Skillnad på sänkningssats/väghållningskit och coliovers?

Auditography
20 september 2012 · 341 Inlägg

Hejsan.

Jag är inte en mekaniker direkt. Så jag har en enkel fråga. Jag ska sänka min bil igen nu. Jag har haft en sänking på 35/35, men vill få ner den lite mer, speciellt fronten.

Jag har sett en sänkningssats som sänker 40-55 (bak-fram) (länk http://www.hova.com/audi-a4-b5-1194-ej- … -1823.aspx ) , men så hittade jag en coiloversats, som sänker typ (30-60mm) fram och (40-60mm) bak
(länk - http://www.hova.com/coiloversats-audi-a … -7298.aspx )
.

Sen så finns det också en väghålningssats (http://www.hova.com/vaghallningssats-au … -1823.aspx)

vad är skillnaden mellan de alla?

Tackar för era svar!

Senast redigerat av Audiholic (20 september 2012)

Audi RS4 Avant "B5" (2001)
Audi A4 Turbo "BSR300" (2001)
Audi Q5 3.2 Quattro S-Tronic "projekt 330hp" (2010)
Cgee ohshit
20 september 2012 · 1 285 Inlägg

Audiholic skrev:
Hejsan.

Jag är inte en mekaniker direkt. Så jag har en enkel fråga. Jag ska sänka min bil igen nu. Jag har haft en sänking på 35/35, men vill få ner den lite mer, speciellt fronten.

Jag har sett en sänkningssats som sänker 40-55 (bak-fram) , men så hittade jag en coiloversats, som sänker typ (30-60mm) fram och (40-60mm) bak. Det är dyrare, men jag undrar:

vad är skillnaden mellan sänkningssats (endast fjädrar) och coilovers?

Tackar för era svar!

Coilovers är justerbara i höjd, då dämparna är gängade & vissa dyrare är oftast även justerbara i hårdheten.

Mvh

The löwer class.
Lexus LS430 "President" (2004)
it_mutt Avstängd
20 september 2012 · 10 388 Inlägg

Skillnaden ligger ju i att coilovers då dels är ställbara (precis som du noterat) och att du får "dämparen med på köpet". Det är alltså en enhet med både dämpare och fjädrar

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jjpl
20 september 2012 · 254 Inlägg

En sänkningssats sänker det som det står, men coilovers kan du justera hur lågt/högt du vill som du sa (30-60mm) finns olika märken som sänker mer och mindre.

Volvo S70R (1998)
Auditography
20 september 2012 · 341 Inlägg

Så, vad är "bäst" då?
Jag kommer köra med 225/40-18 med 18x8 fälgar.

Audi RS4 Avant "B5" (2001)
Audi A4 Turbo "BSR300" (2001)
Audi Q5 3.2 Quattro S-Tronic "projekt 330hp" (2010)
luuundh CLASSIFIED
20 september 2012 · 646 Inlägg

Med coilovers kan du själv justera höjden genom att öka/minska längden på fjäderbenet. Med sänksats/sänkfjädrar kan du inte justera höjden utan den förblir låg. Sen är det ju bättre med ett bra coiloverkit i och med att fjädern och stötdämparen är tillverkade för varandra. Med sänkfjädrar så brukar man använda original stötdämpare vilket inte alltid är så bra, eftersom dom är anpassade efter bilens ursprungshöjd.

jjpl
20 september 2012 · 254 Inlägg

Audiholic skrev:
Så, vad är "bäst" då?
Jag kommer köra med 225/40-18 med 18x8 fälgar.

Är det din Audi vi pratar om så utan tvekan Coilovers!!

Volvo S70R (1998)
Auditography
20 september 2012 · 341 Inlägg

alpis skrev:

Audiholic skrev:
Så, vad är "bäst" då?
Jag kommer köra med 225/40-18 med 18x8 fälgar.

Är det din Audi vi pratar om så utan tvekan Coilovers!!

Japps, det är A4an.

Audi Q5 3.2 Quattro S-Tronic "projekt 330hp" (2010)
Audi A4 Turbo "BSR300" (2001)
Audi RS4 Avant "B5" (2001)
Cgee ohshit
20 september 2012 · 1 285 Inlägg

Av personliga erfarenhet (delvis beroende på vad du köper för märke) så får du mycket bättre väghållning med coilovers.

The löwer class.
Lexus LS430 "President" (2004)
it_mutt Avstängd
20 september 2012 · 10 388 Inlägg

Audiholic skrev:
Så, vad är "bäst" då?
Jag kommer köra med 225/40-18 med 18x8 fälgar.

Ingen aning, det finns ju galet billiga coilovers också. Det jag hört (ingen erfarenhet själv) är att dessa rostar i gängorna och så vidare.

Men, å andra sidan så, om man inte ska hålla på och ändra höjden "hela tiden", kanske dessa fungerar bra(??)


Spontant skulle jag väl dock säga coilovers, då du, som redan påpekat, får dämpare som är anpassade

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jjpl
20 september 2012 · 254 Inlägg

Audiholic skrev:

alpis skrev:

Audiholic skrev:
Så, vad är "bäst" då?
Jag kommer köra med 225/40-18 med 18x8 fälgar.

Är det din Audi vi pratar om så utan tvekan Coilovers!!

Japps, det är A4an.

Kör på Coilovers! Jag har 40MM sänkning på min och jag är besviken att jag inte köpte coilovers på en gång..

Volvo S70R (1998)
Auditography
20 september 2012 · 341 Inlägg

luuundh skrev:
Med sänkfjädrar så brukar man använda original stötdämpare vilket inte alltid är så bra, eftersom dom är anpassade efter bilens ursprungshöjd.

Ahaaa.. Så det är därför min A4 har känts så "gungig" även då den är sänkt 35/35 med sänkningsfjädrar...? *lampan tänds*

Audi A4 Turbo "BSR300" (2001)
Audi RS4 Avant "B5" (2001)
Audi Q5 3.2 Quattro S-Tronic "projekt 330hp" (2010)
Auditography
20 september 2012 · 341 Inlägg

alpis skrev:

Audiholic skrev:

alpis skrev:

Är det din Audi vi pratar om så utan tvekan Coilovers!!

Japps, det är A4an.

Kör på Coilovers! Jag har 40MM sänkning på min och jag är besviken att jag inte köpte coilovers på en gång..

Är det svårt att justera då? Måste man plocka av fälgarna när man gör det?

Audi A4 Turbo "BSR300" (2001)
Audi RS4 Avant "B5" (2001)
Audi Q5 3.2 Quattro S-Tronic "projekt 330hp" (2010)
Cgee ohshit
20 september 2012 · 1 285 Inlägg

Audiholic skrev:

alpis skrev:

Audiholic skrev:

Japps, det är A4an.

Kör på Coilovers! Jag har 40MM sänkning på min och jag är besviken att jag inte köpte coilovers på en gång..

Är det svårt att justera då? Måste man plocka av fälgarna när man gör det?

Myckelt simpelt att justera, bara skruva upp på gängorna, lättast att däcker är av ja så du kommer åt.

The löwer class.
Lexus LS430 "President" (2004)
jjpl
20 september 2012 · 254 Inlägg

Audiholic skrev:

alpis skrev:

Audiholic skrev:

Japps, det är A4an.

Kör på Coilovers! Jag har 40MM sänkning på min och jag är besviken att jag inte köpte coilovers på en gång..

Är det svårt att justera då? Måste man plocka av fälgarna när man gör det?

Jag vet tyvärr inte hur man justerar då jag har aldrig haft coilovers.. men jag blev mkt besviken att jag köpte sänkningsfjädrar och inte coilovers... Men till nästa sommar blir det Coilovers utan tvekan!

Volvo S70R (1998)
Auditography
20 september 2012 · 341 Inlägg

alpis skrev:

Audiholic skrev:

alpis skrev:

Kör på Coilovers! Jag har 40MM sänkning på min och jag är besviken att jag inte köpte coilovers på en gång..

Är det svårt att justera då? Måste man plocka av fälgarna när man gör det?

Jag vet tyvärr inte hur man justerar då jag har aldrig haft coilovers.. men jag blev mkt besviken att jag köpte sänkningsfjädrar och inte coilovers... Men till nästa sommar blir det Coilovers utan tvekan!

Ja, det verkar ju inte vara sååå dyrt ändå.

Ingen som har någonting att klaga på denna sats hoppas jag?
http://www.hova.com/coiloversats-audi-a … -7298.aspx

Audi RS4 Avant "B5" (2001)
Audi Q5 3.2 Quattro S-Tronic "projekt 330hp" (2010)
Audi A4 Turbo "BSR300" (2001)
luuundh CLASSIFIED
20 september 2012 · 646 Inlägg

Audiholic skrev:

luuundh skrev:
Med sänkfjädrar så brukar man använda original stötdämpare vilket inte alltid är så bra, eftersom dom är anpassade efter bilens ursprungshöjd.

Ahaaa.. Så det är därför min A4 har känts så "gungig" även då den är sänkt 35/35 med sänkningsfjädrar...? *lampan tänds*

Mest troligt ja. smile Hade även jag satsat på coilovers, leta helst inte efter dom billigaste. Kvalitén varierar mycket på dom, samt att justerringarna har en tendens till att rosta fast. (egen erfarenhet).

jjpl
20 september 2012 · 254 Inlägg

Audiholic skrev:

alpis skrev:

Audiholic skrev:

Är det svårt att justera då? Måste man plocka av fälgarna när man gör det?

Jag vet tyvärr inte hur man justerar då jag har aldrig haft coilovers.. men jag blev mkt besviken att jag köpte sänkningsfjädrar och inte coilovers... Men till nästa sommar blir det Coilovers utan tvekan!

Ja, det verkar ju inte vara sååå dyrt ändå.

Ingen som har någonting att klaga på denna sats hoppas jag?
http://www.hova.com/coiloversats-audi-a … -7298.aspx

Om du inte har quattro så är dom jätte billiga wink Men Quattro... Fyfan... Förstår inte varför priset skall ökas så!

Volvo S70R (1998)
Auditography
20 september 2012 · 341 Inlägg

alpis skrev:

Audiholic skrev:
Ingen som har någonting att klaga på denna sats hoppas jag?
http://www.hova.com/coiloversats-audi-a … -7298.aspx

Om du inte har quattro så är dom jätte billiga wink Men Quattro... Fyfan... Förstår inte varför priset skall ökas så!

Nix, har ju inte quattro (jag vet, det suger! men uppe i fart är min bil mycket snabbare än likadan med quattro hehe, och jag kör jämnt med en RS4 B5 från 100km/h... men prata inte med mig om start utan quattro, med 300hk på framhjulen...utan antispinn...!!)

Audi A4 Turbo "BSR300" (2001)
Audi RS4 Avant "B5" (2001)
Audi Q5 3.2 Quattro S-Tronic "projekt 330hp" (2010)
it_mutt Avstängd
20 september 2012 · 10 388 Inlägg

Kanske någon kan bringa klarhet i den biten då;

Det finns ju galet billiga coilovers också. Det jag hört (ingen erfarenhet själv) är att dessa rostar i gängorna och så vidare. Men, å andra sidan så, om man inte ska hålla på och ändra höjden "hela tiden", kanske dessa fungerar bra?

(Givetvis, menar inte att ett par coilovers för 2500:- skulle fungera lika bra som ett par för 10.000:- men, ja, iaf)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang