Isdäck till 16x7" fälg

MT-Adam
10 oktober 2012 · 272 Inlägg

Hej!

Jag letar efter en uppsättning isdäck till 16x7" fälg. Är det någon som har det beg?
Även uppskattat med info om vilken storlek man bör ha (de flesta brukar ju vara ganska smala..), och ev. fabrikat osv då jag är nybörjare på detta...
Finns det något bra ställe att handa isdäck annars på?

Mvh

Germax
10 oktober 2012 · 12 086 Inlägg

Jag tror Volvos smalaste plåtfälg i 16" är 6½" breda, du ska absolut inte ha bredare än så.
Helst ska du ha runt 5" breda fälgar till isdäck.

FLindgren
10 oktober 2012 · 5 089 Inlägg

Jag har 4 stycken. 2000 kr.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
MT-Adam
11 oktober 2012 · 272 Inlägg

Germax: de ska sitta på en e39, kan man köpa fälgar som är såpass smala fälgar till dom någonstans måntro? smile

FLindgren: Det är av intresse! Kan du skicka pm med bilder och info? smile

KHRacing
11 oktober 2012 ·

Germax skrev:
Jag tror Volvos smalaste plåtfälg i 16" är 6½" breda, du ska absolut inte ha bredare än så.
Helst ska du ha runt 5" breda fälgar till isdäck.

Det beror väl ändå helt o hållet på vad det är för isdäck ?

Jag har 100/82-13 skall jag ha 5" fälgar te dem ? Nej, har nödreservhjul som är 3,5" breda

Polarens 740 TiC så kapade vi plåtisarna med vinkelslipen & svetsade igen, från 6,5" till 4,5"

MT-Adam
11 oktober 2012 · 272 Inlägg

KHRacing skrev:

Germax skrev:
Jag tror Volvos smalaste plåtfälg i 16" är 6½" breda, du ska absolut inte ha bredare än så.
Helst ska du ha runt 5" breda fälgar till isdäck.

Det beror väl ändå helt o hållet på vad det är för isdäck ?

Jag har 100/82-13 skall jag ha 5" fälgar te dem ? Nej, har nödreservhjul som är 3,5" breda

Polarens 740 TiC så kapade vi plåtisarna med vinkelslipen & svetsade igen, från 6,5" till 4,5"

Det kanske är så att jag får skaffa plåtisar och kapa dem då? Går det att få det så det blir bra, eller är det stor risk för obalans?

Jag har inte hittat fälgar som passar e39 som är 16" och smalare än 7" än.

KHRacing
11 oktober 2012 ·

MT-Adam skrev:

KHRacing skrev:

Germax skrev:
Jag tror Volvos smalaste plåtfälg i 16" är 6½" breda, du ska absolut inte ha bredare än så.
Helst ska du ha runt 5" breda fälgar till isdäck.

Det beror väl ändå helt o hållet på vad det är för isdäck ?

Jag har 100/82-13 skall jag ha 5" fälgar te dem ? Nej, har nödreservhjul som är 3,5" breda

Polarens 740 TiC så kapade vi plåtisarna med vinkelslipen & svetsade igen, från 6,5" till 4,5"

Det kanske är så att jag får skaffa plåtisar och kapa dem då? Går det att få det så det blir bra, eller är det stor risk för obalans?

Jag har inte hittat fälgar som passar e39 som är 16" och smalare än 7" än.

Sätt upp fälgen fram på bilen (utan däck), be en polare snurra på fälgen & kapa på lämpligt ställe med vinkelslipen, så gjorde vi, klart det blir bättre med att balansera, men just för enbart iskörning så ansåg vi inte att det behövdes

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang