du inte ner och hälsa på farsan något?


Snabb update från Danmark:
http://i.imgur.com/0t80OSI.jpg
Är som en svettig tonåring som ska få ligga för första gången.
Imorgon hämtas det ut!
Tills vidare, fridens!


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
18 juni 2014
Trådstartare
#627
Yaaay! YAAAAAY!
Inte varit såhär exalterad för något med bilen sen kompressorn trillade in hösten 2012!
Efter att ha bråkat med Postnord (idioter, pack, bonnläppar och inavlade drägg) lyckades jag idag äntligen få ut mitt paket! Hämtades såklart med tampongen, bruksbil you remember? wink
http://i.imgur.com/jL6dCdp.jpg
Paketet vittnar om innehållet... och aldrig har nog ett paket fraktats så snabbt mellan Malmö och orten där jag bor.
Glädjen var total!

Väl hemma var det viktigt att låta juryn ge sitt utlåtande:
http://i.imgur.com/b4HGKQs.jpg
Bilden säger väl allt, lillbajsen var helt lyrisk!
(... medans sambon som för länge sedan slutat låtsas vara intresserad av mina dumheter inte så mycket som lyfte ett ögonlock, även efter att jag försökt förklara hur fantastiskt underbart bra innehållet var)

SÅ, paketsammanfattning:
Storlek: 9/10, tillräckligt stort för att göra grann-barnen avundsjuka.
Tyngd: 8/10, inga ryggskott, men heller inget man jonglerar med.
Upphetsning: 10/10. Länge sedan jag blev så uppspelt över ett paket. Eller något alls för den delen.
Bubbelplast: 9/10, bättre än på länge!

Så, innehållet?
http://i.imgur.com/cXScvcJ.jpg
En uppsättning nya coilovers! Inte alls märket jag tänkte köpa, men blev nyfiken och sugen på att testa!
HSD MonoPro i göttigt sport-grön kulör.

Så, lite bilder. En fram, en bak. Bak närmast i bild:
http://i.imgur.com/zwaaC7L.jpg

Främre top mount:
http://i.imgur.com/0QzmJji.jpg

Bakre top mount:
http://i.imgur.com/G9uDHNn.jpg
Denna var faktiskt vad som gjorde mig nyfiken på att testa just HSD.
Förhöjt dämpartorn, så dom annars så korta dämparna har lite schysst längd att arbeta på även om man kör lågt. Inte för att jag kör lågt längre, men ändå!

Tänkte åka ner och montera nu under kvällen, men bestämde mig för att skjuta på det tills imorgon.
Har istället suttit i soffan och ställt in preload på fjädrarna och satt en preliminär ride height, så imorgon när man åker till garaget är det bara att kasta på dom och sen börja labba utifrån det.
Är så jävla sugen på att testköra nu att det finns inte, men ska lägga mig och gnida mig mot dom inatt och bara njuta av närheten av dom tills imorgon då dom åker på.
Men. Ja.
Återkommer med summering, fridens liljor brothermandudes!
Senast redigerat av razpataz (18 juni 2014)


301 Inlägg
19 juni 2014
#629
Fasen så snygga! Kommer bli grymt på bilen big_smile

If there's a will there's a way :)

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
20 juni 2014
Trådstartare
#631
B-Power skrev:
Alltid roligt med hårda paket cool

Det är det, men vissa är roligare än andra! smile
Bumblebi skrev:
Fasen så snygga! Kommer bli grymt på bilen big_smile

Lite småporriga... Och ja, det hoppas jag smile
Twins skrev:
ojojoj, här snålas det inte på coilisar big_smile
Jag är relativt nöjd med mina Rev 1.0 H&R coilisar till golfen smile

Är inte det värsta man kan hitta på marknaden, men tror dom kommer lira bra på bilen så snart allt är justerat och inställt smile




SÅ!
Igår efter att ha ätit en himmelsk ost och skink-paj hos svärfar i Svedala styrdes tampongen mot garaget med dom nya coilsen laddade i bakluckan. Regnade och var blåsigt, så redan där var motivationen tämligen låg.
Tog mig iallafall ner och efter att ha stått med lite ångest och kikat in i en vägg i säkert 20 minuter tog jag tag i livet och hissade upp aset... igen:
http://i.imgur.com/3iCJbk1.jpg

Uppe på pallar. Vad kommer man på då? Man kanske skulle ha lättat på hjulbultarna fram innan man skickade upp den i luften. Penis. Oh well, bara att vänta på att någon garagegranne skulle sätta guldkant på min tillvaro och komma ner för lite kvällsmek, så började under tiden med att slita av gamla coilsen bak.
Man skulle kunna påstå att det är lite skillnad på Racelands och HSD Monopros i byggkvalité:
http://i.imgur.com/DrVkgBd.jpg
Vilken som är vilken får ni som vanligt räkna ut själva. Obligatorisk klapp på din axel om du klarar av det.

Med det gjort var det bara att spraya på lite kopparpasta och montera dit dom nya:
http://i.imgur.com/TVgn3qT.jpg
Smutsigt och äckligt, orkade inte ens dra en trasa över dom fina vita bärarmarna.
I vinter kommer subframen plockas ner och pulverlackas vit även den, och krängningshämmare och droplinks kommer byta ut mot trevligare doningar.

Tog även en bild på dom förhöjda stötdämpartornen monterade:
http://i.imgur.com/gP0ax7f.jpg
Awesome! Även här smutsigt och äckligt, men det är ju roligare att köra än att rengöra... roll

Ungefär här tog motivationen slut.
Kom en garagegranne och hjälpte mig att bromsa bilen så jag fick av framhjulen (...), och lossade alla bultar till främre coilsen så att dom bara är att plocka bort nästa gång jag åker ner.
Han var även förfärad över att jag lät mina nya vackra coilovers ligga på golvet, så han gav (sålde för en redbull) en trevlig liten verktygsvagn som kunde köra omkring dom på istället. Även dom gamla coilsen fick såklart åka en tur:
http://i.imgur.com/Qhrg2P1.jpg
För er kanske det ser ut som en sned gammal skitpryl.
Det är det också. Men jag älskar den!

Tills vidare, fridens liljor!


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
26 juni 2014
Trådstartare
#632
Så. I måndags var det dags att ta tag i bajshögen igen.
Denna gång med betydligt högre motivation, trots att jag parallellt med tampongen även skruvade på bajscivicen.
Började med att slita väck främre coilsen, och tog såklart en jämförelsebild där också:
http://i.imgur.com/0ybA7eo.jpg
Plockade av topmountsen på gamla coilsen och lät fjädern flyga uppåt, bra mycket bekvämare än att göra det "rätt"..  roll

Kastade dit båda främre lite kvickt, och släppte ner bilen:
http://i.imgur.com/CC2KZiH.jpg
Hoppsan hejsan, fram var det lågt.. Och så vill jag inte ha det längre.

Sen började det roliga. Eller nej, jag menade den förkukade justeringen av ride height..
Efter många om och men, hjul av och hjul på, upphissning och nersläpp började det likna något:
http://i.imgur.com/BKI9JSf.jpg
Haters, do your hatin', men ungefär så högt kommer den rulla nu.
Ska ner 5mm fram, men det är allt. Nu ska det köras, inget annat.

Bjuppar även på en bonusbild på en av de främre topmountsen:
http://i.imgur.com/z49Jzxf.jpg
Bara för att...

Kan säga att efter den korta provturen på väg hem kan jag konstatera att det är en helt ny bil. Är en hel del inställningar kvar, varav en riktig hjulinställning är en av dom, men nu är det på rätt väg. Känns som jag är på väg att knyta ihop säcken nu och få ett mer fullständigt koncept.
Tills vidare, fridens liljor brothermandudes!


Tankare
185 Inlägg
26 juni 2014
#633
Must Buy Miata Now!

Det heter starkare och inte högre! PUCKON

Basse
35 Inlägg
26 juni 2014
#634
Hej. Tänkte bara säga att jag sällan skriver men jag läser varenda uppdatering du gör och jag fnissar som en liten flicka varje gång.

Grym bil och härlig läsning!


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
28 juni 2014
Trådstartare
#635
Tagz0o skrev:
Must Buy Miata Now!

Haha, glöm inte bort att du har en "homostämpel" i pannan för resten av livet om du någonsin ägt en miata. Inget ont om det dock, jag tycker det är ganska soft. smile
BosseOst skrev:
Hej. Tänkte bara säga att jag sällan skriver men jag läser varenda uppdatering du gör och jag fnissar som en liten flicka varje gång.

Grym bil och härlig läsning!

Hej! Riktigt kul att du läser här och gillar bilen, är en riktig motivationsboost när man läser sånt! smile





NU! Nu är det dags grabbar!
Imorgon klockan 15.00 spänns tampongen upp i bänken för mappning!
Har vaknat varje natt i en vecka nu efter att ha drömt om hur vi skickar stakarna gjorda av japanskt rispapper ut genom block, kompressor och allt annat dyrt. Ja, jag är nervös.
Men imorgon kväll vet vi om vinterns pillande gjort någon nytta.

Så här såg det ut förra året för dom som glömt:
http://i.imgur.com/ccb3acP.jpg


Första RWD-bilen hos Jim på Jims Tuning.

Så, förra årets bänkpapper:
http://i.imgur.com/zgDmHbq.jpg
171whp och 196wnm, ~200bhp/230nm.

Detta var enbart en bänkning, körde hela förra säsongen på en gatmapp som den fenomenale Oskar på Oskars Pang-Pang & Tampongservice knåpat ihop. Fina siffror och skön kurva, den gossen kan han!

Setupen förra året:
- 0.45 bars laddtryck.
- Bensin.
- Original grenrör, katalysator & 2.25" avgas.
- Gatmapp.

Setupen detta år:
- 0.7 bars laddtryck.
- JR-grenrör, 2.5" customsystem utan katalysator med heatshield på grenröret för att inte grilla kompressorn.
- E85
- Bänkmapp.
- NYTT REJSIGT RÖTT AEM-FILTER!!!!1111
Så, frågan är, vad ger den detta år?
Kommer den överleva utan att skjuta stakar, växellåda eller något annat spännande?
Den som gissar närmast på hjulhästar och hurvida den håller eller inte vinner en signerad tampong som anländer i brevlådan inom en snar framtid  roll

Nu ska jag försöka få mig lite sömn innan det är dags, huga vad jag är nervös..
Fridens liljor brothermandudes!


1 140 Inlägg
28 juni 2014
#636
216whp, hållbar till 2015-07-18 (plus minus 16mån), förvaras vid högst 26c.

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

203 Inlägg
29 juni 2014
#637
Jag gissar på 245 hästar på hjulen smile Lycka till! big_smile


35 Inlägg
29 juni 2014
#638
232 whp

den håller hela sommaren smile


Fixare
284 Inlägg
29 juni 2014
#639
229whp

---<Softishman>----

310 Inlägg
29 juni 2014
#640
224 whp gissar ja på smile



Sök