Lite frågor ang b230 16v turbo

Hermanssons_Garage
23 oktober 2012 · 2 415 Inlägg

tjenare.
har lite frågor ang ett bygge.

vilket sprut är "enklast" och bäst att använda? vad använder ni? har kollar runt lite men hittar inget större, hittade nira 7 för 35 tusen. men det har vi inte lust att lägga ut bara så.. så vad tycker ni?

vart skall man köpa hprofil? lg speed? vad är kvalliten?

vart tycker ni man skall köpa kolvar? (16v) kolvar.

skall man satsa på en mls packning eller en skärkants packning?

tillgång till mappning o bänkning har vi.

toppen skall lämnas på mira fräsning samt nya ventiler osv.

tacksam för all hjälp!

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
V234
23 oktober 2012 · 88 Inlägg

Finns inte många turbokolvar med vettigt komp, oftast bara 8-8,5:1. Ska du köra bensin funkar det men med etanol blir det lite lågt. Vad för effekt siktar du på? Wiseco säljer bra kolvar till vettiga priser och där kan du även specialbeställa om du vet precis hur du vill ha kolven. LG speed stakarna är bra, Mats Ivarsson körde dessa med gott resultat. Tror att både Parner:s, Motor Nord:s och LG:s stakar funkar utan problem bara måtten är korrekta. Både MLS och skärkants packning är dyrt. Har du inte möjlighet att o-ringa blocket? Då kan du köra standard packning. Link ska vara ett av dom bästa spruten både när det gäller användarvänlighet och prestanda. Det är samma hårdvara som Vipec och i princip samma mjukvara. Maxxecu har man hört mycket positivt om men inget konkret.

Hermanssons_Garage
24 oktober 2012 · 2 415 Inlägg

V234 skrev:
Finns inte många turbokolvar med vettigt komp, oftast bara 8-8,5:1. Ska du köra bensin funkar det men med etanol blir det lite lågt. Vad för effekt siktar du på? Wiseco säljer bra kolvar till vettiga priser och där kan du även specialbeställa om du vet precis hur du vill ha kolven. LG speed stakarna är bra, Mats Ivarsson körde dessa med gott resultat. Tror att både Parner:s, Motor Nord:s och LG:s stakar funkar utan problem bara måtten är korrekta. Både MLS och skärkants packning är dyrt. Har du inte möjlighet att o-ringa blocket? Då kan du köra standard packning. Link ska vara ett av dom bästa spruten både när det gäller användarvänlighet och prestanda. Det är samma hårdvara som Vipec och i princip samma mjukvara. Maxxecu har man hört mycket positivt om men inget konkret.

effektmässigt blir det väl runt 300-350. det blir bensin vi skall köra idaxläget! tack för tipset på försäljarna. blir nog att beställa från lg som det ser ut idag. imorgon skall toppen samt kolvar lämnar bort för svarvning. toppen skall miras som sakt. det kommer ut en kille från http://www.civinco.com imorgon till kompisens trimföretag, så skall se vad han kan fixa för bra priser smile hoppas på något vettigt.

jag tror vi kommer köra på skärkantspackning då det verkar enklast för tillfälligt.

tack för all hjälp

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
V234
24 oktober 2012 · 88 Inlägg

Du behöver inte nödvändigtvis köra H-profilare för den effekten. Har du dom breda 13mm-stakarna räcker dom till 400-500 hästar bara du inte spikar. Samma gäller för kolvar, dom funkar också bra. Finns annars smidda Mahle originalkolvar som pallar med mer.

Hermanssons_Garage
24 oktober 2012 · 2 415 Inlägg

V234 skrev:
Du behöver inte nödvändigtvis köra H-profilare för den effekten. Har du dom breda 13mm-stakarna räcker dom till 400-500 hästar bara du inte spikar. Samma gäller för kolvar, dom funkar också bra. Finns annars smidda Mahle originalkolvar som pallar med mer.

vet ej måttet på stakarna. men vet iallfall att det var FK stakar. kommer ej ihåg måttet. ah men att få tag i smidda mahle kolvar är inte enklast. och vi känner att varför inte på säkra sidan när de gäller stakar smile

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
V234
24 oktober 2012 · 88 Inlägg

Stakarna klarar sig utan problem, bara mapparen vet sin sak. Vad jag vet säljer KG-trimning smidda Mahle.

Hermanssons_Garage
24 oktober 2012 · 2 415 Inlägg

V234 skrev:
Stakarna klarar sig utan problem, bara mapparen vet sin sak. Vad jag vet säljer KG-trimning smidda Mahle.

okey.  men hoppar nog mahle just nu smile pratade med en kille från civinco i göteborg, som säljer sprut. och hade ett "plug n play" kitt till just volvon. tar några minuter att installera. verkar svinbra. men lite dyrt kanske. hmm

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
V234
25 oktober 2012 · 88 Inlägg

Sprut kostar pengar och man får alltid vad man betalar för. Ha det i åtanke.

Nyman1337 Hhehehehhest
25 oktober 2012 · 375 Inlägg

Den som hjälper dig och mappar/bänkar borde väl kunna rekommendera ett sprut han är kunnig på?


Finns det verkligen någon människa som vill ta på ett civinco?
Ett MS fungerar bättre än civinco..

Senast redigerat av Nyman1337 (25 oktober 2012)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
Hermanssons_Garage
25 oktober 2012 · 2 415 Inlägg

Nyman1337 skrev:
Den som hjälper dig och mappar/bänkar borde väl kunna rekommendera ett sprut han är kunnig på?


Finns det verkligen någon människa som vill ta på ett civinco?
Ett MS fungerar bättre än civinco..

hehe han som mappar och bänkar vill ha borch orginalsystem till s2 tongue haha. nä men det var han som rekomenderade civinco, och jag fick ett pris på telefon och kolla på hemsidan så var det ett pris, så det verkar knepigt. fast skall ringa och kolla lite på detta igen.

hur bra är ett ms jämnförelse med cevinco,nira,osv?

är ett ms svårt att koppla in? nira kostar ju en förmögenhet o köpa nytt.

att ett ms är bra, det har jag hört flera gånger. fast aldrig fixat med. och hört både posetivt och negativt om..

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Nyman1337 Hhehehehhest
25 oktober 2012 · 375 Inlägg

Tryck_o_pys skrev:

Nyman1337 skrev:
Den som hjälper dig och mappar/bänkar borde väl kunna rekommendera ett sprut han är kunnig på?


Finns det verkligen någon människa som vill ta på ett civinco?
Ett MS fungerar bättre än civinco..

hehe han som mappar och bänkar vill ha borch orginalsystem till s2 tongue haha. nä men det var han som rekomenderade civinco, och jag fick ett pris på telefon och kolla på hemsidan så var det ett pris, så det verkar knepigt. fast skall ringa och kolla lite på detta igen.

hur bra är ett ms jämnförelse med cevinco,nira,osv?

är ett ms svårt att koppla in? nira kostar ju en förmögenhet o köpa nytt.

att ett ms är bra, det har jag hört flera gånger. fast aldrig fixat med. och hört både posetivt och negativt om..

Ett ms är ju billigt av en anledning och vill man lära sig hur ett sprut fungerar från grund och botten så handlar man det.
Vill man ha ett sprut som är helt värdelöst så köper man civinco. Piggyback systemet är ett skämt..

Nira har jag aldrig varit i kontakt med men dom som kör med det verkar positiva med det.
Själv kör jag vipec och har aldrig haft ett problem..

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
Hermanssons_Garage
25 oktober 2012 · 2 415 Inlägg

Nyman1337 skrev:

Tryck_o_pys skrev:

Nyman1337 skrev:
Den som hjälper dig och mappar/bänkar borde väl kunna rekommendera ett sprut han är kunnig på?


Finns det verkligen någon människa som vill ta på ett civinco?
Ett MS fungerar bättre än civinco..

hehe han som mappar och bänkar vill ha borch orginalsystem till s2 tongue haha. nä men det var han som rekomenderade civinco, och jag fick ett pris på telefon och kolla på hemsidan så var det ett pris, så det verkar knepigt. fast skall ringa och kolla lite på detta igen.

hur bra är ett ms jämnförelse med cevinco,nira,osv?

är ett ms svårt att koppla in? nira kostar ju en förmögenhet o köpa nytt.

att ett ms är bra, det har jag hört flera gånger. fast aldrig fixat med. och hört både posetivt och negativt om..

Ett ms är ju billigt av en anledning och vill man lära sig hur ett sprut fungerar från grund och botten så handlar man det.
Vill man ha ett sprut som är helt värdelöst så köper man civinco. Piggyback systemet är ett skämt..

Nira har jag aldrig varit i kontakt med men dom som kör med det verkar positiva med det.
Själv kör jag vipec och har aldrig haft ett problem..

ok. vad kostar ett vipec idag? köra på nytt eller beg?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Nyman1337 Hhehehehhest
25 oktober 2012 · 375 Inlägg

Tryck_o_pys skrev:

Nyman1337 skrev:

Tryck_o_pys skrev:

hehe han som mappar och bänkar vill ha borch orginalsystem till s2 tongue haha. nä men det var han som rekomenderade civinco, och jag fick ett pris på telefon och kolla på hemsidan så var det ett pris, så det verkar knepigt. fast skall ringa och kolla lite på detta igen.

hur bra är ett ms jämnförelse med cevinco,nira,osv?

är ett ms svårt att koppla in? nira kostar ju en förmögenhet o köpa nytt.

att ett ms är bra, det har jag hört flera gånger. fast aldrig fixat med. och hört både posetivt och negativt om..

Ett ms är ju billigt av en anledning och vill man lära sig hur ett sprut fungerar från grund och botten så handlar man det.
Vill man ha ett sprut som är helt värdelöst så köper man civinco. Piggyback systemet är ett skämt..

Nira har jag aldrig varit i kontakt med men dom som kör med det verkar positiva med det.
Själv kör jag vipec och har aldrig haft ett problem..

ok. vad kostar ett vipec idag? köra på nytt eller beg?

Ett vipec ligger runt 12-14 tusen har jag för mig..
Det gör du lite som du själv känner :-)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
Hermanssons_Garage
25 oktober 2012 · 2 415 Inlägg

Nyman1337 skrev:

Tryck_o_pys skrev:

Nyman1337 skrev:

Ett ms är ju billigt av en anledning och vill man lära sig hur ett sprut fungerar från grund och botten så handlar man det.
Vill man ha ett sprut som är helt värdelöst så köper man civinco. Piggyback systemet är ett skämt..

Nira har jag aldrig varit i kontakt med men dom som kör med det verkar positiva med det.
Själv kör jag vipec och har aldrig haft ett problem..

ok. vad kostar ett vipec idag? köra på nytt eller beg?

Ett vipec ligger runt 12-14 tusen har jag för mig..
Det gör du lite som du själv känner :-)

tack för infon. skall kolla runt lite o se vad jag hittar.  köpte du ditt helt nytt eller beg?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Nyman1337 Hhehehehhest
25 oktober 2012 · 375 Inlägg

Tryck_o_pys skrev:

Nyman1337 skrev:

Tryck_o_pys skrev:

ok. vad kostar ett vipec idag? köra på nytt eller beg?

Ett vipec ligger runt 12-14 tusen har jag för mig..
Det gör du lite som du själv känner :-)

tack för infon. skall kolla runt lite o se vad jag hittar.  köpte du ditt helt nytt eller beg?

Nytt.. Då jag bor nära PPF som sålde och mappade min bil.
Grym support av grabbarna. Kan verkligen rekommendera dom om du har frågor eller likande!

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
Tomas_H
27 oktober 2012 · 486 Inlägg

Nira i7 kostar inte 35K.  12800:- tar dom flesta återförsäljare.

Jag hade kört h-profil vevstakar, originalkolvar med ventilutag och original topplockspackning till den effekten du är ute efter.

Jag har själv haft en motor på 330hk/440nm med just det innehållet, en volvo kkk k24 och eftermarknadssprut.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Magistern Industritekniker
30 oktober 2012 · 433 Inlägg

MS. Har jag hört mycket ris och ros om. Ska man trimma lite mer seriöst och kräver ett sprut som är ofelbart skulle jag inte köpa det. Då skulle jag köra typ link eller som jag själv; VEMS. Tycker Vems:et var väldigt lättmonterat. Funkar mycket bra och är billigt och enkelt. Tror jag pyntade 8500 med komplett kabelhärva för 4cyl.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Webrex
5 november 2012 · 379 Inlägg

Tryck_o_pys skrev:
tjenare.
har lite frågor ang ett bygge.

vilket sprut är "enklast" och bäst att använda? vad använder ni? har kollar runt lite men hittar inget större, hittade nira 7 för 35 tusen. men det har vi inte lust att lägga ut bara så.. så vad tycker ni?

vart skall man köpa hprofil? lg speed? vad är kvalliten?

vart tycker ni man skall köpa kolvar? (16v) kolvar.

skall man satsa på en mls packning eller en skärkants packning?

tillgång till mappning o bänkning har vi.

toppen skall lämnas på mira fräsning samt nya ventiler osv.

tacksam för all hjälp!

Läste snabbt din fråga, å har inte läst några andra svar så svarar med det jag vet.

VEMS v3.6 går loss på ca 8-9k kronor med all du behöver inklusive härva.
De får nog anses vara den billigaste bra lösningen. Självklart finns de dyrare och bättre sprut.

LG speed stakar håller hög kvalitet, har kört med dom själv i våran drifter utan några som helst bekymmer.
De är kopior på Eagle och Sten partners stakar är IDENTISKA, Japp, även Sten köper från Kina, oavsett va han påstår själv, de kan jag bevisa. Alltså Lg speed, billigaste man kan köpa så vitt jag vet, å ändå samma som alla andra.

16v kolvarna skall du INTE använda, de spricker i ringlanden.

Svarvade 8v turbo kolvar har funkat för oss, och ger ett lågt komp på 7-8:1 beroende på hur man svarvar.

MegaSquirt har jag själv varit förespråkare för, men har tröttnat totalt. Utan att gå in för djupt på de så blir d enkla svaret: låt bli, snåla nån annanstans, inte där, inte värt de. De kommer bli strul.

V234
6 november 2012 · 88 Inlägg

Du har inte funderat på om 16v-kolvarnas ringland spruckit för att motorn spikat på grund av högt komp?

Webrex
6 november 2012 · 379 Inlägg

V234 skrev:
Du har inte funderat på om 16v-kolvarnas ringland spruckit för att motorn spikat på grund av högt komp?

Jo självklart, men jag formulerar om svaret eftersom du valde att misstolka d::

16v kolvarna har en tendens att spricka lättare än 8v kolvarna. Detta har flera av oss prövat och resultatet är alltid de samma. 16v kolvarna spricker lättare. Detta är en av anledningarna att folk kör 8v kolvar och svarvar av.
Rätta mig om jag har fel men 8v kolvarna har mycket mer material i kronan ovanför översta kolvringen än 16v kolven. Det är helt enkelt mer material som därför ökar hållfastheten.

Många som kört överladdat på 16v orginal botten har råkat ut för just detta fenomen. Övre delen av ringlanden spricker loss vid högre cylindertryck. Å de är då givetvis utan spikningar, spikar de så spelar de egentliegn ingen roll vilken kolv du använder, de ger sig förr lr senare ändå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang