Ljud efter sänkning S70-98

freddan741
13 september 2012 · 25 Inlägg

Tjena!

Jag gick och köpte mig en sats med sänkning ifrån GM. Fram coilovers och bak sänks bilen 40mm.
I samband med ja gjorde detta så bytte jag lager och fjäderskålen (gummiskålen som orginal fjädern går in i) då detta var slitet.

Efter detta rullar jag ut bilen och kör, det "kluckar" fram och lite bak med. så ja tänkte okej jag byter stabilisatorstaget och ser vad som händer. Bytte då båda, samt gjorde hjulinställning på volvo.

Det här kluckande ljudet fortsätter och irritera örat men åkt med det ett tag nu och det blir inte värre vad ja vet.
Vill säga att ja kör med 215/35-18 däck så inte mycket gummi så blir väl ganska stumt men tycker det inte ska uppstå sånt här ljud.

Hade 40/40 sänkning innan och hade likadant ljud.

Längst upp på coilovern har man en aliminium skål/platta som jag funderar om ja ska ta bort då fjädern verkar passa i den inre märkningen i gummiskålen.

Tacksam för svar och vägledning hur ja ska gå till väga:)

Volvo 940 FT "Älgen" (1997)
GurraG INGET ANNAT!!
13 september 2012 · 1 725 Inlägg

Skulle gissa på att det är fjädern som låter innan den har satt sig ordentligt. Eller hur länge har du kört runt med det  klunkande ljudet?

spokenratt
13 september 2012 · 3 860 Inlägg

Har du en länk till produkten? Jag hade nämligen ett klonk/kluck-ljud ur en av min dämpare när jag monterade G&M prylar på min förra.. Se om det är liknande dämpare så kanske kan jag ha något tips..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
freddan741
16 september 2012 · 25 Inlägg

Kört ca 2-3 tankningar med det så fjädern har satt sig.
Länk till kitet http://www.tillbilen.se/produkt/1588/co … vc-70.html
Grejen är att det låter ifrån båda inte ena tyvärr.
Tack för snabb respons!smile

Volvo 940 FT "Älgen" (1997)
spokenratt
17 september 2012 · 3 860 Inlägg

Ok, inte riktigt samma som det jag hade, mina var "vanliga" stötdämpare fram, där glömde vi nämligen att spänna själva dämpare invändigt på ena sidan och fick då ett klonkade ljud, osäker på hur dessa funkar. detta var endast frame.

När du monterat dom och dom sticker upp i fjäderbenslagringarna, då har du liksom en mutter du kan spänna, men du måste hålla emot med nyckel u centrum av bulten och spänna med dubbla verktyg liksom.. som sagt vet jag inte om det är samma här..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
freddan741
18 september 2012 · 25 Inlägg

Det är det inte tyvärr då både propeller muttern och topp muttern är korrekt åtdragna men tack för tipset!smile

Någon annan som har en ide?smile

Volvo 940 FT "Älgen" (1997)
freddan741
21 november 2012 · 25 Inlägg

Någon som vet om jag tar bort metall koppen som är mellan fjädern och "gummiskålen" så fjädern går rakt in i den istället om det går och köra så?

Volvo 940 FT "Älgen" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang