Volvo 850 GLT -97 Går ej! Hjälp!

EckeHolmgren T5 & R Fantast
27 september 2012 · 1 279 Inlägg

Hej!

Nu har jag hållit på med bilen i snart 3-4 dagar och under dessa dagar har jag bytt LMM och Främre lambda samt bränslefilter. Jag har inte läst Felkoder de blir ev till veckan då ja får min läsare levererad.

Nu till hur bilen beter sig, Då bilen är kall går den bra och tills den blir varm men då den har varit varm ett tag så börjar Motorlampan att blinka och bilen börjar gå jätte dåligt tillslut börjar den lysa och den går dåligt då också. Den blir orkelös och stannar, Om man har tur går den att få igång men man får gasa och varva 5K varv men den bluddrar och misständer, Vissa gånger går den inte ens att starta då är den död men den vill tända till. Då den har börjat bli kall så startar den som om det inte vore något problem alls. Den bluddrar och går dåligt innan lampan tänds.

Mina teorier om vad de kan vara är
*Bränsle (Tillförsel)
*Täta Spridare
*Tändningen
*EGR ventil?

Snabba svar emottages med ett stort Tack!!!!

Erik H
turbodeath
27 september 2012 · 2 452 Inlägg

bränslepumpen som ej orkar mer är på sista versen,sen kan spridare vara täta.....tändning o det ligger ju i databoxen

döden kommer tillbaka
Xoff Volvo tönt... =)
27 september 2012 · 2 344 Inlägg

tempgivare? bilen tror den är kall å sjutsat på med kallstarts soppa?

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
EckeHolmgren T5 & R Fantast
27 september 2012 · 1 279 Inlägg

Ja jag får ju kolla upp kallstarts ventilen å se. Men som sagt så vet jag inget först förrens jag läst ut felkoder.  Kan soppa pumpen ge felkod?

Erik H
eccy243 BT
28 september 2012 · 110 Inlägg

Finns ingen kallstartsventil, så den kan du leta ihjäl dig efter.
Soppapump ger ingen egen felkod.
Ryckt upp alla tändkablar och kollat hur dom ser ut? De brukar kunna bli överslag till förbannelse i dessa. Lyft på fördelarlocket och kolla hur det ser ut där inne också. Brukar inte vara nån trevlig syn.

There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.
Volvo 760 Turbo "Fröken Turbo" (1983)
Marlboroman
28 september 2012 · 8 228 Inlägg

Antingen givaren som läser på svänghjulet eller kamaxeln. Framförallt den som läser på svänghjulet är känslig för värme och kan ge såna där fenomen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 september 2012 · 13 669 Inlägg

Marlboroman skrev:
Antingen givaren som läser på svänghjulet eller kamaxeln. Framförallt den som läser på svänghjulet är känslig för värme och kan ge såna där fenomen.

tror jag oxå när kamaxelgivaren strular brukar dom klippdö och hoppar inte igång förens du slår av nyckeln och försöker starta igen

kolla så det inte är en massa skit på svänghjulet oxå

aldrig hörtalas om att motorlampan blinkar utan antingen lyser den eller så lyser den inte

så det kan vara ett elfel oxå och den tappar ström på något sätt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
eccy243 BT
29 september 2012 · 110 Inlägg

Blinkande motorlampa betyder pågående misständningar.

There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.
Volvo 760 Turbo "Fröken Turbo" (1983)
EckeHolmgren T5 & R Fantast
30 september 2012 · 1 279 Inlägg

Nu verkar den gå smile Bytte fördelarlock och rotor samt Tempgivaren i fredags och efter det går Mycket bra.

Men det kvarstår att lampan tänds ibland men nu blinkar den inte längre nu tänds den bara. Ska läsa ut ev felkoder i veckan då Min ELM landar.

Kan gamla felkoder tända lampan?

Erik H
EckeHolmgren T5 & R Fantast
7 oktober 2012 · 1 279 Inlägg

Har nu läst ur felkoder på bilen och detta fick jag fram:

PO135 O2 Sensor Heater Circuit Bank 1 Sensor 1
PO130 O2 Sensor Circuit Bank 1 Sensor 1
Någon som kan ge förklaring på dessa koder?

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=34466
I Denna tråd nämner man Främre sonden vid felkod PO135 men den sonden är utbytt mot en Ny på volvo. Kan det vara den bakre som är kass?

Erik H
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang