5969
Sök

Passat 1,9tdi -04, går bara på 3 cylindrar FELET FIXAT!!

681 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
Passaten går bara på 3 cylindrar, har fått fram felkoden 18077, dvs insprutningsventil, cylinder 4, kretsfel.

Felet uppstod i en trimbox som förra ägaren lagt dit, och kablarna från boxen har dom lött in i orginalstammen, alldeles vart stammen går in i motorblocket. Trimboxen hade fått in vatten, och det luktade brännt inne i den.

Har haft upp ventilkåpan och mätt spridarna, och fick 0,5-0,6 på dom, vilket jag tyckte vara bra värden.
Har även mätt där det är lött, och tyckte värdena var bra där oxå.

Har tagit bort styrboxen och mätt på kablarna som går till styrboxen, fick 0,6 på 1,2 och 3 cylinder, 4 cylinder hoppade mellan 0,4 och 0,5?
Är det ett värde som är bra eller är det ett fel värde.

Om man byter styrboxen, måste det kodas om då?

FELET ÄR FIXAT, DET VAR EN SPRIDARE SOM VAR SÖNDER......DYRT, 13700:-
Senast redigerat av iswal (9 november 2012)

Sothora <3
1 201 Inlägg
31 oktober 2012
Vad är det för insprutningssystem?

Bildemonterare samt egen verkstad. !

681 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
Mercedesturbodiesel skrev:
Vad är det för insprutningssystem?

?? Bra fråga, hur vet jag det?

Sothora <3
1 201 Inlägg
31 oktober 2012
Har du elkablar till varje spridare?

681 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
Har du elkablar till varje spridare?

Jo...

Sothora <3
1 201 Inlägg
31 oktober 2012
PD motorn, endera har en spridare havererat. Eller så har du elfelt mellan spridare och styrbox.

681 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
PD motorn, endera har en spridare havererat. Eller så har du elfelt mellan spridare och styrbox.

Men spridarna hade ju bra värden och sen får jag ju en felkod som menar att det är kretsfel.
Och värden från styrboxen mot spridarna var ju bra, vissade ju 0,6, visserligen som vissade mellan 0,4-0,5 på cylinder 4 och det är den det är kretsfel på.

Jag misstänker ju själv styrboxen

Sothora <3
1 201 Inlägg
31 oktober 2012
Hur mätte du ?

681 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
Spridarna mätte jag mellan konakterna bara.

Från kabelstammen vid styrboxen så mätte jag mellan jord och sen bara varje stift som var till spridarna

Sothora <3
1 201 Inlägg
31 oktober 2012
ohm mätte spridarna då eller?

681 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
Jo, det gjorde jag.
Fick fram elschema på vad alla stick var, så det var bara att mäta.

Sothora <3
1 201 Inlägg
31 oktober 2012
Ok, Glappkontakt förmodligen eller paj spridare. Sällsynt att styrboxar går sönt

681 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
Men eftersom man hade lött in trimboxens kablar i orginalstammen, alldeles där stammen går in i blocket, och eftersom trimboxen brunnit så antar jag att det är det som är orsaken. Och när det då förmodligen blivit kortsluting så har något slags kretfel uppståt till cylinder 4. För mig känns det som att om det blir en kortslutning så söker den sig dit strömmen kommer ifrån, alltså styboxen. Men jag kanske tänker fel....

98 Inlägg
31 oktober 2012
En bekant hade exakt samma fel, han lyfte bara ventilkåpan och joxade lite med kablarna till spridarna så gick den fint igen. tydligen vanligt med glapp där.

681 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
AnderssonM skrev:
En bekant hade exakt samma fel, han lyfte bara ventilkåpan och joxade lite med kablarna till spridarna så gick den fint igen. tydligen vanligt med glapp där.

Vet att det är ett ganska vanligt fel. Och jag har rört på kablarna. Problemet är ju att fel har ju uppstått pga av trimbox som brunnit

681 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
Felet fixat, 4;ans spridare som var sönder

Forummoderator
18 369 Inlägg
9 november 2012
Många tack för att du skrev var felet låg!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

681 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Många tack för att du skrev var felet låg!

Det var så lite så, tycker att folk är alldeles för dåliga på skriva vad felet verkligen var om man fick det fixat.
Det är ju bara att ändra i rubriken lite och sen skriva ett nytt inlägg vad felet var

Sök