Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och fräck sommarbil, något av en sleeper med vass motor under huven utan att det syns för mycket på utsidan. Projektet består av uppfräschning av inredningsdetaljer, motorbygge och en del praktiska lösningar. Jag försöker alltid att göra så mkt jag kan själv, det blir roligast så. Följ gärna med, peppa, tipsa och kritisera! /// Peter
  • 119 Följare
  • 516 726 Visningar
  • Projektet avslutat 17 augusti 2015
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
22 december 2012 · 3 068 Inlägg

Blev inte riktigt så lång stund i garaget som det var tänkt idag.. hann inte ens titta på motorkåporna..

Men jag fortsatte lite med mitt portningsarbete på topparna, eller ja jag har bara hunnit börja på den ena. Det är ju nån spricka i topparna, men det är inga djupa sprickor, går inte ner under ventilsäte.. ska ju bara hålla en sommar är det tänkt så det får funka smile

Ett par bilder.. som inte riktigt gör rättvisa.. mobilkamera och svåra vinklar att få med.. Det är inga F1 insugskanaler direkt.. hehe

Sett från förbränningsrummen. OBS, tänk på att inga säten är frästa, det ska göras sen.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0685_zps06d87e5a.jpg

Lite närmare titt på förbränningsrum, här syns sprickan, kanalerna börjar se ok ut.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0687_zps652bd246.jpg

Lite av en insugskanal, bra svängar men inte så raka kanaler, dock tycker jag korta radien är ganska ok, speciellt jämfört med avgaskanalen, men insugssidan är ju viktigast.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0686_zpsa27c222a.jpg

Sen fick jag ett sms av sambon att det kommit paket, fick avinumret och hämtade ut det, vilket tog ca 20min pga julstök nere på torget.

Fick iaf mina nya ventilkåpor, 350:- inkl frakt på ebay är helt ok smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0684_zps3831ea7e.jpg

Så nu blir det nog inget gjort förrän mellandagarna, jobbar imorn sen åker vi ut på landet över jul, jobbar annandagen igen smile

GOD (H)JUL!! /// Peter

-MATS- VWetgirig hobbymekare
22 december 2012 · 1 917 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Så nu blir det nog inget gjort förrän mellandagarna, jobbar imorn sen åker vi ut på landet över jul, jobbar annandagen igen smile

GOD (H)JUL!! /// Peter

God Jul på dig själv smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Stackarn
23 december 2012 · 1 200 Inlägg

God hjul på dig med! Ang kylkåporna, går det inte med stålborste till vinkelharry?

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
23 december 2012 · 3 068 Inlägg

God jul Stackarn! Jo, det kan nog funka med roterandes stålborste, fast på borrmaskinen då.. tror vinkelharry är lite overkill smile

Återkommer efter jul !

KirKen Servicetekniker
23 december 2012 · 145 Inlägg

Trevligt projekt detta med följer det med spänning:)

Mvh KirK
Ford Lotus Cortina MkII "Colin Chapman Edition 1960" (1969)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
23 december 2012 · 3 068 Inlägg

Tackar, kul! God jul på dig smile

KirKen Servicetekniker
24 december 2012 · 145 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Tackar, kul! God jul på dig smile

Tack du mitt uppe i firande nu;) godjul

Mvh KirK
Ford Lotus Cortina MkII "Colin Chapman Edition 1960" (1969)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
25 december 2012 · 3 068 Inlägg

Yaaay, jag fick ett merge extraktorsystem i julklapp big_smile

KirKen Servicetekniker
25 december 2012 · 145 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Yaaay, jag fick ett merge extraktorsystem i julklapp big_smile

Fan va nice ser fram emot lite bilder på ditt motorbygge.

Mvh KirK
Ford Lotus Cortina MkII "Colin Chapman Edition 1960" (1969)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
25 december 2012 · 3 068 Inlägg

Japp, riktigt nice smile Får bara köpa till en sån ljuddämparinsats.. det kan nog låta väl mkt vid vardagskörning annars.. hehe

Så här ser det ut (man kan iofs byta ut tratten mot vanlig ljuddämpare om man vill
http://www.dalhems.se/GetImage.aspx?ImageGuid=f42acca7-5ca5-4039-954e-9a1c014290a7

Senast redigerat av Peter_Eriksson (25 december 2012)

-MATS- VWetgirig hobbymekare
25 december 2012 · 1 917 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Japp, riktigt nice smile Får bara köpa till en sån ljuddämparinsats.. det kan nog låta väl mkt vid vardagskörning annars.. hehe

Så här ser det ut (man kan iofs byta ut tratten mot vanlig ljuddämpare om man vill
http://www.dalhems.se/GetImage.aspx?Ima … 1c014290a7

Ser ju riktigt stiligt ut smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Putteliten
25 december 2012 · 9 085 Inlägg

Hehe, tratten ska gärna va lite vinklad uppåt med. Så att man måste trä över en kopp så man inte får ner vatten i systemet. wink

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
25 december 2012 · 3 068 Inlägg

Visst gör det Mats smile

Putteliten, det blåser man ur när man startar, eller så kan man ha ett sånt där lock som brukar sitta på traktorer, haha

Putteliten
25 december 2012 · 9 085 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Visst gör det Mats smile

Putteliten, det blåser man ur när man startar, eller så kan man ha ett sånt där lock som brukar sitta på traktorer, haha

Haha, det där med locket är nog lite väl bonnit faktiskt...  tongue

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
26 december 2012 · 3 068 Inlägg

Hehe, jo jag skulle tro det med faktiskt smile

Men det finns ju alla möjligheter att switcha tratten mot en vanlig dämpare som går åt sidan, sticker bara ut lite mer eftersom det är den stora, merged collector på denna modellen.. dvs den som är bättre smile

BULLIS87
26 december 2012 · 170 Inlägg

va är de för grovlek på rören då?

Subaru Impreza Gt "Berit" (2000)
Volkswagen Typ1 1500lim "Bubbla" (1969)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
26 december 2012 · 3 068 Inlägg

Det blev 1½" ska nog bli bra. Hade tänkt 1,3/8" egentligen, men det var mkt dyrare om man skulle ha merged extraktor.. 3mm ska nog inte göra nån skillnad direkt.

Djo
26 december 2012 · 10 157 Inlägg

Kollat igenomk denna tråd ser bra ut detta blir en prenumeration smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
26 december 2012 · 3 068 Inlägg

Trevligt! smile

BULLIS87
26 december 2012 · 170 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Det blev 1½" ska nog bli bra. Hade tänkt 1,3/8" egentligen, men det var mkt dyrare om man skulle ha merged extraktor.. 3mm ska nog inte göra nån skillnad direkt.

nä precis de ska de inte göra! åker 1.3/4" på min 1776a, men de är lite väl stort får effekt för högt upp i registret!

Subaru Impreza Gt "Berit" (2000)
Volkswagen Typ1 1500lim "Bubbla" (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang