Vad har du haft för problem med din SAAB?

IceEyes Varningar: För många..
24 september 2012 · 2 552 Inlägg

Spinner vidare på ämnet.

På min nuvarande 9000 har jag utöver vanliga slitagedelar endast tvingats byta bränslepump samt ljusrelä hitills.

Vad har ni haft för bekymmer? smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Pim_Pim
24 september 2012 ·

Hade en Saab 90002,3t, var faktisk aldrig direkt några fel på den..
Centrallåset var ur funktion förresten.

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
24 september 2012 · 1 778 Inlägg

Oj oj, håll i hatten.
Saab 9000 Talladega -89, ägdes i 7 veckor.

•Generator
•Drivknutar
•Kamkedja + kring material
•Växellåda
•Slavcylinder


Saab 93 vector 1,8t -07 ägdes mellan miltalen 6950-7670mil.

•Båda ballasterna till xenon halvljuset
•Tändningslåset (rattlåset gick inte alltid ur)
•Båda stötdämparna bak (oljeläckage)
•Rostlagning och lackering av samtliga skärmar
•Hela stereon (cd-växlaren pajade)
•Båda broms oken fram


Saab 93 vector kombi 2,0t -09, hade gått 15440 mil vid köp, nu har den gått 17075 mil.

•Stötdämpare bak
•Stabilisator stag bak
•Motstånd till led positionsljus fram
•3st xenon ballaster till halvljuset
•Centrallås motor passagerar dörr
•Bältes sträckare
•Upphägning sista ljuddämparen (rostat sönder)
•Hjullager bak
•Och nu börjar turbon låta skumt...

Senast redigerat av marwin_of_sweden (24 september 2012)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Snurriis
24 september 2012 · 761 Inlägg

Saab 9000 V6 -95: Kamremen rappade så total mos av motorn och en jäckla massa rost i den.
Saab 9000 2,3T -95 pinbult till grenröret gjorde satt toppen sprack emot blocket och en sprängd låda samt alla bustningarna till framvagnen.

Saab 9-3 2.0T -98 köpt för ca en månad sen. bytt fjäderbenet höger fram, bromsrör längs gående till vänster ok och det som går ner till oket.

är allt tror jag men håller kvar andan hos Saab smile

Tcs-off
24 september 2012 · 45 Inlägg

Saab 9-3 aero -02 trimmat aldrig varit fel på direkt.. 12000-17000mil

Saab 9-3 vector -03 9100- 23000mil bytt slitage delar.. En aktion sen inga fel hmm

Saab 9-3 Aero "Genuine Saab Performance" (2002)
VirreEriksson
24 september 2012 · 1 301 Inlägg

9000 classic -98 med aero motor.
Miltal 19300- nuvarande 21200

Växellådor, 3 stycken
Bromsrör bak, båda sidor
Länkarmsbussningar fram
Soppapump
samt slitagedelar

trippelturbo Trucker
24 september 2012 · 2 710 Inlägg

Saab 9-3 "aero" -00: Det kom nya grejer hela tiden!

Saab 9-3 Aero/viggen: INget fel hittills, går som en dröm, haft den sen i maj smile

Saab 9000: Faktiskt inte ett enda fel på 4000 mil, enda jag gjorde var oljebyten osv

Fart missbrukare
kallabaz
24 september 2012 · 362 Inlägg

Saab 9-5 Sportcombi Aero -00 Miltal: 24500

Bytt senaste året
Kamkedja, balansaxelkedja mm.
Koppling och slavcylinder
Rensat sumpen
Tankband
Stötdämpare bak
Bussningar bak (finns mååånga!)
ABS Styrenhet
Vänster blinkers, sprucken plast pga ålder, läckte in vatten.
Fyllt på AC
Bytt vevhusventilation
Bytt till nya emblem (inget stort eller dyrt jobb, men va fan.. Hur kan de göra så dåliga emblem??!)
Bytt och lödat spjällhus (kablarna var inget att ha i enheten..)
Bromsljus baklucka

Flaffy211 BMW Fanatiker
24 september 2012 · 191 Inlägg

Hade en Saab 9000 2,3t (17000 mil) med följande fel:

lysande airbaglampa
skeva skivor fram
dåliga belägg runt
abs som inte gick in
död AC
Rosthål i alla skärmar, Saab original lättviktsmaterial smile
döende stötdämpare

Saker som jag fixade:
glapp i instrumentbelysningen
Dålig tempgivare som gjorde att kylfläkten gick i felsäkertläge 15min efter att man stängt av bilen.
typ aldrig servad, rostigt oljefilter (?!) med tillhörande råolje liknande olja tongue

Sålde bilen två månader innan bes smile

Senast redigerat av Flaffy211 (24 september 2012)

BMW 525i "Sportlimousine - Svarten" (1994)
Aero T16
24 september 2012 · 1 327 Inlägg

Saab 9-3 Aero - 01.

Pixelfel
Rost båda hundbenen + annan rost
Mindre oljeläckage motor
Dåliga synkringar i bakväxeln
Dålig SID

Saab 9-3 Aero - 02

Rost båda hundbenen
Rost i reservhjulsbaljan
Trasigt bromsok höger bak
Allmänt svampiga bromsar dock inget på besiktningen
Dålig SID
Trasig AC

Saab 900 Aero -88.
Trasig farthållare
Stolsvärme
Rost dörrar mm
Dålig växellåda 2,3 vxl
Oljeläckage motor
Trasigt centrallås
Slitna lås
Trasig servostyrning
Trasig AC
Hängande innertak
Trasig elhiss förardörr
Grenrörspackning
Rost golvet bak
Trasig stolsvärme

Saab 9000 - 97
Rost i dörrar
Turbotryck som skenade tills max innan det löste ut
Trasigt värmepaket
Seg koppling
Trasigt tändlås

Saab 900 - 89
Synkringar växellåda
Startproblem och dålig gång ( all motorelektronik bytt )
Avgasstystem
Värmekran
Koppling och urtrampslager
Topplockspackning och sotningssats
Sprucket grenrör
Trasigt centrallås
Stolsvärme
Länkage till torkarmotor
Generator

SportPilot Ubåtsingenjör
24 september 2012 · 7 229 Inlägg

har aldrig haft en saab och kommer nog aldrig att skaffa heller, men några polare kör saab och problemen de har haft är

: Saab 9-5
motorras * 4... håller på med en motor nu som har rasat
turboras*3

sen har jag en vän med 9-5 som inte vågar berätta vad för fel han har haft på sin bil, då den mer eller mindre endast står på verkstad... han har plöjt ner en mindre förmögenhet på reprationer

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Motch_swe
24 september 2012 · 166 Inlägg

Ng9-3 -03 (ägd 2006-2012, 6000-10800mil) Utöver saker som bytts vid service : Lmm, låskista till ena bakdörren, 4 fjädrar och stötdämpare.

Ng9-3 -08 (ägd sedan maj 2012-, 8200-8600mil) Packbox till styrservon och en påfyllning till ac:n.

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now
Saab 9-3 "Black Betty" (2008)
Team-Adolfsson Gödseldräng
24 september 2012 · 4 529 Inlägg

900 2.0T talladega -97

150 mil sen lådras lol

men go bil o köra sålänge dom håller smile

pontiacen
24 september 2012 · 1 080 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
O
Saab 93 vector 1,8t -07 ägdes mellan miltalen 6950-7670mil.

•Båda ballasterna till xenon halvljuset
•Tändningslåset (rattlåset gick inte alltid ur)
•Båda stötdämparna bak (oljeläckage)
•Rostlagning och lackering av samtliga skärmar
•Hela stereon (cd-växlaren pajade)
•Båda broms oken fram

Hur fan bär du dig åt med bilarna:O Så blir det inte direkt av vanligt brukande..


Själv har jag rasat 2 lådor och1 motor men i övrigt inget stort.

Senast redigerat av pontiacen (24 september 2012)

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Sarge
24 september 2012 · 2 337 Inlägg

Ett motorras p.g.a. av misskötsel från tidigare ägare. En sidoruta bak bytt för att den släppte från fästena. Bytt termostat. SID:en är död. I övrigt bara slitdelar bytt. Har stått avställd i 15 månader utan speciella åtgärder - bytte batteri och bromsade bort rosten, sen rullade den igenom besiktningen utan problem. Känns rätt stabilt.

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
24 september 2012 · 1 778 Inlägg

pontiacen skrev:

marwin_of_sweden skrev:
O
Saab 93 vector 1,8t -07 ägdes mellan miltalen 6950-7670mil.

•Båda ballasterna till xenon halvljuset
•Tändningslåset (rattlåset gick inte alltid ur)
•Båda stötdämparna bak (oljeläckage)
•Rostlagning och lackering av samtliga skärmar
•Hela stereon (cd-växlaren pajade)
•Båda broms oken fram

Hur fan bär du dig åt med bilarna:O Så blir det inte direkt av vanligt brukande..


Själv har jag rasat 2 lådor och1 motor men i övrigt inget stort.

Fråga Saab.
Lacksläpp på samtliga skärmkanter och som blev rost.
När vi hade bilen var den två år gammal och välskött i övrigt.

Min svåger har en aero -07, samma sak där. Rost bubblor på alla skärmkanter.
En annan bekant har bubblor på båda bakskärmarna.
Våran -09a som vi har nu har en liten liten bubbla mitt på en slät yta på bagage luckan.
Snacka om misslyckat rostskydd!

Senast redigerat av marwin_of_sweden (24 september 2012)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
24 september 2012 · 3 929 Inlägg

1994 Saab 9000
-Startade inte när det regnade
-Ingen värme
-Bromsok bak
-Elektronik flippade ibland
-Trasig stolvärme
-Stolen rasade ihop

Egentligen rätt förlåtande problem, förutom att den inte startade när det regnade. Samt värme är bra att ha i -20C.... Det är inte skönt att köra utan värme på vintern, speciellt inte när man pendlade Västerås-Arlanda.
Samt så var det en saab big_smile Hela bilen var ju värdelös.

Men bilen har aldrig varit underredsbehandlad och gått över 26 tusen mil och var HELT rostfri under.
Hur i helvete det fungerar får jag fortfarande inte ihop. En rostfri Saab... Karossen var näst intill rostfri också, det som var rostigast på bilen var A-stolpen och taket (ja, det är sant).

Senast redigerat av Thunderbird88 (24 september 2012)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Saabarn_Eric
24 september 2012 · 265 Inlägg

den senaste 9000: (cse Aero -94)
Lagerstöden i framvagnen
Skeva skivor
Ena bromsklossen. . . . . ja det var bara halva kvar kluvet på längden!!!!! xD:P bytte rubbet med skivorna ofc smile
Bilen gick på Grundladd när ja köpte den, orsak: Säkringshållaren till APC:n havirerad tongue
toppen läcker minimalt med vatten
extra drag genom framskärmarna
vänster 6*9" högtalare Bränd!!! xD
AC:n har nog inte sett köld medium på ett tag
vänster c-stolpe så ramlade inredningen ned på vägen hem efter köptongue
övre motorfästen var gummit sprucket
helljuset funkade lite när det ville tongue
förra ägaren hade nog inte bytt motorfilter på ett tag heller tongue
läckage på trycksidan tongue

Ja det är säkert mer tongue har inte ägt bilen ett år än^^
nu rullar hon kanon big_smilebig_smile

Rise and rise again, until lambs become lions!
Trekmeister
25 september 2012 · 272 Inlägg

Har inte så många bilar att komma med men här är mina. Tror jag har kommit ihåg även småsakerna. Lite kan säkert räknas som normalt slitage.


Saab 9-3 1999
Ägt i 4 år, kört ca 5000 mil varav närmare hälften det senaste året (nu 21xxx mil). Trimmad steg 1-2 från första månaden.
* En framfjäder gick av efter knappt 1 år.
* Glapp i ett relä för låset i bakluckan, snart tre år sedan.
* En fönsterhiss på bakdörr pajjade, kanske drygt två år sedan.
* Bakre ljuddämparen rostat bort för två år sedan.
* Bytt en bussning i växellådan vid utgående axel, drygt ett år sedan.
* Inre drivknut fram, drygt ett år sedan. (misstänker skadad damask pga jobbet ovan)
* Anslutningen för vevhusvent i ventilkåpan läckte lite för ett halvår sedan.
* Ett hjullager bak för 500 mil sedan.

Stående fel:
* Saknade pixlar i SID/ACC-panel.
* Den #!!$£# handbromsen måste spännas inför varje besiktning.
* Rost i underkant på förardörren började krypa för ett par år sedan, nu ser det mindre vackert ut.



Saab 900 Cab 1987
Ägt i drygt 2 år, kört kanske 1000-1500 mil (nu 20xxx mil)
* Glapp i kontakt till farthållare vid köp.
* Sladd trasig till elhiss vid köp.
* Läckande expansionskärl strax efter köp.
* Lätt läckande topplockspackning strax efter köp.
* Kärvande frambromsar strax efter köp.
* Läckande värmekran, halvår efter köp.
* Stötdämpare fram slut, ett år sedan.

Senast redigerat av Trekmeister (25 september 2012)

simlar
25 september 2012 · 5 525 Inlägg

Saab 9000 2,3i -90 Hade gått 24xxxmil när den köptes
Köpte den för 500kr med trasig slavcylinder. Renoverade slavcylindern.
Bakdörren gick inte att öppna från något håll, plastbrickan till barnspärren hade gått sönder så fick byta låskistan.
Några dagar efter besiktningen började det krångla med kopplingen, misstänker huvudcylindern men sålde bilen istället för jag blev sjukt less efter att ha haft lös lådan för att renovera slavcylindern. (Mest på grund av att det är olika storlekar på varenda skruv, och udda storlekar)
Och "Check Engine" lyste ibland men jag kunde inte hitta något fel alls.
Ångrar nästan att jag sålde den för det är riktigt bekväma bilar, speciellt att åka långt i. Och även ett plus att det var den gamla karossen med platta fronten (den snyggaste enligt mig).

Sen har en kompis en Saab 9000 2,3i -92 Problemen började vid ganska precis 25000mil, bilen har nu gått ca 27000mil. Har sagt åt han att skaffa en annan bil men han vägrar ge upp sin 9000.
Där har det varit mycket rackel:
Ibland slocknade all belysningen i hela bilen, kunde hända när som helst och när lamporna slockna var man tvungen att vrida vredet till 0 och sen tillbaka igen, men det löste sig av sig själv efter ett halvår.
Läcker olja, måste fylla på ganska ofta. Det som är bra är att Check Engine tänds när oljenivån är just vid min-strecket på stickan.
Färddatorn slocknade helt plötsligt, löste sig själv efter en månad.
ACn har slutat funka (Men det är ju egentligen inte ett fel eftersom AC-system måste fyllas på nån gång ibland)
Flexiskarven på främre röret har gått av en gång.
Kopplingspedalen tar långt ner när motorn är kall, när motorn blivit varm så tar den som den ska.
Rost i nederkant på samtliga dörrar, endast på insidan så syns inte utifrån.
Generatorremmen har gått av en gång.
Ena fästet till bränsletanken har gått av en gång så tanken ramlade ner i backen.
En spridare började knacka i vintras men slutade efter några mil med 50% E75 (vinteretanol) i bensinen.
ABSen slutar funkar inte ibland.
Termostaten har gått sönder en gång.
Och sen även det som verkar vara vanligast på Saabarna, handbromsen måste spännas titt som tätt för att självjusteringen inte vill funka ordentligt.

Och så klart vanliga servicedelar har behövts bytas, men det är ju inget problem.


Edit:
Blev kanske lite väl långt inlägg, men är det mycket som har krånglat så blir det så.

Senast redigerat av simlar (25 september 2012)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang