4421
Sök

Volvo s80 2,9 går endast på 3 cyl

Avstängd
71 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
Som sagt går motorn bara på 3 cyl. Jag har kollat tändstiften och att bensin når fram. Jag har även provat att byta en tändspole på cyl 1 då jag hade en över och det gav inget resultat.
Cyl 1,2 och 5 är det som inte går.
Problemet kom stegvis först när jag starta upp så gick motorn inte bra. Då gick förmodligen den första cyl. Sedan i kungens kurva så måste de andra två cyl gett upp då motorn gick riktigt risigt. Det var att ligga på varvstoppet vid varje rödljus start för att ta sig iväg. Nu har jag åkt hem ca 50 mil och det gick men extrem förbrukning på ca 3 l milen hade jag. Standard är 0,8 på motorväg.

Vad är nästa steg i felsökningen?
Någon som vet hur hög komp de skall vara i cylindrarna?

Avstängd
71 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
Bilen är fra 1999 och har gått ca 74XXX mil

Ubåtsingenjör
7 383 Inlägg
24 augusti 2012
ta ett komp test, hur högt de ska vara vet jag inte men ser du att det skiljer drastiskt i komp så vet du ju var felet är

inga andra missljud du hör ?

Avstängd
71 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
CHEEVA skrev:
ta ett komp test, hur högt de ska vara vet jag inte men ser du att det skiljer drastiskt i komp så vet du ju var felet är

Ska ta och göra komptest i morgon då jag får låna utrustning av en polare.
Inga missljud från motorn förutom att det läcker lite vid ljuddämparen men det kan väl knappast ha betydelse.
Kan tillägga att Motorn tar en del olja men med tanke på milen så är det nog inte så konstigt. Ca 4 liter/100 mil

699 Inlägg
24 augusti 2012
Latheten skrev:
CHEEVA skrev:

Inga missljud från motorn förutom att det läcker lite vid ljuddämparen men det kan väl knappast ha betydelse.
Kan tillägga att Motorn tar en del olja men med tanke på milen så är det nog inte så konstigt. Ca 4 liter/100 mil

4 liter på 100 mil låter extremt mycket måste jag säga...

Bilgalen elektriker :)

Avstängd
71 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
JonasHalt skrev:
Latheten skrev:
CHEEVA skrev:

4 liter på 100 mil låter extremt mycket måste jag säga...

Det tycker jag också men bilen har de senaste 20000 milen haft ett hårt liv. Fast en fördel är ju att man aldrig behöver byta olja då man fyller på så pass mycket och ofta. Endast filter byte var 10000:de mil

699 Inlägg
24 augusti 2012
Läcker den mycket olja? Annars lär ju kolvringar å skrapringar vara totalt slut.. Kanske även ventiltätningar..
Men som någon skrev tidigare så tycker jag att du ska göra ett kompprov.. Kolla om du har vatten i oljan eller olja i vattnet. Du kan ta av locket till kylarvattnet NÄR BILEN ÄR KALL och kolla om det bubblar i behållaren när du startar bilen. Isåfall är det troligen topplockspackningen.. Det skulle förklara varför den inte går på alla cylindrar...

Bilgalen elektriker :)

Avstängd
71 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
JonasHalt skrev:
Läcker den mycket olja? Annars lär ju kolvringar å skrapringar vara totalt slut.. Kanske även ventiltätningar..
Men som någon skrev tidigare så tycker jag att du ska göra ett kompprov.. Kolla om du har vatten i oljan eller olja i vattnet. Du kan ta av locket till kylarvattnet NÄR BILEN ÄR KALL och kolla om det bubblar i behållaren när du startar bilen. Isåfall är det troligen topplockspackningen.. Det skulle förklara varför den inte går på alla cylindrar...

Inga oljefläckar på garage golvet iaf så den verkar faktiskt vara tät trotts sina mil.
Kompprov ska jag försöka göra under förmiddagen.
Brukar alltid kolla vätskorna när jag fyller på olja och vatten mängden har inte varit synbart förändrad. Jag kan inte häller se någon tendens till att det skulle vara olja i vattnet. Men jag åter kommer när komptestet är gjort.

Kan det ha påverkat att jag tankar i E85 före varje besiktning då avgasvärdena är lite påverkade av att motorn stjäl lite olja. Men med E85 ser värdena prima ut men är det farligt för motorn att göra så. Jag brukar åka till macken när mätaren är nere på rött och tanka ca 10 liter E85 sedan besiktiga och sedan åka och tanka fullt med  bensin.

Det vore kul att få fart på bilen igen då man åker nästan gratis i den värdeminskningen existerar ju knappt när den gått så pass långt.

Avstängd
71 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
Nu är komptestet utfört och alla cylindrarna låg ungefär lika något lägre i cyl 4 men annars bra. Och cyl 4 fungerar ju för tillfället så då borde kompen inte vara orsaken till de andra 3 cyl.

Avstängd
71 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
nu har jag åkt ytligare 5 mil och när jag skulle starta upp och åka hem så hände inget när man vred på tändningen inte en lampa lös. Jag öppna huven och skulle ansluta startkablar och upptäckte att en jordkabel var helt av. Så jag montera dit den tillfälligt och till min förvåning så gick motorn på alla cylindrar igen. Det känns skumt att kabeln gjorde att bara 3 av 6 cylindrar dog och att allt annat fungerade som det skulle förutom ljuddämparen som läcker en aning. Kan lösningen ha varit att systemet blev nollställt under den strömlösa tiden tro. Nu går den iaf och nu satsar jag på att nå 100.000 mil.

Sök