2889
Sök

Problem med automatlådan Volvo 940

12 086 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
Växellådan lägger inte i 4an längre. Det kom och gick först nu gör den det aldrig.
Jag har varit uppe i 100 som mest men den ligger kvar och varvar på 3an.
Händer ingenting när man trycker på OD-knappen, mer än att lampan börjar lysa då.
Bilen växlar fint i övrigt.

Oljan är röd och klar, med motor genomvarv va det olja på hela plastdelen på stickan, långt över max alltså men nivån ska tydligen mätas vid 40°C?

Bilen är en 945 LTT -95.

172 Inlägg
10 oktober 2012
Germax skrev:
Växellådan lägger inte i 4an längre. Det kom och gick först nu gör den det aldrig.
Jag har varit uppe i 100 som mest men den ligger kvar och varvar på 3an.
Händer ingenting när man trycker på OD-knappen, mer än att lampan börjar lysa då.
Bilen växlar fint i övrigt.

Oljan är röd och klar, med motor genomvarv va det olja på hela plastdelen på stickan, långt över max alltså men nivån ska tydligen mätas vid 40°C?

Bilen är en 945 LTT -95.

Plocka bort relät eller kontakten på lådan då ska du ha alla 4 växlar. Men då kan du inte lägga ur överväxeln, men det kan du leva med om det löser problemet tillfälligt. Löser det inte problemet kan det vara fel inne i lådan....

12 086 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
Att hitta rätt relä va ju ett helt företag,  reläboxarna ser ju för fan olika ut på varenda bild man hittar!!
Jag plockade bort ett stort grönt relä som satt på den plats ett stort vitt relä ska sitta enligt många källor. Då slutade OD lampan fungera så jag antar jag hittade rätt. Bilen växlade inte upp till 4an dock, men enligt vad jag läst måste man brygga något för att det ska fungera?

Jag hade isär relät och det är ju en mindre styrbox, elpryttlar och skit i mängder!
Kan man ersätta detta stora gröna med det lite mindre vita som verkar va lättare att få tag på?

172 Inlägg
10 oktober 2012
Germax skrev:
Att hitta rätt relä va ju ett helt företag,  reläboxarna ser ju för fan olika ut på varenda bild man hittar!!
Jag plockade bort ett stort grönt relä som satt på den plats ett stort vitt relä ska sitta enligt många källor. Då slutade OD lampan fungera så jag antar jag hittade rätt. Bilen växlade inte upp till 4an dock, men enligt vad jag läst måste man brygga något för att det ska fungera?

Jag hade isär relät och det är ju en mindre styrbox, elpryttlar och skit i mängder!
Kan man ersätta detta stora gröna med det lite mindre vita som verkar va lättare att få tag på?

Relät ska sitta in till höger näst längst in mot säkringarna. Hur växlar det på andra växlar, mjukt eller hårt? Justera in kickdownwiren så att den växlar hårdare då borde du få högre tryck i lådan. Har du otur är oljepumpen kass å då bygger den inte tryck å då e de bara kassera om du inte är duktig på pilla på automatlådor.

Sök