Fiesta_Racing skrev:
flasheet

Mja, om man går igång på over priced motorfästen så är det något att svettas över

Bumblebi skrev:
Trevligt värre

Jag hoppas då det iallafall!

wccmarcus skrev:
Nu får kocken sluta jobba och börja mecka bil igen ;-)
Finns inget kul att läsa eller titta på, på g.org. Väntar otåligt på nästa update!
Haha, lugn bara lugn, kastar en update nu

Dåså, då börjar vi som vanligt från början.
Stressade ner till verkstan nu ikväll för det otroligt roliga arbetet med att byta motorfästen. (...)
Började med vänster sida, då jag ville minnas att den sidan var minst bråkig sist jag bytte motorfästen.
Och, ja.. Det var garanterat minst bråkigt. Innan man var puckad och kastade dit ett ny fräsigt grenrör som täcker en av bultarna riktigt väl. Bra tänkt Frans, bra tänkt.
Men, lite sönderslagna knogar, en kopp kaffe, en oljedränkt snus och lite jävlar anamma så lyckades jag få ut det fästet, kastade upp det på vågen för jämförelse och tog även en bild så jag kan vidare visa skillnaden mellan dom nya och dom gamla:
![http://i.imgur.com/lWqtZAX.jpg]()
Här ser man ganska tydligt skillnaden i designen.
Även om dom nya fästena har marginellt mjukare material i bussningen så ser ni att bussningen är ungefär 1/10 av storleken av dom gamla, vilket inte tillåter ens i närheten av lika mycket rörelse.
Bra.
Så, vidare till nästa sida.
Här är det också riktigt bajsigt att komma åt, men med detta verktyg går det enkelt:
![http://i.imgur.com/cIAwCSC.jpg]()
102cm böj&bryt-nyckel, även samma som används för att få bort bråkiga bultar på växellådan vid kopplingsbyte.
Iallafall så kastades det andra dit, och tog en dålig bild på när det satt på plats:
![http://i.imgur.com/DDSfGmh.jpg]()
Ja. Motorfäste på dålig bild. Jätteintressant!
Ni som följt tråden vet ju att jag är beroende av att väga sakerna på bilen, och som ovan nämnt gjorde jag det även idag:
![http://i.imgur.com/hblLPKi.jpg]()
Det var inte mycket skillnad... Men dom nya är iallafall 142g lättare, vilket iallafall är mycket bättre än om dom varit 142g tyngre! Då landar viktminskningen från 2013 på
46865g.Med allt det klart skulle bilen hissas ner, för jag kommer behöva använda den som bruksbil snart.
Börjar lyfta, tycker mig se något på bakre kofångaren, men jag ignorerar det.
Fortsätter hissa ner bilen, och jo fan, visst sitter det något där:
![http://i.imgur.com/BWLDUf7.jpg]()
Nu tog jag bilden på blixt för att det skulle synas, men i normalt ljus var den nästan helt osynlig.
SABOTAGE! Brodern toasted & garagegrannen Stefan är opel-fanatiker och garanterat skyldiga till rackartyget.
Tog väl en 15 minuter att pilla bort, men själv är jag bara glad att jag inte åkte runt hela sommaren med det..
Iallafall. Bilen nere på backen, så startar upp den och lyssnar efter vibrationer.
30 sekunder senare stänger jag av. Då har min hjärna vibrerat sönder och trumhinnorna imploderat.
Man kan sammanfatta med att det är en förbannad ljudnivå på tomgång, så jävlig att hörselskydd alltid måste användas nu, men motorn rör sig inte en millimeter nu.
Detta är ju dock testat utan belastning, så återkommer med vidare rapport efter provkörning.
Ja.. Jag vet att detta blev en uppsats om motorfästen, vilket inte är det intressantaste att läsa om, men ni känner mig. Jag skriver ändå.
Nu har jag massa jobbrelaterade saker att ta tag i under kommande vecka, så tveksamt om man hinner få något gjort med bilen, men tills vidare:
Fridens liljor brothermandudes!