Bakaxlar på löpande band?!

_Limpan MulleRacing
4 september 2012 · 499 Inlägg

Tjenare! Det är så att jag har en 740 turbo och mina bakaxlar vill inte hålla, efter fjärde bakaxeln svetsade vi, å då går en drivaxel istället?! Varför blir det så?

Mvh

Volvo 242 (1975)
henke_99 Offroad Racing
4 september 2012 · 3 122 Inlägg

Förmodligen beror det på att du har för vild körstil... Vad havererade på dom axlarna som inte svetsades? (antar att du menar att ni svetsat diffen på den sista)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
bronco_z
4 september 2012 · 604 Inlägg

En teori (långsökt) kan vara att axeln inte sitter i linje med framaxeln, ergo diffen jobbar hela tiden. Måttband mellan navcentrum fram och bak och sen samma mätning på andra sidan.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Pim_Pim
4 september 2012 ·

Är han vinn kanske ?

Germax
4 september 2012 · 12 086 Inlägg

Du kör som en jävla dåre är nog svaret, och/eller så har du en massa mos i motorn.

En svetsad bakaxel utsätts för stora påfrestningar så att de går är inget oförklarligt, men att du lyckas vrida sönder 3 originalaxlar är inte normalt. Kör du med skärvätska i bakaxeln? smile

_Limpan MulleRacing
4 september 2012 · 499 Inlägg

Bokstavligen spränger diffdreven i småbitar! Oftast så rasar det när jag släpper upp kopplingen! Alltså första rivaren med en axel slutar oftast i att dreven går åt pipan!! Innan hjulen ens slirat på asfalten för första gången!!! Med original kopplingen gick det ju finfint å bränna på tvåan! Men som sagt ettans växel släpper upp å du står där... Sista axeln är tok svetsad, men som sagt drivaxeln ville inte vara med mer... Men kan ha fått svaret på det idag, svetsade med drivaxlarna i vilket antagligen resulterade i att härdningen gick ur å axeln gick hmm

Volvo 242 (1975)
bronco_z
4 september 2012 · 604 Inlägg

_Limpan skrev:
Bokstavligen spränger diffdreven i småbitar! Oftast så rasar det när jag släpper upp kopplingen! Alltså första rivaren med en axel slutar oftast i att dreven går åt pipan!! Innan hjulen ens slirat på asfalten för första gången!!! Med original kopplingen gick det ju finfint å bränna på tvåan! Men som sagt ettans växel släpper upp å du står där... Sista axeln är tok svetsad, men som sagt drivaxeln ville inte vara med mer... Men kan ha fått svaret på det idag, svetsade med drivaxlarna i vilket antagligen resulterade i att härdningen gick ur å axeln gick hmm

Orginal kopplingen? Saknas nog lite av historiken här???

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
KHRacing
4 september 2012 ·

vågar mig på att påstå att du aldrig spänner upp drivlinan innan en start va *?

TurboAnton Team VeboTrim
4 september 2012 · 322 Inlägg

Att drivaxlar går när man kör svetsat är inte konstigt, Det hör till vanligheten men att diffarna går i småbitar låter konstigt. Specielt 4 stycken !

Hur svetsar ni/du ?

Team VeboTrim @ Facebook
nixon89 klabbarpan
4 september 2012 · 3 041 Inlägg

Låter ju nästan som om ni svetsat ihop skiten med diffhuset :0

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Putteliten
4 september 2012 · 9 083 Inlägg

Såhär bör det se ut på båda sidor i diffen, har själv provat att bara lägga på så att drevena sitter ihop, å då sprängs diffen! Ös på med så mycket svets du kan....


http://www.home.no/snowtech/liket/drivis/svetsdiffad.JPG

_Limpan MulleRacing
4 september 2012 · 499 Inlägg

Hum sitter 6 puckad sinter med fjädrat centrum. Jag har aldrig spänt upp drivlinan innan start, ingen polare heller, men efter kopplingsbytet så smäller dom på löpande band... är bara en klump som blivit svetsad å då gick drivaxeln

Volvo 242 (1975)
TurboAnton Team VeboTrim
5 september 2012 · 322 Inlägg

_Limpan skrev:
Hum sitter 6 puckad sinter med fjädrat centrum. Jag har aldrig spänt upp drivlinan innan start, ingen polare heller, men efter kopplingsbytet så smäller dom på löpande band... är bara en klump som blivit svetsad å då gick drivaxeln

Men inte diffen ?

Team VeboTrim @ Facebook
henke_99 Offroad Racing
5 september 2012 · 3 122 Inlägg

Chockbelastningen som blir av banzaistarterna med din nya stumma koppling klarar väl helt enkelt inte diffen av. Testa att släppa upp kopplingen så mycket att det börjar bli antydan till att den vill dra, bara så att det spänner upp alla drev i växellåda och bakaxel åt rätt håll. Efter det så kan du kliva av pedalen helt.

Problemet är nog alltså i första hand relaterat till SBS (skit bakom spakarna) wink

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
_Limpan MulleRacing
5 september 2012 · 499 Inlägg

Diffen klarade sig den här gången. Haha får väl låta bli å göra rivare då wink

Volvo 242 (1975)
_Limpan MulleRacing
5 september 2012 · 499 Inlägg

Putteliten skrev:
Såhär bör det se ut på båda sidor i diffen, har själv provat att bara lägga på så att drevena sitter ihop, å då sprängs diffen! Ös på med så mycket svets du kan....


http://www.home.no/snowtech/liket/drivi … diffad.JPG

Det gör det, totalt fyllt diffhus

Volvo 242 (1975)
SylvesterStallone
5 september 2012 · 1 433 Inlägg

Undra hur lång tid det rar innan mitt skit rasar :p

BMW 730D (2005)
Dirtymike
5 september 2012 · 1 532 Inlägg

Kolla in på bakaxel.se istället o köp nåt vettigt från början.
Köpte min bakaxel till El Caminon där o den höll för min hk jag har nu.

Jeep J20 (1978)
_Limpan MulleRacing
5 september 2012 · 499 Inlägg

SylvesterStallone skrev:
Undra hur lång tid det rar innan mitt skit rasar :p

Haha vadårå dåligt med svets?

Volvo 242 (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang