3931
Sök

Ryker från oljelocket Saab 9-5 -00

2 712 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
Hej.. har haft bilen stående i ca 1,5 månad.. och haft ventilkåpan borta pga lackering utav den.. var dum och bytte inte packningen vilket jag blev straffad för.. de läckte olja och rök en del från bränd olja..

Bytte packningen.. läcker inget längre

Men däremot läcker de från oljepåfyllningsröret...

Nån som har nån aning om vad detta kan vara?

Ska byta vevhusventilationen i nästa vecka blir det troligtvis.. men behöver bilen lite ändå.. är det någon fara att köra med?

Bilen blir inte varm kört ca 2 mil testrunda och den ligger stabilt ..

Tacksam för snabb hjälp!

Plötsliga stoppet är det som dödar..

2 712 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
Pratade med min återförsäljare och reservdelsaffär här i stan som sa att jag borde byta min vevhusventilation omgående...

Och inte köra något alls med den då det är många som lagt motorn på hyllan om vevhusventilationen varit igentäppt..

1 624 Inlägg
12 oktober 2012
Råder dig att lyssna på din återförsäljare.

2 712 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
Jo det känns rätt så bra att göra det..

Kan man göra så som jag tänkt göra..

Byta vevhusventilationen så fort jag kan troligtvis i helgen...

Sen köra till Volvo i stan då vi känner några där så kan vara där på kvällen och låna hissen.. ska byta avgassystem.. och då även ta byta olja tänkte jag så man har nånstans att göra sig av med gamla oljan.

Kan det vara smart då att plocka bort saker som t ex Oljetråg, insugsröret till turbon, IC och se så de inte är något kladd i dem?

För när jag lossade en skruv som sitter på insugsröret till turbon så vart den rätt geggig...

1 624 Inlägg
12 oktober 2012
jag hade bytt vevhusventilationen hemma och provkört den hemma/kört bilen varm och kollat så att allt var ok innan jag åkte iväg..

2 712 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
careau skrev:
jag hade bytt vevhusventilationen hemma och provkört den hemma/kört bilen varm och kollat så att allt var ok innan jag åkte iväg..

Ja självklart gör jag det ! smile

Tänker inte köra den någonstans när den ryker ur oljelocket... när de börja ryka igår trodde jag det var pga ventilkåpspackningen gett sig.. som den hade också..

Sen såg jag även att de var någon klet på oljestickan...

Ska fixa bild så man vet om det är något att oroa sig över eller om det räcker att byta olja, rengöra tråget osv

1 624 Inlägg
12 oktober 2012
jag tror din motor är påväg mot oilsludge, dvs död.

Vevhusventilationen har som uppgift att se till att en luftström passerar genom motorn så att vattenångor, bensinångor och annat leds ut ur motorn så att oljan inte bryts ned för snabbt. Om vevhusventilationen inte fungerar effektivt bryts oljan ned snabbare, kanske så snabbt att den inte kan skydda motorn fram till nästa oljebyte.

En nedbruten olja får förändrade egenskaper att den inte längre liknar olja, den ser mer ut som tjära. Fenomenet kallas oljeslam, oil sludge på engelska, och är inte något som bara finns i Saabs motorer

2 712 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
Ajdå..

Kan man rädda det genom att byta vevhusventilationen, rengöra tråget och samtliga delar från kletet och sen i med ny fräsch olja?

Här är bild..

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173185/173185-5930446aca660d098e8584dced93cb0a.jpg

1 624 Inlägg
12 oktober 2012
Det är nu Andromeda skall komma in i bilden.

Jag är inte så insatt i det tyvärr, hoppas du får svar!

2 712 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
Skickar post till han/henne och ber denna ta en koll här och gärna hjälpa till ! smile

1 624 Inlägg
12 oktober 2012
Gör så :]

2 712 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
Men motorn borde väl att gå att rädda om man nu byter vevhusventilationen, och sen rengör tråget och ger ny olje och gör några korta oljebyten?
Bara t ex 200 mil mellan första 2 byterna så det blir rent i den?

1 624 Inlägg
12 oktober 2012
Jo, det tror jag. Men lita inte på mig :]

2 712 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
För känner lite att man har verkligen inte råd med ett motorras..

Så det som borde göras isf är följande :

Byt vevhusventilationen innan man kör något

Tappa ur oljan bara nån dag efter . rengör oljesumpen, rengör inloppsröret
rengöra IC
och olika slangar
Sen köra kanske max 100 mil på oljan så att den får skölja ut de gamla och sen göra väldigt korta intervaller tills man inte ser något klet längre?

Hhehehehhest
375 Inlägg
12 oktober 2012
Största tipset är ju att inte starta motorn med den oljan som är i nu. Varse sig du byter vevhusventen eller inte.

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

2 712 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
Dock behöver jag starta den nu för att flytta den typ 5 meter då den blockerar ingången till garaget...

Men om jag byter vevhusventilationen bör jag inte starta då heller förens det är rengjort och oljan bytt?

Hhehehehhest
375 Inlägg
12 oktober 2012
amoreex skrev:
Dock behöver jag starta den nu för att flytta den typ 5 meter då den blockerar ingången till garaget...

Men om jag byter vevhusventilationen bör jag inte starta då heller förens det är rengjort och oljan bytt?

Nej för oljan i din bil är mer sämst skulle jag tippa på..

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
12 oktober 2012
Är det bara några meter så dra säkringen till tändningen, soppan eller bägge och kör sen bilen i korta stötar på startmotorn.

Har gjort så själv men kommer inte ihåg mer exakt vilken eller vilka säkringar det var.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2 712 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
Felet är väl mest att jag har inte riktigt någonting att tappa upp oljan i när jag tömmer här hemma...

Tänkte ta in den till verkstad där vi känner några så man har hiss..

Eller rekommenderar du att jag kör med pallpockar och kryper här hemma istället?

Och skulle det räcka med fixa vevhusventilationen,

Byta oljan här hemma samt rengöra sumpen, inloppsröret osv och sen i med ny färsk olja, sen köra kanakse 100 mil på den oljan sen byta igen?

Eller byta ännu tidigare?

2 712 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Är det bara några meter så dra säkringen till tändningen, soppan eller bägge och kör sen bilen i korta stötar på startmotorn.

Har gjort så själv men kommer inte ihåg mer exakt vilken eller vilka säkringar det var.

Har dock redan flyttat den.. för mor behövde komma in i garaget.. gjorde de innan jag läste detta..

Men vet du vad jag bör göra mer än sakerna jag nämnt?

Sök