Kylfläktsproblem volvo s40

Sportkatten
7 oktober 2012 · 26 Inlägg

Tjena jag har en fråga smile

hur ser jag om mina kylfläktar fungerar, jag har 2 fläktar en som sitter mitt framför motorn(vit sitter under en stor tjock slang) och sen som sitter mitt framför luftfiltret (svart) och jag undrar hur jag får reda på om dom fungerar då jag aldrig sett dom snurra och jag har kollat säkringarna och dom är hela.

jag har också provat sätta på AC:n och fläktarna inne i bilen på högsta men dom snurrar fortfarande inte även fast fläktarna inne i bilen är på högsta (missförstå mig inte nu AC:n fungerar likaså fläktarna inne i bilen men dom 2 stora fläktarna i motor rummet fungerar inte vad jag tror iallafall)

så min fråga är hur får jag igång dom så jag vet att dom fungerar? smile

bilen är en volvo s40 1998

motorn är en 1.9L t4 motor dock ej i originalutförande då lite är gjort på den turbon är bytt bl.a

motorkod: b4194t om det är till nån hjälp.

det står att den vita mitt framför bilen under slangen är self-starting men motorn har gått till 100 grader C utan att nån av dom snurrat, så jag börjar bli lite orolig att dom inte fungerar.

så hur vet jag att dom funkar och hur får jag dom att snurra?

mycket tacksam för svar smile jag tänkte fixa upp en bild men garaget är så jäkla sega på att ladda upp bilden så efter 1 timme gav jag upp sad

Mack Forum- och sitemoderator
7 oktober 2012 · 26 194 Inlägg

Går tempen upp till 100 grader så är ju nåt galet.
Prova att koppla direktström till dem och se om de startar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Sportkatten
7 oktober 2012 · 26 Inlägg

okej hur gör jag det? just det glömde berätta att den gick upp till 100 för att första gången den gjorde det hade det läckt kylvätska fyllde på den och den gick bra igen andra gången den gick upp till 100 så hade jag hårdkört motorn för att se vad den gick för,, normalt går tempen bara upp till 85-90 men när den väl gick upp till 100 så var det ingen av fläktarna som starta och jag har aldrig sett nån av dom snurra så därav min fråga.

okej mack hur kopplar jag direktström till dom? smile

Mack Forum- och sitemoderator
7 oktober 2012 · 26 194 Inlägg

Sportkatten skrev:
okej hur gör jag det? just det glömde berätta att den gick upp till 100 för att första gången den gjorde det hade det läckt kylvätska fyllde på den och den gick bra igen andra gången den gick upp till 100 så hade jag hårdkört motorn för att se vad den gick för,, normalt går tempen bara upp till 85-90 men när den väl gick upp till 100 så var det ingen av fläktarna som starta och jag har aldrig sett nån av dom snurra så därav min fråga.

okej mack hur kopplar jag direktström till dom? smile

Är ingen expert på det, och har aldrig provat så jag vet inte om jag är den som skall ge tips..haha.
Men någon får rätta mig om jag har fel, men har man en kabel med 12v i, och en som är jordad så torde man kunna leta upp reläet till fläktarna och helt enkelt tjuvkoppla med plusen där den vill ha ström och jord där den ska jordas..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Sportkatten
7 oktober 2012 · 26 Inlägg

förlåt men jag fattar ingenting jag är inte alls bra på bilar sad

men sitter inte dom kontakterna i motorn eftersom dom måste gå igenom säkringarna? låter otroligt avancerat :s finns det inget annat sätt att se om dom fungerar utan att skada bilen?

Borde det inte finnas någon knapp nånstans där man kan testa fläktarna, jag har ingen bromsbänk heller så jag kan inte ha igång bilen med öppen motorhuv och jag har ingen dator med rätt kontakter så jag kan inte kolla mapparna o se om felet ligger där sad

Mack Forum- och sitemoderator
7 oktober 2012 · 26 194 Inlägg

Sportkatten skrev:
förlåt men jag fattar ingenting jag är inte alls bra på bilar sad

men sitter inte dom kontakterna i motorn eftersom dom måste gå igenom säkringarna? låter otroligt avancerat :s finns det inget annat sätt att se om dom fungerar utan att skada bilen?

Borde det inte finnas någon knapp nånstans där man kan testa fläktarna, jag har ingen bromsbänk heller så jag kan inte ha igång bilen med öppen motorhuv och jag har ingen dator med rätt kontakter så jag kan inte kolla mapparna o se om felet ligger där sad

Och jag är inte så bra på att förklara, haha.
Men någonstans ute vid fläktarna - brukar vara så tror jag - så brukar det finnas säkringar i olika storlekar. Är bara att följa kablarna ut från fläktarna så ser man vart dem går.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Sportkatten
8 oktober 2012 · 26 Inlägg

okej jag ska kolla på det idag tack för snabbt svar smile

återkommer om jag inte hittar det smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang