Volvo 740 Går ej upp i temperatur

PsychoMuff
11 oktober 2012 · 31 Inlägg

Hej, min vinterbil (volvo 740) går ej upp i rätt arbetstemp.. Jag har bytt termostat.. och de hjälpte inte..

Nissan 200sx s13 "Mean Green" (1992)
volvojohan
11 oktober 2012 · 172 Inlägg

Volvo_Muffe skrev:
Hej, min vinterbil (volvo 740) går ej upp i rätt arbetstemp.. Jag har bytt termostat.. och de hjälpte inte..

Känn på kylslangarna om de blir varma, kan vara fel i mätarhuset.

Nitro
11 oktober 2012 · 330 Inlägg

kommer det värme i bilen?
om inte så e nog värmepaketet som e igensatt
kan hända!

it_mutt Avstängd
11 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

Nitro skrev:
kommer det värme i bilen?
om inte så e nog värmepaketet som e igensatt
kan hända!

Nej, att värmepaketet är igensatt får inte bilen att inte gå upp i temperatur

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Nitro
11 oktober 2012 · 330 Inlägg

it_mutt skrev:

Nitro skrev:
kommer det värme i bilen?
om inte så e nog värmepaketet som e igensatt
kan hända!

Nej, att värmepaketet är igensatt får inte bilen att inte gå upp i temperatur

menar att det cirkulerar inte

Pim_Pim
11 oktober 2012 ·

Är säkert tempgivaren som har lagt av, klassiskt på ett gammalt rödblock wink

it_mutt Avstängd
11 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

Nitro skrev:

it_mutt skrev:

Nitro skrev:
kommer det värme i bilen?
om inte så e nog värmepaketet som e igensatt
kan hända!

Nej, att värmepaketet är igensatt får inte bilen att inte gå upp i temperatur

menar att det cirkulerar inte

Ja, vilket får som följd att bilen blir tokvarm (med tiden) istället, för att vattnet står stilla.

Men ja, jag skulle också spontangissa på en tempgivare (utan att ha någon större koll på volvomotorer)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Farleykarley
11 oktober 2012 · 406 Inlägg

Vart köpte du termostaten? En kompis köpte på Biltema 3ggr innan han bytte till Volvos och då fungerade det fint. Dem verkar ha haft en hel del problem med sina termostater.
Du kan ju testa att lägga den i varmt vatten i en kastrull och sedan dra på rejält med värme för att se om den öppnar eller ej.

Volvo 745 GLT "Militärarn" (1991)
Volvo 740 T-5R "Sleeper" (1988)
Volvo 745 GLT "The Globetrotter" (1991)
it_mutt Avstängd
11 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

Jag förstår inte detta eviga tjat om termostater...jo, mitt i vintern när det är -20c ute så fine, då blir nog bilen tveksamt varm med en termostat som inte -stänger-

Om den inte öppnar spelar det ingen roll, då borde motorn bli, igen, tokvarm, då tempmätaren trots allt börjar röra på sig innan termostaten öppnar runt 90c.

Men, även med en konstant öppen termostat blir bilen varm i nuvarande väder, även om det tar lite längre tid (förutsatt att bilen inte bara står på tomgång, för då spelar det ingen tokstor roll)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
PsychoMuff
12 oktober 2012 · 31 Inlägg

Får ej den riktiga "volvo värmen" i den... och kylarslangen är varm... (den gick upp i normal temp utan vatten i...) och då fick jag den goa volvo värmen

Nissan 200sx s13 "Mean Green" (1992)
Klevert
12 oktober 2012 · 279 Inlägg

it_mutt skrev:
Jag förstår inte detta eviga tjat om termostater...jo, mitt i vintern när det är -20c ute så fine, då blir nog bilen tveksamt varm med en termostat som inte -stänger-

Om den inte öppnar spelar det ingen roll, då borde motorn bli, igen, tokvarm, då tempmätaren trots allt börjar röra på sig innan termostaten öppnar runt 90c.

Men, även med en konstant öppen termostat blir bilen varm i nuvarande väder, även om det tar lite längre tid (förutsatt att bilen inte bara står på tomgång, för då spelar det ingen tokstor roll)

kan ju säga att du kan få komma o kolla på min bil. jag vet att termostaten är paj på den och den kommer inte upp i temp när det är 10+ ute. fast han kommer närmare sträcket än när det är -2 kan jag ju säga. så -20 behöver det inte vara iaf. så ingen stängd termostat = kass värme

Volvo V70II (2016)
it_mutt Avstängd
12 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

Klevert skrev:

it_mutt skrev:
Jag förstår inte detta eviga tjat om termostater...jo, mitt i vintern när det är -20c ute så fine, då blir nog bilen tveksamt varm med en termostat som inte -stänger-

Om den inte öppnar spelar det ingen roll, då borde motorn bli, igen, tokvarm, då tempmätaren trots allt börjar röra på sig innan termostaten öppnar runt 90c.

Men, även med en konstant öppen termostat blir bilen varm i nuvarande väder, även om det tar lite längre tid (förutsatt att bilen inte bara står på tomgång, för då spelar det ingen tokstor roll)

kan ju säga att du kan få komma o kolla på min bil. jag vet att termostaten är paj på den och den kommer inte upp i temp när det är 10+ ute. fast han kommer närmare sträcket än när det är -2 kan jag ju säga. så -20 behöver det inte vara iaf. så ingen stängd termostat = kass värme

Självfallet blir värmen sämre om termostatet står öppet. MEN, står du på tomgång på parkeringen eller liknande, så gör det inte någon -enorm- skillnad. Kör du så kommer det givetvis ta längre tid.
Nu var ju dock mitt inlägg apropå att det skulle vara kasst som i "inte öppna alls", och då blir bilen ist tokvarm.


Nåja, tillbaka till ämnet. Kom av någon anledning in på temp i bilar med min far igår, och kom o tänka på denna tråden. Enligt honom har 740 "ett par olika" mätartavlor, varav ett ska ha riktigt kass tempmätare (som i; gammal Audi-kass). Om det nu kan vara till någon nytta

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
volvojohan
12 oktober 2012 · 172 Inlägg

it_mutt skrev:
Nåja, tillbaka till ämnet. Kom av någon anledning in på temp i bilar med min far igår, och kom o tänka på denna tråden. Enligt honom har 740 "ett par olika" mätartavlor, varav ett ska ha riktigt kass tempmätare (som i; gammal Audi-kass). Om det nu kan vara till någon nytta

Finns två st mätarhus till Volvo 740. Yazaki 3-stift och VDO 4-stift. Bytet är 88-89 har jag för mig.

it_mutt Avstängd
12 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

volvojohan skrev:

it_mutt skrev:
Nåja, tillbaka till ämnet. Kom av någon anledning in på temp i bilar med min far igår, och kom o tänka på denna tråden. Enligt honom har 740 "ett par olika" mätartavlor, varav ett ska ha riktigt kass tempmätare (som i; gammal Audi-kass). Om det nu kan vara till någon nytta

Finns två st mätarhus till Volvo 740. Yazaki 3-stift och VDO 4-stift. Bytet är 88-89 har jag för mig.

Ah, ja han sa att de inte passade "mellan varandra" så det kan väl stämma då smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bimiss
12 oktober 2012 · 154 Inlägg

Du har bytt termostaten, men har du luftat systemet? Luftfickor kan orsaka sådana problem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang