Problem med olja i grenrör Nissan 200sx CA18det

_blitz_
18 september 2012 · 303 Inlägg

hej.
har renoverat en ca18det och skulle dra igång den då rykte det som fan och konstaterade att de kom olja från utloppet på 2:ans cylinder ut i grenröret.
lyfte ur motorn och skruvade ner den, felsökte som en galning men hittade inte felet.
chansade på att det var toppen som va spräckt nånstans så passade på att skaffa en billig. lämnade in den på provtryck, planing och så bytte jag ventiltätningar slipade in ventiler och smackade ihop maskin.
i med den och provstarta. fortfarande samma problem... just på 2:ans cylinder...
går ut ur garaget knyter en snara i ett närliggande träd och ser livet passera i revy innan jag tänker, ETT försök till!
ur med maskinen skruva ner HELA motorn som just i detta nu står på stativ. har granskat blocket med lampa och tryckluft.

Det första är att när jag tar bort ramöverfallen och tittar ner i hålet där ramöverfallsbulten går ner på samma sida som oljefiltret sitter. blåser med tryckluft i hålet som man skruvar oljefiltret på så bubblar det i ramöverfallsbulthålet (nationalencyklopedin) men kanske går en oljekanal där?

sedan upptäcker jag att en baffelplåt som satt där inte sitter där ((motorrenoverarn tog tydligen bort den utan att jag ens visste att den satt där)) den sitter alltså där oljan från toppen kommer.

bifogar en bild på baffel plåten. EJ från min motor
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93351/93351-47e008de18b56fc2b276131e823d0de7.jpg

alltså plåten som sitter vid oljesprutaren på just 2:ans cylle som  jag har problems med..

komigen nu alla 200 experter hjälp mej ur detta så jag inte går ut till repet igen! och snälla dumförklara mej inte!

mvh//Johan

Nissan 200sx s13 "Dirtbag" (1992)
J_W
24 oktober 2012 · 74 Inlägg

Ditt block kan ju ha spruckit nånstans. Blåser du ut olja i avgaskanalen så kan det bero på lite olika saker med...

Nissan 200sx "S13 Outlaw" (1991)
tekniknissen1
24 oktober 2012 · 866 Inlägg

Det låter inte som blocket ? Om jag förstår dig rätt så får du ut olja i från avgaskanalen men cylinder är torr.
Och provtryckningen tar bara vatten kanalerna. Så då måste oljan komma från ovansidan av toppen. spola av toppen häll i t -sprit i 2.ans avgas kanal och låt toppen stå med avgaskanalen uppåt. Och blås med tyckluft i avrinings diket åvan för 2.ans avgaskanal. så ser du om det kommer luft ut till avgaskanalen. Är toppen orörd så den inte är portad. Då kan det vara så att det har tagits för mycke i taket på avgasporten.

Zzoink
24 oktober 2012 · 1 229 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Det låter inte som blocket ? Om jag förstår dig rätt så får du ut olja i från avgaskanalen men cylinder är torr.
Och provtryckningen tar bara vatten kanalerna. Så då måste oljan komma från ovansidan av toppen. spola av toppen häll i t -sprit i 2.ans avgas kanal och låt toppen stå med avgaskanalen uppåt. Och blås med tyckluft i avrinings diket åvan för 2.ans avgaskanal. så ser du om det kommer luft ut till avgaskanalen. Är toppen orörd så den inte är portad. Då kan det vara så att det har tagits för mycke i taket på avgasporten.

men hur stor är chansen att han har 2 toppar med exakt samma fel? :o visste det kan ju faktiskt vara så men jag tror det är nåt annat än toppen.. kan bara inte komma på nåt annat som kan vara felet wink men kan inte turbon läcka på nåt sätt? smile

J_W
24 oktober 2012 · 74 Inlägg

Om det sprutar in olja i tvåans cylinder torde väl stiftet slå igen bra fort. Går bilen ens på
den cylindern? Finns det komp?

Nissan 200sx "S13 Outlaw" (1991)
tekniknissen1
24 oktober 2012 · 866 Inlägg

OPSS!!tongue Missa att han fixa en annan topp och gjorde vid ! Ja det kan det vara om den är toppmonterad??
Läcker ner vid turbinen och droppar ner i 2,ans utgång i kolektorn. Dålig retur till turbon.

Senast redigerat av tekniknissen1 (24 oktober 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang