4414
Sök

VW Golf TSI 1,4 07. Kamkedja.

4 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
Hej!

Lämnade in min Golf TSI 1,4 (6900mil) efter att ha hört ett "tickande" ljud från motorn och att den svarade dåligt på gasen ibland. Mekanikern hittade att kamkedjan var "kass" (vilket jag läst ska va vanligt på denna modell). Men han hittade även att vattenpumpen va dålig och va tvungen att bytas.

Kamkedjebytet är kostnadsfritt tack vare förlängd garanti på just detta. Men vattenpumpen får jag pröjsa
självrisk på 5000:- i detta fall, surt...

Meeeen..kan det inte va så att kamkedjan varit orsaken till att vattenpumpen blivit dålig? Eller är jag helt ute och
reser? Mekanikern hävdar att det ABSOLUT inte kan vara så..att dom inte har något samband.

Kan inget om bilar så hoppas ni kan hjälpa till så jag inte blir lurad smile

tack!

edit: kom på att om han redan plockat ner motorn för kamkedjabytet så kommer han väll åt vattenpumpen lätt?
då borde det kanske inte kosta 6500:- som han vill ha från försäkringsbolaget?
Senast redigerat av Jo0oHaN (18 oktober 2012)

583 Inlägg
19 oktober 2012
Du bör nog endast bita i det sura äpplet och betala.

Ett lätt sätt att inte bli lurad är att göra saker-och-ting själv. Priset är det han säger att det är, då han uppskattar tiden han behöver för att fixa bilen. Du köper hans kunskap, tid och tjänst att laga din bil. Passar det inte ta en annan verkstad.

Vill du ha det billigare är det bara att sluta ha tummen mitt i handen och lära sig hur bilar verkligen fungerar.

I övrigt har vattenpumpen och kamkjedian inget med varandra att göra, (ifall inte vattenpumpen är kamkjediedriven givetvis). Din mekaniker har med all säkerhet rätt.

Vattenpumpen "blivit dålig". Vad har hänt?. Läcker den?, Pumpar den inte längre vatten med impellern?, har impellern gått sönder?, har lagret gått sönder?, har remhjulet gått sönder?, har axeln gått sönder?, har lagret gått sönder då det läckt förbi vatten igenom tätnings packningen.

Antar du inte ens frågade vad som hänt med vattenpumpen, då du inte var vidare intresserad utav något annat än att sätta dig i bilen och köra iväg.

Mitt råd till dig, Se glad ut, nicka & betala. big_smile

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Sök