Missnöjd efter konvertering till högertrafik! Skyline R34

fredriq Olika
13 oktober 2012 · 907 Inlägg

Arash skrev:
Tänk er själva att ni har gjort något i stor skala i snart 10år, folk är nöjda och det fyller sin funktion. Och det plötsligt sen efter 10år kommer upp en sån här tråd och det är KATASTROF?! Att man ska "HÄNGAS UT ORDENTLIGT", förringas och dumförklaras å det ena och det andra hållet, är en amatör och inte fattar någonting?  Att påstå att det är "dimljus från Biltema" när det framgår tydligt att det är halvljusstrålkastare från världens största leverantör av strålkastare. Samtidigt kräver dessa en mycket professionell service tillbaka.

Jag undrar om samma personer funderar bara i några sekunder på att ifall man, som oss, har gjort något på heltid i 10år, så är det en större bedrift att inte ha lärt sig ett och annat, än att, oavsett avsiktligen eller ej, fått en rätt bra uppfattning om problem, regelverk, eventuella framgångshinder, bra metod, tillförlitlighet och en helhetsbild där allt måste klaffa, inte bara en enda detalj om t.ex. estetik. Ska man då dumförklaras direkt från ruta 1? Vad besitter dessa åsiktshavare för kompetens inom området egentligen? Motiverar det sådana negativa superlativ?

Jag tycker inte att det är seriöst och det är inte ok och i den större bilden så tycker jag att det är tråkigt att den allmänna hövligheten på nätet verkar ha blivit bortblåst... som om det inte skulle ha någon betydelse där. Man får oftast det man ger. I min värld kan man diskutera allt med en god ton, oavsett det handlar om en estetisk skiljaktlighet eller världskrig. I grunden handlar det oftast om olika uppfattningar och det finns ingen anledning att bli otrevlig och det brukar inte leda så långt som det kan leda till ifall man håller en god ton och koncentrerar sig på sakfrågan.

Syftet med konverteringstjänsten hos oss är att det ska vara strulfritt och permanent, det ska vara repeterbart och till en rimlig kostnad. Att en "snyggare" lösning funkar på en station och en annan lösning fungerar på en annan station, är inte samma sak som att vår lösning fungerar:

* på samtliga stationer i landet
* oavsett väder & veckodagar
* oavsett om det är en glad eller grinig besiktningsman
* oavsett om du känner besiktningsmannen eller inte
* oavsett om det är en ärlig besiktning eller en "fulbesiktning"
* oavsett besiktningsleverantör (nu när det även finns privata aktörer)
* utan krav på minsta överklagande eller annat strul
osv.

Det måste vara tillförlitligt och fungera varje gång med goda marginaler. Ifall de där Xenonstrålkastarlösningarna utan e-märkning t.ex. dyker upp i Uppsala på en reg.besiktning eller t.o.m. kontrollbesiktning, så är det större risk att det går åt pipan, än att det går vägen. Samma sak gäller på många platser i landet.

Jag känner inte till, efter 10år i branschen och som första företag i Norden med att importera Skylines, någon annan lösning som kan garantera samma resultat med samma tillförlitlighet. VI har levererat strålkastare till kunder i hela Europa. Det har stått om vår konverteringstjänst på div. media och forum över hela Europa, bl.a. i den internationella biltidningen "Japanese Performance" (ca. 7-8 år sen).

Vår lösning är utformad för att kunna hålla i 20-år. Det är baserat på hur det har konstruerats och materialval. Inte att de har hållt i 20år, det är upp till bevis. Samtidigt har vi inte fått en enda reklamation sedan 2003 på någon strålkastare. Så om några månader har vi iaf. täckning för 10år av de 20 åren.

Lars:
Vårt samtal slutade med att du skulle skicka lite bilder och en beskrivning över vad exakt du hade synpunkter på så att jag kunde ta ställning till det på ett korrekt sätt. Det jag sa i telefon var min generella reflektion, men det var just därför jag behövde se och få beskrivet exakt vad du var missnöjd med. Därefter kom detta. Det tyckte jag var synd och onödigt. Vi hade en bra dialog på gång och en väg framåt och istället kom detta.

Ifall det du önskar är att kunna lämna tillbaka de där strålkastarna och få ett par begagnade original som du kan göra som du önskar med, så går det bra för oss. Det jag begär är att du limmar ihop den/de strålkastare som du har plockat isär, så att vi får dem tillbaka i samma fungerande skick som du hämtade dem hos oss.

Mvh
Arash

Jag undrar:
Vilken är denna världens största tillverkare av strålkastare som ni köper av och blir verkligen hela installationen E-märkt när man filar och trixar med prylarna och sätter det i en lykta som inte är E-märkt från början?
Vart kan man läsa om vad som gäller? Kan du referera till någon lagtext?

Tror du att folk har svårt att läsa eller ta in det du skriver, du upprepar ju samma saker gång på gång i varje inlägg, om än inlindade i lite olika "fina" ord som du försöker svänga dig med.

Jag undrar även hur det kan ta 6 timmar att göra konverteringen om ni nu gjort så många hundra redan, vilket moment är det som gör att det tar 3 timmar per lykta?
Om man räknar baklänges lite så borde materialkostnaden vara ca 3500 kr om ni enl er prislista debiterar 850kr/timme, kan det stämma att materialet är så dyrt?

Senast redigerat av fredriq (13 oktober 2012)

Mvh
Fredrik
Dirtymike
14 oktober 2012 · 1 532 Inlägg

Ser ut va Hella-Bosch-NBB

Jeep J20 (1978)
te_wik Forummoderator
14 oktober 2012 · 12 813 Inlägg

Putteliten skrev:
Om TS raderar första inlägget i tråden, så raderas hela tråden.....

Detta stämmer inte.
Trådar raderas ej heller på begäran.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
jasse26
14 oktober 2012 ·

te_wik skrev:

Putteliten skrev:
Om TS raderar första inlägget i tråden, så raderas hela tråden.....

Detta stämmer inte.
Trådar raderas ej heller på begäran.



Mvh Tommy

men lol ? negativt för företaget det blir  nu sad

te_wik Forummoderator
14 oktober 2012 · 12 813 Inlägg

jasse26 skrev:

te_wik skrev:

Putteliten skrev:
Om TS raderar första inlägget i tråden, så raderas hela tråden.....

Detta stämmer inte.
Trådar raderas ej heller på begäran.



Mvh Tommy

men lol ? negativt för företaget det blir  nu sad

Normalt raderas trådar där man hänger ut ett företag, men inte om företaget har en representant på forumet som ger oss läsare "sin sida av myntet". Nu är jag inte ansvarig för denna "del" av forumet så jag skall inte säga för mycket, men det är generellt så det fungerar.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
jasse26
14 oktober 2012 ·

te_wik skrev:

jasse26 skrev:

te_wik skrev:

Detta stämmer inte.
Trådar raderas ej heller på begäran.



Mvh Tommy

men lol ? negativt för företaget det blir  nu sad

Normalt raderas trådar där man hänger ut ett företag, men inte om företaget har en representant på forumet som ger oss läsare "sin sida av myntet". Nu är jag inte ansvarig för denna "del" av forumet så jag skall inte säga för mycket, men det är generellt så det fungerar.



Mvh Tommy

ah okej tack för info

Putteliten
14 oktober 2012 · 9 079 Inlägg

te_wik skrev:

Putteliten skrev:
Om TS raderar första inlägget i tråden, så raderas hela tråden.....

Detta stämmer inte.
Trådar raderas ej heller på begäran.



Mvh Tommy

Men visst har det varit så tidigare på forumet?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
14 oktober 2012 · 6 170 Inlägg

Putteliten skrev:

te_wik skrev:

Putteliten skrev:
Om TS raderar första inlägget i tråden, så raderas hela tråden.....

Detta stämmer inte.
Trådar raderas ej heller på begäran.



Mvh Tommy

Men visst har det varit så tidigare på forumet?

Nej.

Det är enbart om man gör en tråd och raderar sitt första inlägg *innan* någon annan skrivit i tråden som hela tråden raderas.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Znurf
14 oktober 2012 · 207 Inlägg

fredriq skrev:
Jag undrar:
Vilken är denna världens största tillverkare av strålkastare som ni köper av och blir verkligen hela installationen E-märkt när man filar och trixar med prylarna och sätter det i en lykta som inte är E-märkt från början?
Vart kan man läsa om vad som gäller? Kan du referera till någon lagtext?

Tror du att folk har svårt att läsa eller ta in det du skriver, du upprepar ju samma saker gång på gång i varje inlägg, om än inlindade i lite olika "fina" ord som du försöker svänga dig med.

Jag undrar även hur det kan ta 6 timmar att göra konverteringen om ni nu gjort så många hundra redan, vilket moment är det som gör att det tar 3 timmar per lykta?
Om man räknar baklänges lite så borde materialkostnaden vara ca 3500 kr om ni enl er prislista debiterar 850kr/timme, kan det stämma att materialet är så dyrt?

Jag Tror att om man gör någon åverkan eller modifiering på en E-märkt produkt så är märkningen inte längre giltig, då skulle man ju kunna bygga om vad som helst på en bil så länge delarna är e-märkta? Det finns väl dessutom e-märkta bakljus (stylig) utan reflexer? Eller har jag fel?
Men mkt offtopic här imo big_smile (ja jag bidrar också med mina vilda spekulationer tongue)

henke_99 Offroad Racing
14 oktober 2012 · 3 122 Inlägg

Znurf skrev:

fredriq skrev:
Jag undrar:
Vilken är denna världens största tillverkare av strålkastare som ni köper av och blir verkligen hela installationen E-märkt när man filar och trixar med prylarna och sätter det i en lykta som inte är E-märkt från början?
Vart kan man läsa om vad som gäller? Kan du referera till någon lagtext?

Tror du att folk har svårt att läsa eller ta in det du skriver, du upprepar ju samma saker gång på gång i varje inlägg, om än inlindade i lite olika "fina" ord som du försöker svänga dig med.

Jag undrar även hur det kan ta 6 timmar att göra konverteringen om ni nu gjort så många hundra redan, vilket moment är det som gör att det tar 3 timmar per lykta?
Om man räknar baklänges lite så borde materialkostnaden vara ca 3500 kr om ni enl er prislista debiterar 850kr/timme, kan det stämma att materialet är så dyrt?

Jag Tror att om man gör någon åverkan eller modifiering på en E-märkt produkt så är märkningen inte längre giltig, då skulle man ju kunna bygga om vad som helst på en bil så länge delarna är e-märkta? Det finns väl dessutom e-märkta bakljus (stylig) utan reflexer? Eller har jag fel?
Men mkt offtopic här imo big_smile (ja jag bidrar också med mina vilda spekulationer tongue)

Gissningsvis är själva strålkastaren som monterats i lyktan e-märkt med sin egen märkning, då blir det ju oberoende av vad den monteras på/i...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Dirtymike
14 oktober 2012 · 1 532 Inlägg

henke_99 skrev:

Znurf skrev:

fredriq skrev:
Jag undrar:
Vilken är denna världens största tillverkare av strålkastare som ni köper av och blir verkligen hela installationen E-märkt när man filar och trixar med prylarna och sätter det i en lykta som inte är E-märkt från början?
Vart kan man läsa om vad som gäller? Kan du referera till någon lagtext?

Tror du att folk har svårt att läsa eller ta in det du skriver, du upprepar ju samma saker gång på gång i varje inlägg, om än inlindade i lite olika "fina" ord som du försöker svänga dig med.

Jag undrar även hur det kan ta 6 timmar att göra konverteringen om ni nu gjort så många hundra redan, vilket moment är det som gör att det tar 3 timmar per lykta?
Om man räknar baklänges lite så borde materialkostnaden vara ca 3500 kr om ni enl er prislista debiterar 850kr/timme, kan det stämma att materialet är så dyrt?

Jag Tror att om man gör någon åverkan eller modifiering på en E-märkt produkt så är märkningen inte längre giltig, då skulle man ju kunna bygga om vad som helst på en bil så länge delarna är e-märkta? Det finns väl dessutom e-märkta bakljus (stylig) utan reflexer? Eller har jag fel?
Men mkt offtopic här imo big_smile (ja jag bidrar också med mina vilda spekulationer tongue)

Gissningsvis är själva strålkastaren som monterats i lyktan e-märkt med sin egen märkning, då blir det ju oberoende av vad den monteras på/i...

Stämmer.

Jeep J20 (1978)
Znurf
14 oktober 2012 · 207 Inlägg

henke_99 skrev:
Gissningsvis är själva strålkastaren som monterats i lyktan e-märkt med sin egen märkning, då blir det ju oberoende av vad den monteras på/i...

Mjo men lampglaset framför är ju inte e-märkt, så då kan man ta en e-märkt lampa och stoppa ett mosaikfönster framför då och det fortfarande är e-märkt (läs: godkänt) ? tongue Om du förstår vad jag menar? tongue Nu är det ju lite extremfall med ett mosaikfönster men du kanske förstår vad jag menar iaf big_smile I den kritiske paragrafryttarens ögon så är det nog lika olagligt anyway tongue Skulle jag gissa? tongue

Senast redigerat av Znurf (14 oktober 2012)

Putteliten
14 oktober 2012 · 9 079 Inlägg

Om man ska vara riktigt petig, så är denna konverteringen med att sätta en E märkt lykta bakom skyline lyktans plastglas samma sak som att sätta plastfilm på en vanlig strålkastare, vilket man inte får ha för det ingår inte i E märkningen.

Purrre Personbils tekniker
14 oktober 2012 · 238 Inlägg

Det jag undrar kan inte då Företaget skriva vid priserna att det kommer inte se ut som orginal utan vi kör på lyktor som sitter på Chevrolet van/Volvo 740 Usa? Så man vet på ett ungefär hur det kommer se ut. Man vill ju inte betala 7500:- Utan att veta vad man betalar för.

M_icke_
14 oktober 2012 · 3 466 Inlägg

Znurf skrev:

fredriq skrev:
Jag undrar:
Vilken är denna världens största tillverkare av strålkastare som ni köper av och blir verkligen hela installationen E-märkt när man filar och trixar med prylarna och sätter det i en lykta som inte är E-märkt från början?
Vart kan man läsa om vad som gäller? Kan du referera till någon lagtext?

Tror du att folk har svårt att läsa eller ta in det du skriver, du upprepar ju samma saker gång på gång i varje inlägg, om än inlindade i lite olika "fina" ord som du försöker svänga dig med.

Jag undrar även hur det kan ta 6 timmar att göra konverteringen om ni nu gjort så många hundra redan, vilket moment är det som gör att det tar 3 timmar per lykta?
Om man räknar baklänges lite så borde materialkostnaden vara ca 3500 kr om ni enl er prislista debiterar 850kr/timme, kan det stämma att materialet är så dyrt?

Jag Tror att om man gör någon åverkan eller modifiering på en E-märkt produkt så är märkningen inte längre giltig, då skulle man ju kunna bygga om vad som helst på en bil så länge delarna är e-märkta? Det finns väl dessutom e-märkta bakljus (stylig) utan reflexer? Eller har jag fel?
Men mkt offtopic här imo big_smile (ja jag bidrar också med mina vilda spekulationer tongue)

Reflexer verkar inte vara ett krav för att baklampor ska klara e-märkningen.
Vet exempelvis att dessa baklamporna är e-märkta: https://www1.garaget.org/archive/71/70705/100521/100521-1829305.jpg

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
jetta16v
14 oktober 2012 · 1 534 Inlägg

M_icke_ skrev:

Znurf skrev:

fredriq skrev:
Jag undrar:
Vilken är denna världens största tillverkare av strålkastare som ni köper av och blir verkligen hela installationen E-märkt när man filar och trixar med prylarna och sätter det i en lykta som inte är E-märkt från början?
Vart kan man läsa om vad som gäller? Kan du referera till någon lagtext?

Tror du att folk har svårt att läsa eller ta in det du skriver, du upprepar ju samma saker gång på gång i varje inlägg, om än inlindade i lite olika "fina" ord som du försöker svänga dig med.

Jag undrar även hur det kan ta 6 timmar att göra konverteringen om ni nu gjort så många hundra redan, vilket moment är det som gör att det tar 3 timmar per lykta?
Om man räknar baklänges lite så borde materialkostnaden vara ca 3500 kr om ni enl er prislista debiterar 850kr/timme, kan det stämma att materialet är så dyrt?

Jag Tror att om man gör någon åverkan eller modifiering på en E-märkt produkt så är märkningen inte längre giltig, då skulle man ju kunna bygga om vad som helst på en bil så länge delarna är e-märkta? Det finns väl dessutom e-märkta bakljus (stylig) utan reflexer? Eller har jag fel?
Men mkt offtopic här imo big_smile (ja jag bidrar också med mina vilda spekulationer tongue)

Reflexer verkar inte vara ett krav för att baklampor ska klara e-märkningen.
Vet exempelvis att dessa baklamporna är e-märkta: http://www1.garaget.org/archive/71/70705/100521/100521-1829305.jpg

Ja men Ford Focus är ful, så det så..

Seriöst, håll er till Topic, vill ni diskutera e-märkning i allmänhet så gör det i en tråd som handlar om det..

Zwudda Refined
14 oktober 2012 · 1 770 Inlägg

Det känns som Arash tar denna tråden lite hårt. Om detta är ett standard jobb som är utfört och ett 30 tal R34 ägare har fått samma vara och varit nöjda, och även Arash säger att det är ett bra jobb. Varför måste han då försvara sig så mycket? Och detta i denna tråden kan jag knappast se som en uthängning, bara en förklaring vem som utfört jobbet.

Och är nu Arash nöjd med jobbet och tycker det är bra så borde han bara bli glad för att hans arbete visas upp med bra bilder ihop med PBZ i texten både här och andra forum. Gratis bra reklam för företaget.

Arash Pro Tuner @ PBZ.se
14 oktober 2012 · 116 Inlägg

Ok, några svar på en del frågor som dykt upp.

Någon tyckte att jag upprepade mig;
Stämmer. Orsaken var för att det kom vissa kommentarer/frågor efter mina inlägg som jag kom fram till uppstod troligen pga. missförstånd av bakgrunden/motiveringen i varför vår tjänst såg ut som den gjorde. Så det kanske var dåligt förmedlagt av mig och jag gjorde ett försök att förtydliga det mer.

Lars:
Ang. att jag ville ha strålkastarna ihopmonterade var baserat på att jag i telefon undrade ifall du hade öppnat strålkastaren för att då ha lagt märke till estetiken. Ditt svar var "ja", men nu förstår jag att du bara menade att du öppnat den bakre täckkåpan för glödlampan, inte hela strålkastaren. Då missförstod vi varandra, men det går i vilket fall som helst att lämna tillbaka dom. Mitt förslag är iofs. att du inte kommer in på måndag (eftersom vi inte har några utbytes på lager). Utan så fort vi fått hem ett par, så stämmer vi en tid så slipper du åka två vändor.

Ang. hur bilen klarade besiktningen tidigare:
Samtidigt som det var dags för Lars bil att reggas hade vi ett antal olika reggningsbilar på gång hos SBP och för att klara av tiderna skiftades lampor mellan några av bilarna, men sen permanentades samtliga innan utlämning. Det var flera hos oss som hjälpte till med alla bilar och just Lars bil missades att permanentas pga. den mänskliga faktorn. Så fort han kontaktade mig och berättade det, så rättade vi till det.

Någon har frågat ang. E-märkningens giltighet:
Den e-märkta strålkastare vi har använt i Lars fall är helt orörd avseende allt som kan påverka elektroniken och ljuset. Det enda som har gjorts är att den monterats bakom en helt transparent yta utan några störande element. Pga. det är den fortfarande godkänd.

Ang. tiden på konverteringarna & pris:
Det varierar lite beroende på vem hos oss som gör dem och till vilken bil. Men det är uppskattningsvis ca. 6h effektiv arbetstid. Prissättningen på tjänsten är en separat fråga, men som normalt handlar om att se på vilka kostnader man har haft för att ta fram lösningen och ungefär vad man behöver ta betalt för att det ska vara värt det.

Ta en BSR PPC t.ex. Själva kartongen som enheten levereras i kostar mer i tillverkning, än ALLT innehåll i kartongen (information som kommer direkt från BSR själva). Kartongen kan uppskattningsvis inte kosta mer än 100kr/st. Trots det säljs produkten för ibland ca. 9000kr.


Någon/några tyckte jag tog lite för hårt på kritiken:
PBZ är mitt lilla barn. Jag har offrat mycket under de 10 åren som jag sett det växa och ta form. Det har kostat mig mycket pengar tid och slit att göra rätt för mig, ta mitt ansvar, städa upp, ordning och reda, raka puckar. Så det är klart det tar hårt på en då, speciellt när det delvis är obefogade inslag. I slutändan är man bara människa. Men jag tror inte att någon har tagit illa upp av det jag har skrivit och delat med mig.

Jag tycker att det är klart folk ska få ha sina uppfattningar. Samtidigt tycker jag att ifall man ändå är lagd åt det hållet att man både har en uppfattning, delar med sig av den till andra, med hög volym och dessutom involverar mycket superlativ i formuleringarna, så är det bra att vara väl informerad i ämnet. I sådana fall när jag blir berörd känner jag att jag bör gå in med kompletterande information där det kan hjälpa till med att ge en mer komplett bild av helheten.


Nu ska jag ta tillvara på den sista helgdagen med familjen. Sen blir det åter 110% i högkvarteret på måndag smile Fortsatt trevlig söndag på er!

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
blracing
14 oktober 2012 · 57 Inlägg

Jag har full förståelse för trådskapare. Han vände sej garaterat till pbz då han har den uppfattningen att de är ett seriöst o duktigt företag. Att sen få se en baksida som ser allt än seriöst ut så skulle jag också bli sjukt besviken.
ska man ta betalt för en tjänst så ska det vara snyggt gjort även där det inte syns.
När det är så pass dyrt så borde det ju finnas bilder på hemsidan så man får se vad man får för pengarna

BMW 325 e30 turbo "Junior" (1989)
it_mutt Avstängd
14 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

M_icke_ skrev:
Reflexer verkar inte vara ett krav för att baklampor ska klara e-märkningen.
Vet exempelvis att dessa baklamporna är e-märkta: http://www1.garaget.org/archive/71/70705/100521/100521-1829305.jpg

Jo, egentligen, eller snarare, för att det ska gå genom besiktningen. E-märkningen används utomlands lite som det känns för ska dock tilläggas.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang