Audi Coupé med dana 1031 axel och M46?

SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
25 september 2012 · 585 Inlägg

Hej, suttit o lekt med tanken på att bygga om min Audi Coupé till bakhjulsdrift. Känns ju inte som att det är omöjligt med tanke på att karossen är redan förbered för 4X4 samt motorn är redan rakställd i original utförande smile

Min fråga är om är en realistisk idé att ta bakaxeln från en Volvo 240 (1031) och göra egna fästen i karossen samt använda sig av en M46 eller M47?

Jag har nämligen fått för mig att sprängkåpan från en M46 som suttit på en D24 borde passa min 2,0 då D24 är i princip samma block som AAZ och 1Z som sitter i Audins diesel bilar. Vad tror ni??

Mvh

Amazon, den skiljer dig från mängden
LeafBox Lat Perfektionist
25 september 2012 · 6 359 Inlägg

Allting går, men är det värt mödan? Ytterst tveksamt.
Gör som många andra och förstör en quattro istället. Blir nog billigast och bäst i slutändan!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
robert___j
25 september 2012 · 449 Inlägg

du har rätt med sprängkåpan iallafall.. men hur tror du bredden blir med axeln?? är den inte för bred??

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
25 september 2012 · 585 Inlägg

Har inte kollat bredden på axeln. Bra att veta att sprängkåpan passar.

Amazon, den skiljer dig från mängden
psyco_man
30 september 2012 · 2 Inlägg

D24 sprängkåpan passar inte på audi eller vw:s fyrcylindriga motorer. Jag har testat. däremot går de bra att göra en adapterplatta mellan motorn och sprängkåpan som jag gjort på min bakhjulsdrivna audi 80. den karossen med bakvagn e föresten till salu för annars går den till skrot. finns även adapterplatta, växellåda och spakställ.


Sen angående 24 bakaxeln så har den 9-10 cm smalare spårvidd än audin så då får man ha fälgar som breddar mycke utåt. däremot volvo 740 axeln stämmer perfekt i bredd jämfört med audin.

Senast redigerat av psyco_man (30 september 2012)

SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
30 september 2012 · 585 Inlägg

Okej, bra att veta. Men det får nog förbli en idé. Du vet ingen som har en audi 80 2,0e b4 reservdelsbil till salu billigt? Behöver nämligen motor och låda samt fjädrar till min Coupé

Amazon, den skiljer dig från mängden
psyco_man
30 september 2012 · 2 Inlägg

ne de vet jag inte. har däremot framfjädrar till audi 80 b4 samt en växellåda från en audi 80 b4 tdi om de e intressant. du kan ju skicka ett pm om de kan va intressant.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang