2351
Sök

Köpråd: Första bilen, vilken ska jag välja? 20-30KKR

Ubåtsingenjör
7 368 Inlägg
1 september 2012
EDHT skrev:
DanneSundin skrev:
Hade endå köpt en subaru om jag var du.

Piskar bmws - original då, precis som min - varje dag. 

Dessutom så sitter du riktigt bekvämt i en subaru och reservdelarna från england är sjukt billiga. Scoobynet ska du kika på..

Välj ditt län, välj "angränsande" och sök i rutan "subaru impreza " från HK på bilar 200.

Hyfsat bensinsnåla endå. Min 2.5L 271hk drar cirka 1.5l / mil blandad körning.. 

En WRX/GT är ju inte lika pigg då, men dem är väldigt pigga endå.

Smutsa inte ner den med en öppen dump bara.. smile

Jag hittar inte en enda Impreza i dugligt skick på över 200 HK i hela Sverige inom min budget..
Hittar knappt några på över 120 under 30KKR! hmm

nej de är gl och rx som är inom din budget dvs 115hk och 125hk smile

kolla bilderna på min gamla impreza så ser du att man kan ha kul sam fan med en gl också wink

får väl tilläggas att de inte är mycket som hängde på, inte ens turbo bmws hängde på när de börja svänga !

avsevärt mycket piggare än en volvo 740 gl också trotts lik effekt
Senast redigerat av CHEEVA (1 september 2012)

682 Inlägg
1 september 2012
Låg en fin WRX i förra veckan för 27k, 98'a tror jag det var. Fast då var det lite rost i skärmkanter..

Gäller att ligga och spana, du kanske har likadan tur som jag att någon från gorg kontaktar dig?

Tror jag letade ny bil i nästan ett halvår innan jag bestämde mig.

Dock tycker jag att man ska ha någon "skitbil" som första bil, inte just för att man är en sämre förare, men just för att "first learn to drive a slow car fast, or you will end up driving a fast car slow " väldigt väldigt sant. Många som kvaddar om dem får för mycket effekt direkt!

Ska va en såndär tråkig moralare och säga att du borde kika på något ännu billigare, runt 10k kanske räcker för en första bil! Om du inte absolut vill ha en. Finns en del runtkostnader också! tänk på det!

Mycket som kan gå sönder..

Och det är inte hela världen om du kör av me den mindre unik bil med billiga reservdelar, inte heller om du råkar slå i kanten lite. du kan ju alltid hitta billiga reservdelar osv. Ska också vara lite.. ungdomlig.. Köp bakhjulsdrivet, sjukt bra att lära sig sladda, faktiskt! Det är riktigt bra att lära sig sladda på skoj (självklart utan risk att förstöra andras egendom eller personer.. ) för om du har vanan inne hur du hanterar en sladd, så har du mycket mycket bättre förutsättningar under en paniksituation! Att säga att man "vet hur man ska göra" är lätt! men paniken kommer fort, jag själv körde av under övningskörstiden..

Annars är V70 trevliga bilar! Även saab har droppat något så sjukligt i pris! Kan hitta väldigt fina.

Sen om man gillar mercedes så är det en riktig kvalitetsbil.. Men jag är helt anti dem så det får du fråga någon annan om..

Har för mig att E36 delarna är DYRA.

EDIT: Självklart går det med dom mindre motorerna också!! 

Subaru har även jävligt bra rykte i nöjda kunder.. Förstår varför när man köpt en!!

Har läst att man kan köra dom på cirka 0.8L/mil!   Väldigt mycket bil för pengarna med andra ord! :-)

Busar du går det väl åt en del mer.. wink

Edit2: Verkligen piggare än GL. GL är verkligen skitseg i jämförelse!

Och du får en "annorlundare bil" eller vad man ska säga!
Senast redigerat av DanneSundin (1 september 2012)

Ubåtsingenjör
7 368 Inlägg
1 september 2012
DanneSundin skrev:

Subaru har även jävligt bra rykte i nöjda kunder.. Förstår varför när man köpt en!!

Har läst att man kan köra dom på cirka 0.8L/mil!   Väldigt mycket bil för pengarna med andra ord! :-)

delar till e36 är inte dyrare än något annat smile jjämnför gärna mot tex volvo 740 på mekonomen !

körde min gl på ca 0,8 och på isen drack den ca 2,5 wink haha

i din budget http://www.blocket.se/vasterbotten/Nybe … _8&w=3

går nog att pruta lite grann på smile där har du en jävligt rolig första bil.. roligare än valfri e30 eller e36 orginal smile om vi inte räknar in m3orna då wink
Senast redigerat av CHEEVA (1 september 2012)

682 Inlägg
1 september 2012
CHEEVA skrev:
DanneSundin skrev:

delar till e36 är inte dyrare än något annat smile jjämnför gärna mot tex volvo 740 på mekonomen !

Ah, hade inte så mycket koll.. Polare som klagade hela tiden över att hans E36 åt upp hans plånbok.. Haha!

Och URK.. Vill inte veta vad min kommer dricka i vinter.. sad

21 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
Jo, det är väl som du säger, Danne, att det är bättre att börja med en billigare bil smile
Det var så jag tänkte med 850 T5 som jag funderade på, som går att få relativt billigt.. Sen fick jag reda på att den inte var bakhjulsdriven smile

En E30 är lite av drömbilen, men det kanske är bättre att spara den till senare i livet när jag har råd med en riktigt fin en, kanske en M3:a t.o.m. wink

Tips på billigare bakhjulsdrivna bilar? 5-15KKR?

- 100 euros says I can lose them.
- You're on.

Ubåtsingenjör
7 368 Inlägg
1 september 2012
EDHT skrev:
Jo, det är väl som du säger, Danne, att det är bättre att börja med en billigare bil smile
Det var så jag tänkte med 850 T5 som jag funderade på, som går att få relativt billigt.. Sen fick jag reda på att den inte var bakhjulsdriven smile

En E30 är lite av drömbilen, men det kanske är bättre att spara den till senare i livet när jag har råd med en riktigt fin en, kanske en M3:a t.o.m. wink

Tips på billigare bakhjulsdrivna bilar? 5-15KKR?

bmw e34 eller kanske någon merca ? smile 190e är ganska trevliga bilar
men e34 är goare än mercan smile

personligen gillar jag inte volvo 740 eller 940 alls vilket många andra gör så det är en smaksak, 850 är generellt ganska törstiga och inte spec pigga

4 637 Inlägg
1 september 2012
EDHT skrev:
men jag skulle helst vilja ha en E30.

Du svarade på frågan i ditt eget inlägg, du vet ju vad du helst vill ha!
Och är den nu för slö för din smak kan du (eller någon annan) kanske stoppa in några extra hk med tiden...
Har du skitbråttom med bilköp och inte hittar en E30 i din smak, köp vad som helst (som inte är dyrt att köpa eller äga) och åk i så länge. (Volvo 240 och Mercedes 190 (eller modellen större av MB vad den nu heter) är väl de trevligaste alternativen.
Senast redigerat av Navkapsel (1 september 2012)

3 421 Inlägg
1 september 2012
DanneSundin skrev:
Låg en fin WRX i förra veckan för 27k, 98'a tror jag det var. Fast då var det lite rost i skärmkanter..

Gäller att ligga och spana, du kanske har likadan tur som jag att någon från gorg kontaktar dig?

Tror jag letade ny bil i nästan ett halvår innan jag bestämde mig.

Dock tycker jag att man ska ha någon "skitbil" som första bil, inte just för att man är en sämre förare, men just för att "first learn to drive a slow car fast, or you will end up driving a fast car slow " väldigt väldigt sant. Många som kvaddar om dem får för mycket effekt direkt!

Ska va en såndär tråkig moralare och säga att du borde kika på något ännu billigare, runt 10k kanske räcker för en första bil! Om du inte absolut vill ha en. Finns en del runtkostnader också! tänk på det!

Mycket som kan gå sönder..

Och det är inte hela världen om du kör av me den mindre unik bil med billiga reservdelar, inte heller om du råkar slå i kanten lite. du kan ju alltid hitta billiga reservdelar osv. Ska också vara lite.. ungdomlig.. Köp bakhjulsdrivet, sjukt bra att lära sig sladda, faktiskt! Det är riktigt bra att lära sig sladda på skoj (självklart utan risk att förstöra andras egendom eller personer.. ) för om du har vanan inne hur du hanterar en sladd, så har du mycket mycket bättre förutsättningar under en paniksituation! Att säga att man "vet hur man ska göra" är lätt! men paniken kommer fort, jag själv körde av under övningskörstiden..

Annars är V70 trevliga bilar! Även saab har droppat något så sjukligt i pris! Kan hitta väldigt fina.

Sen om man gillar mercedes så är det en riktig kvalitetsbil.. Men jag är helt anti dem så det får du fråga någon annan om..

Edit2: Verkligen piggare än GL. GL är verkligen skitseg i jämförelse!

Och du får en "annorlundare bil" eller vad man ska säga!

Jag har en e36.. Dom är inte dyrare än andra bilar direkt? beror på också var man köper också...

.......................................................

En sak till Coupe klassas för sportbil och försäkringen blir dyrare än 4 dörrars, även om min är 320i (150hk) är den lika dyr som en coupe (328i) i försäkring, tror det är 40-50kr mån mer..

Helförsäkring på min mor är det cirka 310kr, tycker det är helt 0k. om jag skulle stå för den så skulle den kosta en slant wink

4 258 Inlägg
1 september 2012
CHEEVA skrev:
DanneSundin skrev:

i din budget http://www.blocket.se/vasterbotten/Nybe … _8&w=3

går nog att pruta lite grann på smile där har du en jävligt rolig första bil.. roligare än valfri e30 eller e36 orginal smile om vi inte räknar in m3orna då wink

Anledningen att 740 är så billiga delar till är för att man köper inte delarna på mekonomen utan ifrån skroten:) Eller så han man sig egen reservdelsbil:)

4 258 Inlägg
1 september 2012
Kollade på dom länkade bmw som låg här i tråden, sjukt va dom har håll värde bra!

En bmw E30 från 90 kostar alltså lika mkt som en saab 9-5 aero med  dubbla effekten och all modern utrustning som finns typ.

Det är svårare och dyrare att trimma en sug motor som bmw har än en turbomotor. På turbomotorer kan man köpa ett chip för några tusen och byta och så får man 50 hk lr ngt sånt extra. Med en sugmotor så måste man byta eller modifiera delar om man vill ha effekt och dom extra 50 hk kostar kanske 20-30k

682 Inlägg
1 september 2012
zemet skrev:
Kollade på dom länkade bmw som låg här i tråden, sjukt va dom har håll värde bra!

En bmw E30 från 90 kostar alltså lika mkt som en saab 9-5 aero med  dubbla effekten och all modern utrustning som finns typ.

Det är svårare och dyrare att trimma en sug motor som bmw har än en turbomotor. På turbomotorer kan man köpa ett chip för några tusen och byta och så får man 50 hk lr ngt sånt extra. Med en sugmotor så måste man byta eller modifiera delar om man vill ha effekt och dom extra 50 hk kostar kanske 20-30k

Det är sant, men en råtrimmad sugis är fan så mkt manligare än en turbo! 

1KHK sug hade jag tagit över 1KHK turbo vilken dag som!

Ubåtsingenjör
7 368 Inlägg
1 september 2012
zemet skrev:

Sant, men är man lite motorintresserad så tycker man att de bara  är kul och trimma ! Mycket roligare att få tänka lite när man trimmar än att bara köpa ett chip och smeta dit.

btw så kan man faktiskt köpa delar på skroten till i stort sätt alla bilar

21 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
Är alla 740 o 940 bakhjulsdrivna?
Borde man satsa på turbo?

Är inte superförtjust i Volvo, men det kanske är bättre som förstabil smile

- You're on.

Ubåtsingenjör
7 368 Inlägg
1 september 2012
EDHT skrev:
Är alla 740 o 940 bakhjulsdrivna?
Borde man satsa på turbo?

Är inte superförtjust i Volvo, men det kanske är bättre som förstabil smile

japp de är rwd ... men enligt mig myycket bättre på att satsa på någon bmw eller merca då, de är också rwd

4 258 Inlägg
1 september 2012
Alla volvobilar innan 850 är RWD utom 400 serien tror jag. Om du vill ha en lite finare bil så får du ju en volvo 960 för runt 20.

Volvo 740 är enligt mig den bästa första bilen. Den går att sladda och leka med samtidigt som den är extremt lättskruvad och billiga delar till samtidigt som den är väldigt vanlig. Också väldigt vanlig att trimma så det finns ju väldigt mkt kunskap och delar om hur man trimmar dessa i swe.

Robusta billiga och lättskruvade är väll det som gör den till en riktigt bra förstabil.  Drar en del bensin dock men det beror mkt på körstil också.

Golf är ju en populär förstabil också annars men eftersom det är FWD så tycker jag inte att dom är ngt att ha.

En 740 turbo får du i fint skick för 15-20k. Lägg typ 2000 kr så har du ca 230 hk.

Vill du inte lägg fullt så mkt pengar så är 740 GLT 16v ett annat bra val, då är det en sugmotor på 160 hk. Den är ganska pigg och låter framför allt trevligt:)

Gammla 740 GL är riktigt slöa och en GLT kostar bara några tusen mer än en GL. I GLT och turbo modellerna så finns det så gott som alltid fönsterhissar och centrallås vilket inte alltid finns i GL.

940 har centrallås som standard tror jag men inte fönsterhissar. 940 och 740 är i princip samma bil men 940 brukar ligga några tusenlappar högre i pris.

960/V90 är volvos lyxbil från denna eran och enligt mig volvos bästa bil genom tiderna. Kostar lite mer men du får också mkt mer för pengarna.

Alla dessa volvos är dock som sagt törstiga, stora och tunga. Det går allt att sladda runt med dom runt korvkiosken och i rondellerna utan problem men kör man så vilket jag gör så hamnar förbrukningen för mig på mellan 1.2-1.4 L/mil. Kör man lungt så är det inga problem att köra under litern dock.

Men även samma sak här, Saab 9-5 aero har mera kraft och mkt mera bil för pengarna. Men vill man greja själv och slippa FELhjulsdriften så är volvo ett bra alternativ:)

21 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
Det finns ju så jääävla många alternativ. Sjukt svårt att bestämma sig!!
Tack för utförligt svar zemet. smile

Om vi säger så här, vilken bil är billigast i drift av Volvo, BMW, Saab o Merca? 20-tusenkronorsklassen.
Typ 740, 940, 960, e30, e34, e36, 900, 9000 & 190e?
Senast redigerat av EDHT (1 september 2012)

- You're on.

543 Inlägg
1 september 2012
Ett tips är att kolla vad försäkringen går på innan du bestämmer dig för en allt för häftig bil.
Då du är från Sthlm så kommer både impreza (gt) och BMW vara rätt dyra i försäkring iaf om man har ett nytaget körkort.
Sambon (nytaget körkort) skulle betala runt 9000kr i försäkring på sin Nissan Primera GT -98, då vi är sambos så står jag för bilen istället och betalar runt 3000.

Trött och bitter?? javisst!

682 Inlägg
1 september 2012
Bor du med farsan & morsan så kan du höra med LF, då får du under 24 år bruka bilen "ibland" och då blir antingen självrisken högre eller högre premie.

För min subaru får jag betala 5k / år.

Bor på landet med hagelbössan under kudden! *asg* 

Har du ingen du kan ställa bilen på så kommer försäkringen bli SJUKT dyr.

Ubåtsingenjör
7 368 Inlägg
1 september 2012
försäkring är inte helt billigt, tror nästan mercan är billigast i försäkring.. men de är inget jag vet

bmw är vanliga ungdomsbilar/ busbilar och det är även 740/940 så därför ligger väl de lite högre i premie

bästa du kan göra är att ringa ditt fb och fråga, vad de olika bilarna kostar att försäkra

4 258 Inlägg
1 september 2012
CHEEVA skrev:
försäkring är inte helt billigt, tror nästan mercan är billigast i försäkring.. men de är inget jag vet

bmw är vanliga ungdomsbilar/ busbilar och det är även 740/940 så därför ligger väl de lite högre i premie

bästa du kan göra är att ringa ditt fb och fråga, vad de olika bilarna kostar att försäkra

Eller så köper du en 740 och har bara trafikförsäkring på bilen. Blir billigast så, för även om din bil kostade 20k så tror jag inte försäkringsbolaget ger dig särskilt mkt pengar ifall olyckan skulle vara framme.

Min kusin bor i täby, några jävla tattare tyckte att det skulle vara roligt att slå sönder hans rutor på bilen. Han hade halvförsäkring vilket skulle täcka såna skador kunde man tro men inte, för inget blev stulet så då fick han inga pengar. Och han hade säkert knappt fått ngt så det var värt att ens betala självrisken om dom hade stulit något.

Så kör bara på trafikförsäkring på bilar i denna prisklassen är mitt tips. Och ska du skriva försäkringen på mamma/pappa så måste du också ha bilen skriven på mamma/pappa.

Sök