Broms problem Volvo 240 89:a

kvarna_21
10 oktober 2012 · 296 Inlägg

Hallå, håller på o bli galen på 240:in

Allt funka fint när jag hämtade bilen visste att beläggen var dåliga runt om så skulle byta alla började bak,
dom va så fastrostade så fick köpa nya ok, ja inga problem en så länge, luftade o det gick bra.

Nu till det jobbigaste problemet när jag startar bilen så sjunker pedalen till botten känns som bromsarna ändå tar men pedalen känns sunkig o inte alls som den ska, jag har bytt alla belägg runt om ,bakoken ,huvudcylindern och bromsservon utan det minsta förbättring.

Alltså när bilen är avstängd så blir pedalen hård men när man startar den så sjunker den,

ska tillägga att bromslampan lyser,

Alla tips är välkomna

Mvh// Mackan

Saab 9000 (1994)
Mitsubishi 3000 GT "Mitsan" (1993)
volvojohan
10 oktober 2012 · 172 Inlägg

kvarna_21 skrev:
Hallå, håller på o bli galen på 240:in

Allt funka fint när jag hämtade bilen visste att beläggen var dåliga runt om så skulle byta alla började bak,
dom va så fastrostade så fick köpa nya ok, ja inga problem en så länge, luftade o det gick bra.

Nu till det jobbigaste problemet när jag startar bilen så sjunker pedalen till botten känns som bromsarna ändå tar men pedalen känns sunkig o inte alls som den ska, jag har bytt alla belägg runt om ,bakoken ,huvudcylindern och bromsservon utan det minsta förbättring.

Alltså när bilen är avstängd så blir pedalen hård men när man startar den så sjunker den,

ska tillägga att bromslampan lyser,

Alla tips är välkomna

Mvh// Mackan

Hur ser bromsslangarna ut? Dom kan ju svälla rätt bra när dem är dåliga men det där låter konstigt. Läcker inte från något framok då så den inte får upp nåt tryck?

siiimooon Påstängd
10 oktober 2012 · 1 194 Inlägg

Sitter en grej typ innan för vänster framhjul som de går en massa bromsrör till/från, och i den sitter det en kontakt i plast som läckte på min.

syabo
11 oktober 2012 · 1 278 Inlägg

Vad fan ska du ha bromsar till Kvarna?

Street Knight
kvarna_21
11 oktober 2012 · 296 Inlägg

volvojohan skrev:

kvarna_21 skrev:
Hallå, håller på o bli galen på 240:in

Allt funka fint när jag hämtade bilen visste att beläggen var dåliga runt om så skulle byta alla började bak,
dom va så fastrostade så fick köpa nya ok, ja inga problem en så länge, luftade o det gick bra.

Nu till det jobbigaste problemet när jag startar bilen så sjunker pedalen till botten känns som bromsarna ändå tar men pedalen känns sunkig o inte alls som den ska, jag har bytt alla belägg runt om ,bakoken ,huvudcylindern och bromsservon utan det minsta förbättring.

Alltså när bilen är avstängd så blir pedalen hård men när man startar den så sjunker den,

ska tillägga att bromslampan lyser,

Alla tips är välkomna

Mvh// Mackan

Hur ser bromsslangarna ut? Dom kan ju svälla rätt bra när dem är dåliga men det där låter konstigt. Läcker inte från något framok då så den inte får upp nåt tryck?

nae det läcker inte någonstans har gått igenom alla rör o kopplingar 2gånger, bromsslangarna ser bra ut,

sen igår så tog jag en sväng med bilf*n o när man tvärbromsar då låser sig alla hjul men pedalen är längst ner,

Saab 9000 (1994)
Mitsubishi 3000 GT "Mitsan" (1993)
David_91
11 oktober 2012 · 221 Inlägg

Är det tillräckligt mkt bromsvätska i behållaren? :p

kvarna_21
11 oktober 2012 · 296 Inlägg

volvojohan skrev:

kvarna_21 skrev:
Hallå, håller på o bli galen på 240:in

Allt funka fint när jag hämtade bilen visste att beläggen var dåliga runt om så skulle byta alla började bak,
dom va så fastrostade så fick köpa nya ok, ja inga problem en så länge, luftade o det gick bra.

Nu till det jobbigaste problemet när jag startar bilen så sjunker pedalen till botten känns som bromsarna ändå tar men pedalen känns sunkig o inte alls som den ska, jag har bytt alla belägg runt om ,bakoken ,huvudcylindern och bromsservon utan det minsta förbättring.

Alltså när bilen är avstängd så blir pedalen hård men när man startar den så sjunker den,

ska tillägga att bromslampan lyser,

Alla tips är välkomna

Mvh// Mackan

Hur ser bromsslangarna ut? Dom kan ju svälla rätt bra när dem är dåliga men det där låter konstigt. Läcker inte från något framok då så den inte får upp nåt tryck?

nae det läcker inte någonstans har gått igenom alla rör o kopplingar 2gånger, bromsslangarna ser bra ut,

sen igår så tog jag en sväng med bilf*n o när man tvärbromsar då låser sig alla hjul men pedalen är längst ner,

pedalen känns svampig, men bromsarna tar längst ner körde på grusväg så alla hjul bromsar

Mitsubishi 3000 GT "Mitsan" (1993)
Saab 9000 (1994)
kvarna_21
11 oktober 2012 · 296 Inlägg

jetta_mannen skrev:
Är det tillräckligt mkt bromsvätska i behållaren? :p

ja då det har jag kollat smile

Saab 9000 (1994)
Mitsubishi 3000 GT "Mitsan" (1993)
kvarna_21
11 oktober 2012 · 296 Inlägg

syabo skrev:
Vad fan ska du ha bromsar till Kvarna?

nja dom på besiktnkngen gnäller ju om man inte har det;)

Saab 9000 (1994)
Mitsubishi 3000 GT "Mitsan" (1993)
KolGruvan
11 oktober 2012 · 1 450 Inlägg

Hade exakt samma problem, då va de EN kolv i oket som va konstigt, så kolla så precis alla kolvar rör sig, annars sviktar broms skivan när du svarar bilen eftersom du blir ungefär 4 gånger starkare med servo:)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
kvarna_21
11 oktober 2012 · 296 Inlägg

syabo skrev:
Vad fan ska du ha bromsar till Kvarna?

nja dom på besiktnkngen gnäller ju om man inte har det;)

Saab 9000 (1994)
Mitsubishi 3000 GT "Mitsan" (1993)
kvarna_21
11 oktober 2012 · 296 Inlägg

xVolvo240x skrev:
Hade exakt samma problem, då va de EN kolv i oket som va konstigt, så kolla så precis alla kolvar rör sig, annars sviktar broms skivan när du svarar bilen eftersom du blir ungefär 4 gånger starkare med servo:)

det är fixat har motionerat alla ok när jag byte bromsbeläggen:/

Saab 9000 (1994)
Mitsubishi 3000 GT "Mitsan" (1993)
KolGruvan
11 oktober 2012 · 1 450 Inlägg

kvarna_21 skrev:

xVolvo240x skrev:
Hade exakt samma problem, då va de EN kolv i oket som va konstigt, så kolla så precis alla kolvar rör sig, annars sviktar broms skivan när du svarar bilen eftersom du blir ungefär 4 gånger starkare med servo:)

det är fixat har motionerat alla ok när jag byte bromsbeläggen:/

Kanske e en luft bubbla någonstans och trycker , får pumpa och hålla sten hårt tryck och sedan lufta

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
blink_pj
11 oktober 2012 · 477 Inlägg

240 är riktigt besvärliga att lufta ordentligt... man MÅSTE lufta i en specifik ordning för att få ut all luft
hittade lite snabbt en mall på hur men kan inte garantera att den stämmer då ja inte vet exakt hur det ska va!
http://i134.photobucket.com/albums/q104 … eeding.jpg

som du beskriver pedalen har du ganska troligen luft kvar i systemet

hoppas det hjälper smile

Senast redigerat av blink_pj (11 oktober 2012)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
kvarna_21
12 oktober 2012 · 296 Inlägg

hej igen alla

det va nog luft i systemet öppnade upp o lät det rinna igenom ett par timmar o det blev en klar skillnad så blir o lufta lite senare
Först ska jag besikta den o kolla så det inte är några större fel med den:D men  det borde det inte vara mer än att bromslampan lyser fortfarande men bli o dra ut kontakten ner vid "hubben" så slocknar den wink

tack för alla svar big_smile

Saab 9000 (1994)
Mitsubishi 3000 GT "Mitsan" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang