3501
Sök

Sänkfjädrar vs. Billiga coilovers - Vilket är bäst?

Avstängd
10 388 Inlägg
9 oktober 2012
Trådstartare
Ja det kan kanske kännas som en tråd som varit uppe förr, men, inte riktigt.

Mitt dilemma;

En av dämparna har gett upp. Bilen -ska- sänkas (på ett av ovanstående vis), och då funderar jag som så;

Är det bättre att skaffa nya dämpare bak, och sen en fjädersänkningssats, eller, skippa det och köpa en uppsättning billiga ställbara coilovers?

Anledningen att jag tar upp frågan igen är att jag när jag försökt i andra trådar som rört ämnet, inte fått något vettigt svar.

Jag har -inga- planer på att hissa upp bilen på vintern och dra ner den under sommaren. Alltså; bilen kommer få "en sänkning" och sen hållas till det.
Därför spelar det mig ingen roll om billiga coilovers rostar/sätter sig i gängorna (och därefter inte går/blir svåra att ändra).

Fördelen som jag, utan vidare överdriven erfarenhet, ser med coilovers är att jag kan ställa dessa "exakt", och jag får en dämpare som är "gjord för ändamålet". Samtidigt har jag läst att vissa menar på att de är för mjuka i fjädrarna, andra att bilen blir stenhård osv.

Och ja, med billiga coilovers syftar jag på coilovers som ligger på samma pris som fyra sänkningsfjädrar (plus två nya dämpare bak i mitt fall).

Och det det är just att det blir "samma pris" som gör att jag inte riktigt vet vad jag ska välja.

Så, vad säger ni?

(Och för sakens skull; det handlar om A6:an)

- - - Edit - - -

Och med det sagt kan vi också hoppa över tips o länkar till coiloversatser för 7-8-9-10.000 och motiveringen "dessa är så mycket bättre"
Senast redigerat av it_mutt (9 oktober 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 117 Inlägg
9 oktober 2012
Sänkfjädrar och original typ av dämpare är lite sisådär.
Med bättre dämpare avsedda för sänkning är det ok.
Jag hade satsat på en uppsättning coilovers. Du resonerar korrekt.

Avstängd
10 388 Inlägg
9 oktober 2012
Trådstartare
shogun skrev:
Sänkfjädrar och original typ av dämpare är lite sisådär.
Med bättre dämpare avsedda för sänkning är det ok.
Jag hade satsat på en uppsättning coilovers. Du resonerar korrekt.

Skönt att veta att man inte var helt off på den biten iaf.

Sen är ju då frågan (trots allt) hur billiga coilovers "står sig"

O för tydlighetens skull pratar jag alltså om coilovers som ligger på 2500-3000:-

172 Inlägg
10 oktober 2012
De billigare coilbenen är ganska hårda enligt min erfarenhet, de lite dyrare går att ställa mjukhet osv på men jag skulle i ditt fall satsa på originalprylar å nån fin sänkningssats bara.

Avstängd
10 388 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
volvojohan skrev:
De billigare coilbenen är ganska hårda enligt min erfarenhet, de lite dyrare går att ställa mjukhet osv på men jag skulle i ditt fall satsa på originalprylar å nån fin sänkningssats bara.

Då har vi 1 vs. 1 nu då wink tongue

...has left the building...
4 474 Inlägg
10 oktober 2012
Billiga Coilovers då måste det nästan röra sig om TA-Technix, JOM o allt vad de hittar på. Iaf, min erfarnehet av TA-Technix sträcker sig till ca 3000 mil (Passat kombi -96). När bilen är tom är de aphårda, speciellt fram, fjädrar inte mycket...Med ca 200kg last i bilen blir de helt OK, bilen "sätter sig" en aning liksom. Har mina på max-höjd, o det är på gränsen till för lågt. De verkar hålla bra, lika hårda/stumma som när de var nya o inga läckage. Hårdheten beror i mitt fall på för hårda främre dämpare, bak verkar de klart mjukare. Kan vara som så att de kör samma fjädrar till en mängd bilar o det är därför folk tycker olika, dvs på en tyngre bil kan de upplevas som "mjuka" medans de på en lätt Passat upplevs som "hårda". Om man beaktar priset ( i mitt fall 1900 kr inkl frakt) så är det ändå ett rimligt köp, men jag är tveksam till att väghållningen är bättre än med friska original grejer.
Med tanke på att du verkar vilja ha de på en bruxis, o att priset är en viktig faktor så skulle jag säg: Kör på de billiga coilsen, de är inte riktigt bra men iaf bättre än dina nuvarande dämpare...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Avstängd
10 388 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
dawwe skrev:
Billiga Coilovers då måste det nästan röra sig om TA-Technix, JOM o allt vad de hittar på. Iaf, min erfarnehet av TA-Technix sträcker sig till ca 3000 mil (Passat kombi -96). När bilen är tom är de aphårda, speciellt fram, fjädrar inte mycket...Med ca 200kg last i bilen blir de helt OK, bilen "sätter sig" en aning liksom. Har mina på max-höjd, o det är på gränsen till för lågt. De verkar hålla bra, lika hårda/stumma som när de var nya o inga läckage. Hårdheten beror i mitt fall på för hårda främre dämpare, bak verkar de klart mjukare. Kan vara som så att de kör samma fjädrar till en mängd bilar o det är därför folk tycker olika, dvs på en tyngre bil kan de upplevas som "mjuka" medans de på en lätt Passat upplevs som "hårda". Om man beaktar priset ( i mitt fall 1900 kr inkl frakt) så är det ändå ett rimligt köp, men jag är tveksam till att väghållningen är bättre än med friska original grejer.
Med tanke på att du verkar vilja ha de på en bruxis, o att priset är en viktig faktor så skulle jag säg: Kör på de billiga coilsen, de är inte riktigt bra men iaf bättre än dina nuvarande dämpare...

Ja det är väl ungefär de märkena som ligger i den klassen.
Priset är som priset är, pluggar för tillfället och det "behövs" en "drös" saker till bilen. Känner väl det lite svårt att motivera två nya dämpare -nu- för att om ett halvår byta ut dessa...ungefär så åtminstone.

För min del handlar det inte om att få bättre väghållning (Det är åtminstone inte prio 1), utan att få bort "suvkänslan" på bilen.

Nåja, då lutar det åt, även nu efter tråden startades, en uppsättning billiga coils smile

Sök