7040
Sök

Växellåda, kan inte lista ut felet... HJÄLP!

2 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
Tjenare, har en 940 ltt med m90 låda i, som sagt den har troligtvis börjat krångla om de nu är lådan vilket jag antar ... trodde först att de va lamellerna som börjat ge sig, imig att när jag kör på 4an 5ans växel o trycker på så slirar han på kopplingen, MEN den gör den inte på 1an 2an eller 3an, hörde första gången idag när jag skulle ut på motorvägen o gasa på på 3ans växel att de högg t som fan i lådan, gjorde likaså när jag skulle hem från jobbet, någon som kan tänka sig veta vad det kan va för fel? :o

1 948 Inlägg
16 oktober 2012
Koppling, effektivaste sättet (enligt mig) att kontrollera det är att du gör följande.

1. Ut på rak väg, lägg dig i typ 70-80-90 blås.
2. Gasa fullt, på HÖGSTA växeln.
3. Notera varvtalet, tryck snabbt ner och upp kopplingen, gick varvet tillbaka på direkten?
Inte? Byt koppling smile

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
16 oktober 2012
kopplingen.

med tanke på att den högg, kolla så att du inte fått in olja i kopplingen. den kan börja slira då med

2 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
Okej, får ta en liten tur ut imån o känna påt!
Får ta hjälp av en polare o kika på allt, är inte så bra på o meka själv nämnligen ^^ hah men tack för svaren grabbar! uppskattas smile

KHRacing
17 oktober 2012
baltis skrev:
Koppling, effektivaste sättet (enligt mig) att kontrollera det är att du gör följande.

1. Ut på rak väg, lägg dig i typ 70-80-90 blås.
2. Gasa fullt, på HÖGSTA växeln.
3. Notera varvtalet, tryck snabbt ner och upp kopplingen, gick varvet tillbaka på direkten?
Inte? Byt koppling smile

Enda jag skulle ändra på i den beskrivningen är att halvera hastigheten du nåmner cool

KHRacing
17 oktober 2012
Alex-s skrev:
kopplingen.

med tanke på att den högg, kolla så att du inte fått in olja i kopplingen. den kan börja slira då med

Alex:  med olja på koplingen så hade den slirat i alla växlarna, inte bara i de tre högsta eller hur ?

Hhehehehhest
375 Inlägg
17 oktober 2012
Det är kopplingen som är sopslut.. Brukar kunna hålla i på lägre växlar då.. Hade samma sak på min gamla 940..

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 oktober 2012
KHRacing skrev:
Alex-s skrev:
kopplingen.

Alex:  med olja på koplingen så hade den slirat i alla växlarna, inte bara i de tre högsta eller hur ?

beror på mängden olja, men det försvinner också när oljan dunstat. har du samma symptom hela tiden är troligtvis kopplingen kass.

men hörrudu, att byta koppling går jättefort på en sådan bil. se det från den ljusa sidan smile

Team VeboTrim
322 Inlägg
17 oktober 2012
Din lamell är slut. Byt innan du förstör svänghjul o tryckplatta.

Team VeboTrim @ Facebook

Sök