3677
Sök

Volvo 850 GLT -97 Går ej! Hjälp!

T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Nu har jag hållit på med bilen i snart 3-4 dagar och under dessa dagar har jag bytt LMM och Främre lambda samt bränslefilter. Jag har inte läst Felkoder de blir ev till veckan då ja får min läsare levererad.

Nu till hur bilen beter sig, Då bilen är kall går den bra och tills den blir varm men då den har varit varm ett tag så börjar Motorlampan att blinka och bilen börjar gå jätte dåligt tillslut börjar den lysa och den går dåligt då också. Den blir orkelös och stannar, Om man har tur går den att få igång men man får gasa och varva 5K varv men den bluddrar och misständer, Vissa gånger går den inte ens att starta då är den död men den vill tända till. Då den har börjat bli kall så startar den som om det inte vore något problem alls. Den bluddrar och går dåligt innan lampan tänds.

Mina teorier om vad de kan vara är
*Bränsle (Tillförsel)
*Täta Spridare
*Tändningen
*EGR ventil?

Snabba svar emottages med ett stort Tack!!!!

Erik H

2 452 Inlägg
27 september 2012
#2
bränslepumpen som ej orkar mer är på sista versen,sen kan spridare vara täta.....tändning o det ligger ju i databoxen

döden kommer tillbaka

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
27 september 2012
#3
tempgivare? bilen tror den är kall å sjutsat på med kallstarts soppa?


T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#4
Ja jag får ju kolla upp kallstarts ventilen å se. Men som sagt så vet jag inget först förrens jag läst ut felkoder.  Kan soppa pumpen ge felkod?

Erik H

BT
110 Inlägg
28 september 2012
#5
Finns ingen kallstartsventil, så den kan du leta ihjäl dig efter.
Soppapump ger ingen egen felkod.
Ryckt upp alla tändkablar och kollat hur dom ser ut? De brukar kunna bli överslag till förbannelse i dessa. Lyft på fördelarlocket och kolla hur det ser ut där inne också. Brukar inte vara nån trevlig syn.

There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.

8 267 Inlägg
28 september 2012
#6
Antingen givaren som läser på svänghjulet eller kamaxeln. Framförallt den som läser på svänghjulet är känslig för värme och kan ge såna där fenomen.


Fri fart för ett fritt folk!
14 797 Inlägg
29 september 2012
#7
Marlboroman skrev:
Antingen givaren som läser på svänghjulet eller kamaxeln. Framförallt den som läser på svänghjulet är känslig för värme och kan ge såna där fenomen.

tror jag oxå när kamaxelgivaren strular brukar dom klippdö och hoppar inte igång förens du slår av nyckeln och försöker starta igen

kolla så det inte är en massa skit på svänghjulet oxå

aldrig hörtalas om att motorlampan blinkar utan antingen lyser den eller så lyser den inte

så det kan vara ett elfel oxå och den tappar ström på något sätt

Kör fort så hinner inget hända...

BT
110 Inlägg
29 september 2012
#8
Blinkande motorlampa betyder pågående misständningar.

There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.

T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
#9
Nu verkar den gå smile Bytte fördelarlock och rotor samt Tempgivaren i fredags och efter det går Mycket bra.

Men det kvarstår att lampan tänds ibland men nu blinkar den inte längre nu tänds den bara. Ska läsa ut ev felkoder i veckan då Min ELM landar.

Kan gamla felkoder tända lampan?

Erik H

T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
7 oktober 2012
Trådstartare
#10
Har nu läst ur felkoder på bilen och detta fick jag fram:

PO135 O2 Sensor Heater Circuit Bank 1 Sensor 1
PO130 O2 Sensor Circuit Bank 1 Sensor 1
Någon som kan ge förklaring på dessa koder?

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=34466
I Denna tråd nämner man Främre sonden vid felkod PO135 men den sonden är utbytt mot en Ny på volvo. Kan det vara den bakre som är kass?

Erik H

T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#11
Glömde skriva:

Den ger felkoderna ovanför då den blivit varm eller har varit varm ett tag.

Erik H


Sök