4278
Sök

Cheva Blazer K10 -88 Höjnings frågor!

Hobby Fotograf
650 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
Hej!

Ja som rybriken lyder är det någon som vet mer ingående hur man höjer en Blazer?big_smile
Så mycket som jag vet är ju givetviss att man köper en höjningssats. Men är det någonting annat man behöver tänka på?

Är helt novis på detta!lol

Tack så mycket på förhand!

Med vänlig hälsnin, Joakim Sundh

449 Inlägg
25 september 2012
beror på vad för höjningsats och hur hög du vill få den.. men det är allt lite pill kanske behöver förlänga broms rör och dyligt.. på vilken sida ligger bakaxeln under eller över bladfjädrarna??? ett lätt höjnings sätt är ju att lägga axeln på undersidan så höjs det ju några tum bak och det är inte så jobbigt

Full Fart Spar Tid!!!

Hobby Fotograf
650 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
robert___j skrev:
beror på vad för höjningsats och hur hög du vill få den.. men det är allt lite pill kanske behöver förlänga broms rör och dyligt.. på vilken sida ligger bakaxeln under eller över bladfjädrarna??? ett lätt höjnings sätt är ju att lägga axeln på undersidan så höjs det ju några tum bak och det är inte så jobbigt

Jaha okej, tänkte kanske höja den 4" kanske 6" vi får se. Är lite osäker på den frågan har inte kollat så noga, men tror axlarna ligger ovanför fjädern men är inte säker. Är det svårt att få dom att ligga över istället? smile

449 Inlägg
25 september 2012
du tror axeln axeln ligger ovanpå?? det är inte svårt att byta så den ligger under.. men de höjer ju bara några tum.. men det är en början

Full Fart Spar Tid!!!

Hobby Fotograf
650 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
robert___j skrev:
du tror axeln axeln ligger ovanpå?? det är inte svårt att byta så den ligger under.. men de höjer ju bara några tum.. men det är en början

Okej jag får kolla det, är det någonting man behöver tänka på för att göra detta eller är det mesta självklart när man ser det? Kan man göra det på framaxeln också eller bara bak?

564 Inlägg
25 september 2012
Jag skulle rekommendera att du ställer en fråga på http://www.4x4sweden.se, där finns det folk som är experter på att höja Blazers.

Ett vanligt fel är att man höjer genom att lägga klossar mellan axeln och bladfjädrarna vilket är en farlig lösning speciellt fram då axeln riskerar att brytas loss vid en kraftig inbromsning.

449 Inlägg
25 september 2012
har du stel axel fram?? det är väl drivaxlar och induvidel upphängning fram??? bak går det kanon bara att ta det lugnt när du skruvar så ser du vad som behöver göras

Full Fart Spar Tid!!!

Hobby Fotograf
650 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
sverkera skrev:
Jag skulle rekommendera att du ställer en fråga på http://www.4x4sweden.se, där finns det folk som är experter på att höja Blazers.

Ett vanligt fel är att man höjer genom att lägga klossar mellan axeln och bladfjädrarna vilket är en farlig lösning speciellt fram då axeln riskerar att brytas loss vid en kraftig inbromsning.

Okej ja då gör jag nog inte med klossar fram alltså lol
Jag får prova ställa min fråga där!

Tack!

Hobby Fotograf
650 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
robert___j skrev:
har du stel axel fram?? det är väl drivaxlar och induvidel upphängning fram??? bak går det kanon bara att ta det lugnt när du skruvar så ser du vad som behöver göras

Ja det är stel axel fram tror jag?
Ja jag får prova mig fram helt enkelt! roll

Offroad Racing
3 123 Inlägg
25 september 2012
Finns lite olika sätt att höja dom på och jag har väl lite koll på dom flesta wink Hur stora däck har du tänkt dig och ska du ha den bara så den ser tuff ut eller ska den funka bra i skogen oxå?

Till att börja med har dom stel framaxel och axlarna ligger under fjädrarna även original så det finns inga såna enkla lösningar som axelvändning. Det enklaste sättet att höja på är att köpa ett kit med nya stötdämpare, fjädrar fram och klossar eller nya fjädrar bak.

Ett annat sätt är att sätta bakfjädrar fram och vända på shacklarna till fjädrarna bak, det ger en 4" höjning. Är väl billigaste metoden men den innefattar en del arbete.

Något som är ABSOLUT FÖRBJUDET! är att sätta klossar vid framaxeln, totalt livsfarligt om man skulle behöva bromsa.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Hobby Fotograf
650 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
henke_99 skrev:
Finns lite olika sätt att höja dom på och jag har väl lite koll på dom flesta wink Hur stora däck har du tänkt dig och ska du ha den bara så den ser tuff ut eller ska den funka bra i skogen oxå?

Till att börja med har dom stel framaxel och axlarna ligger under fjädrarna även original så det finns inga såna enkla lösningar som axelvändning. Det enklaste sättet att höja på är att köpa ett kit med nya stötdämpare, fjädrar fram och klossar eller nya fjädrar bak.

Ett annat sätt är att sätta bakfjädrar fram och vända på shacklarna till fjädrarna bak, det ger en 4" höjning. Är väl billigaste metoden men den innefattar en del arbete.

Något som är ABSOLUT FÖRBJUDET! är att sätta klossar vid framaxeln, totalt livsfarligt om man skulle behöva bromsa.

Okej, hade kanske tänkt mig 34" tummare. Nej dom ska fungera bra i skogen då jag hade tänkt att börja köra lite off-road tongue

Okej så nya stötdämpare fram och fjädrar. Behöver man stötdämpare bak också eller bara fjädrar?
Nu kanske det blir mycket frågor men men... Om jag köper en höjningssats, behöver man modifiera om mycket för att det ska fungera eller är det bara slänga på och köra?

Okej då skiter jag nog i klossar totalt lol

Offroad Racing
3 123 Inlägg
25 september 2012
Fråga på bara...

Ska du inte ha större däck än så så räcker en 4" höjning gott. Det jag skulle gjort då är att köpa ett 4" kit med klossar bak (och naturligtvis nya fjädrar fram och stötisar runt om). I kitten brukar även en ny styrarm ingå för att rätta till vinkeln på det korta staget mellan styrsnäckan och framaxeln, ett måste. Sen istället för att använda klossarna bak så vänder man på schacklarna, lite beroende på hur händig man är...

Hobby Fotograf
650 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
henke_99 skrev:
Fråga på bara...

Ska du inte ha större däck än så så räcker en 4" höjning gott. Det jag skulle gjort då är att köpa ett 4" kit med klossar bak (och naturligtvis nya fjädrar fram och stötisar runt om). I kitten brukar även en ny styrarm ingå för att rätta till vinkeln på det korta staget mellan styrsnäckan och framaxeln, ett måste. Sen istället för att använda klossarna bak så vänder man på schacklarna, lite beroende på hur händig man är...

Okej men då gör jag nog så, men du sa att i kittet så ingår det klossar men man tar inte dom utan man vänder schacklarna istället bak?

Vet du någon/några bra hemsidor där man kan köpa allt detta? smile

Okej tack så mycket för din information big_smile

Offroad Racing
3 123 Inlägg
25 september 2012
ProXem skrev:
men du sa att i kittet så ingår det klossar men man tar inte dom utan man vänder schacklarna istället bak?

Japp, det är en bättre lösning. Anledningen till att ta ett helt kit där du får med klossar är för att det är enklare än att plocka ihop delar löst, kommer inte direkt skilja nåt i pris heller.

Jag har inte jättekoll på nåt perfekt ställe att köpa på då jag inte behövt köpa några grejer själv. Men ett tips är iaf summit racing. Se till att kolla upp frakten bara, det blir dyrt att ta så tunga grejer från usa på fel sätt... Dalhems här i sverige har förresten lite sånt med, och tar annars hem från summit om man vill. Finns nåt mer ställe här hemma men minns inte var det heter. Akta dig  för rindab, inkomptenta och snordyra är dom.

Hobby Fotograf
650 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
henke_99 skrev:
ProXem skrev:
men du sa att i kittet så ingår det klossar men man tar inte dom utan man vänder schacklarna istället bak?

Japp, det är en bättre lösning. Anledningen till att ta ett helt kit där du får med klossar är för att det är enklare än att plocka ihop delar löst, kommer inte direkt skilja nåt i pris heller.

Jag har inte jättekoll på nåt perfekt ställe att köpa på då jag inte behövt köpa några grejer själv. Men ett tips är iaf summit racing. Se till att kolla upp frakten bara, det blir dyrt att ta så tunga grejer från usa på fel sätt... Dalhems här i sverige har förresten lite sånt med, och tar annars hem från summit om man vill. Finns nåt mer ställe här hemma men minns inte var det heter. Akta dig  för rindab, inkomptenta och snordyra är dom.

Okej tack så jätte mycket för din information! Den har varit ovärdelig!
Ser att du också har en blazer och tro det eller ej men att det avr faktiskt din bil som fick mig att vilja ha en Blazer roll

Offroad Racing
3 123 Inlägg
25 september 2012
Där ser man... Min har hängt med några år nu och även utvecklats en hel del på vägen. Men det är faktiskt först nu efter axelbytet och senaste däcken som jag anser att den blivit riktigt rolig att köra i skogen. Innan så var den både för stor och för liten på samma gång, typ...

Men jag ska inte avskräcka dig, eftersom jag kör skogsmaskin till vardags så är jag lite lätt bortskämd med terrängegenskaperna där... Tvärtom kul att du vill testa på smile

Sök