3939
Sök

Volvo 240 -88b som inte startar..

däcksparkare
1 046 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
Har en 240 -88b som jag hållit på meden längre tid till och från och fortfarande inte fått att fungera.
Problemet är att ingen utav bränslepumparna går vid tändläge/när startmotorn går och jag får heller ingen gnista.
Lyckades dock få en gnista (ja EN!) idag då jag körde på starten ca 1 sek sen släppte men detta verkar inte ge något. Och pumparna går om man byglar reläet..

Är det någon som har något förslag på vad det kan vara?

Saker jag har bytt till helt nya: vevaxelgivare, pumprelä, tändkablar, tändstift, rotor, fördelarlock.

Har även bytt dessa till begagnade delar: Klumpen i tändningslåset, databoxen.

Vore riiiktigt trevligt om nån kunde klura ut en lösning..

Motor utan turbo suger >.>

21 761 Inlägg
13 november 2012
Att pumparna inte går beror rimligtvis på samma sak som orsakar att det inte kommer gnista. Om bränsle/tändsystemet inte får någon tändsignal eller tändreferens så skickas nämligen ingen styrsignal till pumprelät att aktivera, åtminstone så vitt jag vet. smile

Men att hitta ett sånt där fel kan vara knepigt, det räcker med litegrann glappkontakt i en av alla kablar som går till/från databoxen.

6 740 Inlägg
13 november 2012
är inte riktigt helt 100 men kan vara tändboxen som jävlas med dej. för när motorn går runt så talar vevaxelgivaren om för tändboxen att det är dags o starta o då säger tänboxen till bränsle boxen att starta pumparna tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

däcksparkare
1 046 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
så jag borde pröva att byta tändbox? Har en annan tändmodul jag ska prova imorn.

6 740 Inlägg
13 november 2012
Lilljegern skrev:
så jag borde pröva att byta tändbox? Har en annan tändmodul jag ska prova imorn.

jag är inte helt säker på att det är den. det va bara en teori från mej om va de kan vara för fel tongue men testa kan man ju alltid göra wink

Du är liv

däcksparkare
1 046 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
Ja jag har ju bytt ut i stort sett allt annat.

Behöver också någon att bolla idéer med..
Senast redigerat av Lilljegern (13 november 2012)

6 740 Inlägg
13 november 2012
testa o bytt den boxen då o se vad som händer tongue

Du är liv

däcksparkare
1 046 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
nnja.. Får la bli det.. är det samma box på 940? har för mig att dom är rätt dyra dom där rackarna.. wink

6 740 Inlägg
13 november 2012
Lilljegern skrev:
nnja.. Får la bli det.. är det samma box på 940? har för mig att dom är rätt dyra dom där rackarna.. wink

ja de brukar oftast vara rätt så dyra tongue de e bara till o kolla vad du har för bosch nummer på den box du har o sen kolla efter en ny box med samma nummer wink

Du är liv

Sök