Ja idag så var det mer svetsning på bilen på schemat. Men idag så blev sparklådan på höger sidan klar! Har målat med CA primern så nu ska det får torka så ska man lägga på karosserikit. Sen kan man spraya på body där med. Så nu kan man fokusera på att få dit all body som ska på och på med färg. Samt få dit bakre hjulupphängningen.
Hur sitter balken under baljan monterad? är lite rost runt den på talladegan min så jag skulle vilja ta bort den och blästring+lacka både baljan och balken
Hur sitter balken under baljan monterad? är lite rost runt den på talladegan min så jag skulle vilja ta bort den och blästring+lacka både baljan och balken
Den är popnitat på plats.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Hur sitter balken under baljan monterad? är lite rost runt den på talladegan min så jag skulle vilja ta bort den och blästring+lacka både baljan och balken
Idag så tog jag och kittade lite under bilen och hade som mål att få på body samt täckfärg. Men den planen grusades då jag hade slut på body och den bodysprayen kompisen hade ståendes inte funkade bra.. Fick alla olika konsistenser på bodyn.. Så blir te att köpa riktig body och dra på istället igen.
Men innan jag kunde dra på bodyn så tog jag tillfälle i akt och borrade ett dräneringshål till vänster sparklåda. Blir ej original men de får duga. Ingen som kommer se det ändå.
Sen så kittade jag som sagt och på med body (blev dock inga bilder när bodyn var lagd)
Hade även bort fästet för krängaren på högersidan. Och i samma veva tog jag bort fästelementet för det fästet för att byta ut skruvarna. Gjorde ju det på vänstersidan då kan man ju inte låta det sitta rostiga skruvar på högersidan.
Sen gick jag över till det som tog längst tid av allt idag. Skrubba rent höger hjulhus. Samt tog loss bränslepåfyllningsröret för att skrubba rent det med. Slutade dock med att bränslepåfyllningsröret fick sig en dusch med mattsvart färg, då det var rätt mycket gul färg på röret som jag ej fick bort med kallavfettning. Blir dock inga bilder på ett nylackat rör.
Ja det var allt för denna gången!
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Kapitel: Gott Nytt år i efterhand! Nu är det 2018 och nu tar vi nya tag!
Ja då har ännu ett år passerat. Inte obemärkt men passerat har det gjort.
Idag så blev det lite gjort med galenskaps projektet. Undersidan av bagagerumsgolvet har äntligen fått lite färg på sig. Inte bara utav body utan även spraylack. Så nu kan man stryka det på listan. Har bara lite i vänster hjulhus som jag råkade karva upp när jag slipade övre fjäderskålen på vänster sidan (KLANTARSEL!)
Tog sen tag i och fabricerade en ny skyddsplåt, då jag egentligen hade tänkt ta den till jobbet för att blästra den. Men tur var väl att jag inte tog den till jobbet. För då hade det inte varit mycket kvar utav den. Bara efter några bankningar med en lätt kulhammare så var det redan hål i plåten.. Så var inget onödigt jobb man la ner idag. Den ska med till jobbet för att få blästras med glas och få lite kallgalv.
Tog sen av tejpen på påfyllningsröret till br-tanken. Blev bra med tanke på hur det såg ut. hehe Bara en ny slang och klämmor så kommer det bli bra sen. Ska beställa nya rostfria klämmor senare.
Rengjorde även tanklocket. Det var lite smutsigt... Samt sprucket, men det lagades med lödkolven.
Mvh Mr_Lööf
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Går inte köpa nytt såna saker? Menar saker som tanklock tex.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Går inte köpa nytt såna saker? Menar saker som tanklock tex.
Haha Jo de kanske man kan. Kan bli att man köper ett nytt. Men är lite kul att fixa saker.
Hehe, sant så sant. Kan man fixa det så är det ju dubbelt så kul.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Hehe, sant så sant. Kan man fixa det så är det ju dubbelt så kul.
Tanklocken finns ej i lager hos SaabParts. Annars så hade man varit 275kr fattigare. Så denna får duga tills jag går till en skrot och köper en i bra skick.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Bodyn gör stor skillnad, alltid kul att se resultat, alltid kul att laga istälet för att lägga ner mer och mer pengar på att byta, snart åker kanske bakändan ner på marken?
Ska fixa skärmkanten höger bak som nästa del. Men snart så åker den ner ja. Så kan det "roliga" arbetet med att spackla och slipa börja.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Ja iom att man inte kan kapa eller svetsa på höger skärmkant pga att det är öppet hål ner i tanken så blev det idag lite återmontering av saker, lackning och diverse saker.
Började med att rensa lite i tunneln som går under bagagerums golvet på gammalt rostskydd som är utblandat med metallspån från vinkelslipen. Sen så monterades ramen med skruvarna till länkaget för krängarhämmaren. Denne sattes fast med rostfri popnit. Sen lades det på nytt rostskydd.
På nästa två bilder så ser ni fästskruvarna till länkaget för kräningshämmaren. Fick lägga på mer karosserikit då det tunnflytande rostskyddet visade att man inte hade fått det tätt..
Sen fick man rättat till lackeringen i vänster hjulhus då man var lite oaktsam med den roterande stålborsten. *faceplam*
Sen gick jag raskt över till att montera fästet för panhard stagen. Där använde jag lite loctite till en mutter då jag inte fann en i nylock. Och så användes silverfettet som jag älskar. Fick lägga lite zinkfärg också (se inringningen). Panhardstaget och kräningshämmaren badades lite också. Så de blev rena och fina. Pilarna sen i en bild längre ner visar vilka stag som blev monterade idag. Behöver dock leta nya skruv, brickor och muttrar. Sen så avslutade jag mitt arbete under bilen med att montera lite gummipluggar.
Sen som avslutning på dagen blev det att dela på plåtarna som kommer att användas som ekonomiplåtar. Dessa kommer att tas med till jobbet för att blästras. Sen kommer de behövas rostlagas på vissa ställen. Men de är mycket bättre än den plåten som sitter på bilen idag.
Ja det var allt för denna gången.
Mvh Mr_Lööf
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Fint det blir! Är det jobbigt att riva bakvagnen? Alltså är det vanligt med sönderrostade skruvar och sånt som är jobbigt att få bort? Jag tänker jämförelsevis med framvagnen. Där brukar det vara en del rostiga skruvar och sånt, men det var inte så jävligt som jag trodde.