Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och fräck sommarbil, något av en sleeper med vass motor under huven utan att det syns för mycket på utsidan. Projektet består av uppfräschning av inredningsdetaljer, motorbygge och en del praktiska lösningar. Jag försöker alltid att göra så mkt jag kan själv, det blir roligast så. Följ gärna med, peppa, tipsa och kritisera! /// Peter
  • 119 Följare
  • 516 735 Visningar
  • Projektet avslutat 17 augusti 2015
Mattsson_91 Självlärd
18 december 2012 · 3 083 Inlägg

Ah, ett Peter Eriksson projekt. Detta måste följas också smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 december 2012 · 3 068 Inlägg

Ojoj, tack för den komplimangen big_smile Lovar att göra mitt bästa!

Mattsson_91 Självlärd
18 december 2012 · 3 083 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Ojoj, tack för den komplimangen big_smile Lovar att göra mitt bästa!

Med tanke på hur golfen blev så har jag mina misstankar om att detta också blir bra smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 december 2012 · 3 068 Inlägg

big_smile Vi får hoppas det iaf. Hänger ju lite på hur budgeten kommer att se ut framöver också.. Blir pappa i mars och vi kikar efter hus.. hehe, fast å andra sidan letar vi hus med tillhörande garage, så då försvinner ju en hyra för det nuvarande.

Just nu är det motorn som får lite genomgång, igår var jag med Robertfab på tjörn och flyttade in hans bubbla, röjde lite samt tvättade mina toppar och motorkåpor i hetvattenstvätt. Sen har jag skrivit en utförlig önskelista med art-nr och inköpsställe till sambon, hehe.

Mattsson_91 Självlärd
18 december 2012 · 3 083 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
big_smile Vi får hoppas det iaf. Hänger ju lite på hur budgeten kommer att se ut framöver också.. Blir pappa i mars och vi kikar efter hus.. hehe, fast å andra sidan letar vi hus med tillhörande garage, så då försvinner ju en hyra för det nuvarande.

Just nu är det motorn som får lite genomgång, igår var jag med Robertfab på tjörn och flyttade in hans bubbla, röjde lite samt tvättade mina toppar och motorkåpor i hetvattenstvätt. Sen har jag skrivit en utförlig önskelista med art-nr och inköpsställe till sambon, hehe.

Grattis till faderskapet smile. Ska få andra barnet i maj. Skönt med eget garage också. Hade ju inte vart helt fel så man fick sitt eget projekt färdigt någon gång.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 december 2012 · 3 068 Inlägg

Tackar, kul kul.. lite nervigt men det kommer nog gå bra smile Ja, jag har ju "eget" garage nu med ganska billig hyra, men fortfarande 10min med bil hemifrån, vore ju bättre om man har det intill huset smile Det är bara att ösa på, vad har du för projekt?

Edit: Hehe, det var ju inte så svårt att lista ut ^^ Var faktiskt på g att kolla på en 142, turbokonverterad.. men den hann säljas innan jag ens hann boka visning.

Senast redigerat av Peter_Eriksson (18 december 2012)

Mattsson_91 Självlärd
18 december 2012 · 3 083 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Tackar, kul kul.. lite nervigt men det kommer nog gå bra smile Ja, jag har ju "eget" garage nu med ganska billig hyra, men fortfarande 10min med bil hemifrån, vore ju bättre om man har det intill huset smile Det är bara att ösa på, vad har du för projekt?

Kan förstå det, vet själv hur det var när vi skulle ha första barnet tongue.

Har en ledsen Volvo 142 som står insnöad på andra sidan Östersjön. Och lär väl få stå där nått år eller två till

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 december 2012 · 3 068 Inlägg

Än så länge har det ju varit grymt lugnt, hon har mått över förväntan bra under hela graviditeten.

Okok, ja då förstår jag att det inte händer så mkt med den..

Hoppas att man får nåt roligt till bilen i (H)julklapp nu bara.. hehe.. Sitter just nu och kollar efter var man kan bredda bakfälgarna i närheten av Göteborg.. har en i närheten av Linköping, men lite segt att hålla på och skicka dem fram o tillbaka.

Mattsson_91 Självlärd
18 december 2012 · 3 083 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Än så länge har det ju varit grymt lugnt, hon har mått över förväntan bra under hela graviditeten.

Okok, ja då förstår jag att det inte händer så mkt med den..

Hoppas att man får nåt roligt till bilen i (H)julklapp nu bara.. hehe.. Sitter just nu och kollar efter var man kan bredda bakfälgarna i närheten av Göteborg.. har en i närheten av Linköping, men lite segt att hålla på och skicka dem fram o tillbaka.

Vet ni vad det blir för kön på den?

Ja, frakten på fälgar är väl inte direkt gratis heller hmm

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 december 2012 · 3 068 Inlägg

Nope, det gick inte att se på ultraljudet då han/hon låg lite dumt.. och de lägger ingen extra tid på det eftersom det är medicinskt ointressant, så det blir överraskning smile

Njae, fast med bussgods är det inte så farligt, 2-300:- för två fälgar gissar jag.. de har ju fastpris på runt 550:- för 4 fälgar med däck. Grejen är att han som breddade mina fälgar till golfen är billig.. så beroende på vad de tar här så kanske det är värt att skicka dem ändå.. men jag vill ju kolla först.

Mattsson_91 Självlärd
18 december 2012 · 3 083 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Nope, det gick inte att se på ultraljudet då han/hon låg lite dumt.. och de lägger ingen extra tid på det eftersom det är medicinskt ointressant, så det blir överraskning smile

Njae, fast med bussgods är det inte så farligt, 2-300:- för två fälgar gissar jag.. de har ju fastpris på runt 550:- för 4 fälgar med däck. Grejen är att han som breddade mina fälgar till golfen är billig.. så beroende på vad de tar här så kanske det är värt att skicka dem ändå.. men jag vill ju kolla först.

Aha okej, jag tror det blir samma som vi ska ha wink.

Ja jo det är ju sant, de är ju inte så farligt förstås. Ja man förlorar ju inget på att kolla

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 december 2012 · 3 068 Inlägg

Spelar ju ingen roll om det blir en tjej eller kille, kanske lite extra kul om det är en pojk.. men det visar sig smile

Hittade efter lite lite googling fälg & plåtdoktorn en bit från Borås.. mailade prisförfrågan till dem.

Mattsson_91 Självlärd
18 december 2012 · 3 083 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Spelar ju ingen roll om det blir en tjej eller kille, kanske lite extra kul om det är en pojk.. men det visar sig smile

Hittade efter lite lite googling fälg & plåtdoktorn en bit från Borås.. mailade prisförfrågan till dem.

Nej det är ju sant smile.

Ah okej smile. Hittade en kul bubbla på blocket med 850 GLT motor. Och dessutom breddad 12cm. Hade man haft pengar så hade det vart ett skoj objekt

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 december 2012 · 3 068 Inlägg

Jag har sett den bubblan med 850 motorpaket bak. Trist att den är så risig bara.. men säkert kul isbil smile

Annars kan man ju jaga rätt på en subaru 2,2T eller nåt hehe

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
21 december 2012 · 3 068 Inlägg

Har inte hänt så mkt de senaste dagarna.. jobbat och hela dagen i dag har i stort sett gått åt att hitta julklappar smile Men nu är det klart så då har jag hela dagen imorn till garagedag. Då ska det filas vidare på topparna och grejas med lite andra småsaker.

Funderar på hur jag ska göra med kylplåtarna.. saknar egen bläster, kan iofs låna grannarnas.. men den är inte så bra.. sen vetefan hur plåtarna står sig mot det.. kanske slår sig och blir fula.. Funderar på om det räcker med att slipa ner dem en aning innan lack..

Nästa problem är ju själva lackeringen... skulle ju vara trevligt med 2k lack.. men men.. får fundera lite på hur jag ska lösa det.

Återkommer imorn med lite uppdatering och bilder smile

Putteliten
21 december 2012 · 9 085 Inlägg

Roterande stålborste kan ju vara något kanske?

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
21 december 2012 · 3 068 Inlägg

Jo, det funkar ju prima på aluminium.. men vetefan hur bra det biter på gammal lack på plåt.. Det är ju inte så mkt rost så den sitter nog ganska hårt.. värt att testa iaf... kanske det och sen slipa lite för att jämna till inför ny lack..

Putteliten
21 december 2012 · 9 085 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Jo, det funkar ju prima på aluminium.. men vetefan hur bra det biter på gammal lack på plåt.. Det är ju inte så mkt rost så den sitter nog ganska hårt.. värt att testa iaf... kanske det och sen slipa lite för att jämna till inför ny lack..

Funkar bra på rostiga plåtfälgar med kan ja lova! wink

-MATS- VWetgirig hobbymekare
21 december 2012 · 1 917 Inlägg

Jag brukar också använda roterande stålborste. Sedan drar jag på lite 'Smedjans' rostlösare som får sitta på något dygn. Det brukar bli kanon smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
21 december 2012 · 3 068 Inlägg

Får testa det helt enkelt smile Har rostlösare som jag tycker funkar riktigt bra, återkommer imorn då med resultat smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang