Dr_struts skrev:
Blir även lite bättre kylning med mattsvart IC!

Win win liksom! Väntar ihärdigt på mer roliga textväggar och ev potatis bilder som kan dyka upp! :3
Jo, antar att du syftar på MCM:s ytterst vetenskapliga test av svart vs. blank IC?
Vet inte om jag litar till 100% på den, men verkar ju inte bli sämre, så det är helt klart win/win

Så. Detta kommer bli en lång en, med massa bilder. Och nördiga tekniska saker.
Börjar som sig bör i början.
För första gången på 7 år tog jag en vecka ledigt över jul med början måndag.
Wieee! Massa tid till att skruva bil! YES! LYCKA!
Måndag klockan 15.00 börjar jag må lite kasst.
Måndag 15.30 satt jag här:
![http://i.imgur.com/XvUwnha.jpg]()
Och där blev jag sittande mer eller mindre konstant tills på julafton.
Och på julafton då? Fortfarande jävligt dålig, så kunde inte riktigt åka och fira jul med familjen.
Så, valet var, sitta hemma ensam och bitter på toaletten, eller sitta bitter på toaletten i garaget och mellan toalettbesöken skruva lite bil? Ja. Förutom en snabb visit hem till mina bröder (där jag satt på toaletten) så spenderande jag julafton i garaget. Kul.
Eftersom jag varken ätit eller druckit på tre dagar var orken inte direkt optimal, men började återställa bilen smått och gott. Bjuder på en bild från julaftons kväll, där man kan se skillnaden mellan original strålkastare och mina RS Active:
![http://i.imgur.com/1cNBN2f.jpg]()
Vilken som är vilken räknar ni nog ut själva.
Åkte även ner en sväng dagen efter, fortfarande så dålig att jag inte kunde åka iväg med familjen och äta julmat och hissade upp bilen och fixade lite, men det var allt.
Fredag, dag 5. Om möjligt ännu sämre. Toalettsitsen hann inte svalna mellan rundorna.
Lördag. Tveksam start, men sen ordnade det upp sig! Julen må ha blivit förstörd, men bajset var som granit! Glädje! Svängde ner till garaget på kvällen och satte fart med bilen.
Började med att slita väck kylare och lite annat trams för att kunna stå i motorutrymmet på bilen och skruva i bakkant på toppen.
![http://i.imgur.com/PrveEHi.jpg]()
(ja, tro det eller ej, man får faktiskt plats att stå där).
Skälet till operationen var att rerouten på kylsystemet skulle dit.
Har tjackat ett par bilder som beskriver problemet.
Original kylsystem:
![http://i.imgur.com/iWpH1jL.jpg]()
Kylsystem med reroute:
![http://i.imgur.com/NUcdZyt.jpg]()
För att förenkla. Motorn satt från början tvärställd i Mazda 323.
När dom satte den i miatan fuckade dom upp allt, och kylningen bak i toppen blev näst intill obefintlig, vilket inte är så jävla ballt. Så i kort öppnar jag upp en öppning bak i toppen för att dra kylvattnet rätt, och allt i maskineriet pangar som aldrig förr, och man blir minst 20% häftigare. Typ.
Så, hoppade in i motorutrymmet och satte fart.
![http://i.imgur.com/uwFiO4f.jpg]()
Inte allt för mycket plats där bakom (läs väldigt lite), men fördelen är att japanerna utformat bilen så man kan luta pannan mot tätningslisten på torpeden, och det är ju alltid något. Nackdelen är att utloppet för kylvattnet på framsidan av motorn som nu ska tas bort konstant petar argt på din penis.
Efter lite blodiga knogar var gamla "huset" av, och ligger här bredvid det nya "huset".
![http://i.imgur.com/pSDUk5X.jpg]()
Här kan man se hur lite vatten som kunnat flöda ut på baksidan, och det genom den lilla öppningen som dessutom ska gå genom värmepaketet. Nya har en stor öppning för kylvattnet, men även en liten mot värmepaketet.
Lite joxande och trixande, överflyttad tempsensor och lite mer sönderslagna knogar, tadaaaa:
![http://i.imgur.com/DbQLQjT.jpg]()
Där sitter nu huset.
Var även tvungen att förlänga lite kontakter till givare, och då hoppade min käre broder "toasted" in med lödpennan och värmepistol i högsta hugg:
![http://i.imgur.com/bleMMnP.jpg]()
För att förklara. Jag kan löda. Jag kan även jonglera med en boll och nästan spela Jingle Bells på min dotters xylofon. Men fortfarande skakis efter en vecka av rännskita level 10 lämnade jag mer än gärna över det till någon som gör ett riktigt snyggt och noggrant jobb istället för att bonnbränna ihop en ful-lösning jag inte kan vara stolt över.
Ungefär där gav jag upp för kvällen. Kopplade in någon slang, men där står vi nu.
Ber om ursäkt för ett långt och kanske osmakligt inlägg, men hey, ingen borde bli förvånad längre.
Som plåster på såren bjuder jag på en helhetsbild på bilen nu med allt annat mattsvart tillbakaskruvat på bilen, så man får se på riktigt hur den svarta rutramen/hardtopen passar på bilen:
![http://i.imgur.com/PhUwNfn.jpg]()
Med allt det tillbaka är jag nöjd. Riktigt nöjd.
I bakgrunden ser man även tidigare nämnda broder sitta och löda in en Dashlogger i sin C20XE Ascona.
Kika in den på "toasted" här på garaget, kommer bli ruggigt stygg när den är klar.
Tills vidare, fridens liljor brothermandudes, gott nytt jul osv!