Hjälp att koppla diskanter och mellanregister på 2 steg

beckvall
16 november 2012 · 177 Inlägg

Hej! Jaha håller på att bygga ljud i min bil och nu och ja nästan är klar inser jag att jag glömt en viktig del i allt! Jag ska köra 4st mellanregister och 2 diskanter i varje dörr. Att koppla upp allt är inga problem utan de är just att jag har inga delningsfilter då jag köpt elementen löst. Kan jag använda mig av delningsfiltren i stegen? Det är 2st mutant nw280 sp steg ja tänktestabia 1,3 ohm i då dom är en ohm stabil, / Petter
Sent from android device

Peugeot 206 RC "low N loud" (2004)
Rronn
16 november 2012 · 538 Inlägg

Tror inte att de är att rekomendera!
Mig veterligen finns de inget steg som klarar av att filtrera bort så pass mycke bastoner för att en diskant ska överleva de.

Fast jag har ju aldrig provat.

BMW F20 120D "M-Performance" (2012)
BMW E36 328 "Bmw Motorsport" (1993)
Horsyhorse
16 november 2012 · 1 727 Inlägg

Det beror ju på vad det är för filter i steget.

Pierre

Senast redigerat av Horsyhorse (16 november 2012)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
beckvall
16 november 2012 · 177 Inlägg

Det finns hpf funktion och ställbart mellan 1.5kh till 3 kh det bör väl rädda dom?

Peugeot 206 RC "low N loud" (2004)
xciso
16 november 2012 · 302 Inlägg

Du vill väl snarare ha diskanterna från 3 kHz.
Vad har du för huvudenhet?

Senast redigerat av xciso (16 november 2012)

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..
beckvall
17 november 2012 · 177 Inlägg

Än så länge ha. Jag ingen. Vipps så bra/billig enhet?

Peugeot 206 RC "low N loud" (2004)
Drönirettab
17 november 2012 · 21 761 Inlägg

Har kollat på nätet och "studerat" flera bilder av det där steget. Bilderna visar tydligt att HPF kan justeras mellan 120 Hz och 3000 Hz, LPF kan justeras mellan 50 Hz och 250 Hz. Det innebär ju att om man driver diskanter så bör det funka, under förutsättning att diskanterna klarar den delningen förstås. 12dB/oktav branthet kan man nog utgå ifrån att filtret har.

Men om man kopplar in mellanregisterhögtalarna så går det inte att använda stegets filter eftersom LPF bara går upp till 250 Hz, man får köra utan filter i så fall och istället dela i stereon. smile

Det konstiga med filterfrekvenserna är att flera nätbutiker anger andra frekvensomfång på båda filterdelarna än vad som visas på bilderna, frågan är varför det är på det viset. hmm

beckvall
18 november 2012 · 177 Inlägg

oj tackar! jo de har jag märkt med, men man lär ska lita på de som står på steget?! men de diskanter jag har går att dela på 2500hz så de är nog lungt smile tack för engagemanget!

Peugeot 206 RC "low N loud" (2004)
xciso
21 november 2012 · 302 Inlägg

Drönirettab skrev:
Men om man kopplar in mellanregisterhögtalarna så går det inte att använda stegets filter eftersom LPF bara går upp till 250 Hz, man får köra utan filter i så fall och istället dela i stereon. smile

Han kan väl koppla in middarna på steget och ställa dem på ca 60-80Hz HP?

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..
Drönirettab
21 november 2012 · 21 761 Inlägg

Jo, det är ju en vettig inkoppling, men jag tänkte just på att dela middarna uppåt i frekvens (tex 3000 Hz). smile

beckvall
21 november 2012 · 177 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jo, det är ju en vettig inkoppling, men jag tänkte just på att dela middarna uppåt i frekvens (tex 3000 Hz). smile

nu ha ja test spelat och de är lite väl mycket diskant ljud i middarna vilket jag vill ha bort =/

Peugeot 206 RC "low N loud" (2004)
xciso
22 november 2012 · 302 Inlägg

Om du har kopplat diskanterna på separata kanaler på steget så kan du ju gaina ner dem.

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..
beckvall
22 november 2012 · 177 Inlägg

jo jag kör dom po separata steg, men de är för höga fekvenser i middarna hur får man bort de utan att offra låg fekvens?

Peugeot 206 RC "low N loud" (2004)
Drönirettab
22 november 2012 · 21 761 Inlägg

Vilken bilstereo har du, märke och modellnamn?

beckvall
22 november 2012 · 177 Inlägg

än så länge ingen. kan du komma med ett billigt och bra förslag? smile

Peugeot 206 RC "low N loud" (2004)
M_icke_
22 november 2012 · 3 466 Inlägg

Har du ens hört hur middarna låter utan lågpassfilter då?

Jag kör mina middar utan lpf. Låter hur bra som helst,

Senast redigerat av M_icke_ (22 november 2012)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Drönirettab
22 november 2012 · 21 761 Inlägg

beckvall skrev:
än så länge ingen. kan du komma med ett billigt och bra förslag? smile

Såg just att du hade fått den frågan tidigare i tråden, läste för slarvigt tydligen.

En stereo som har vettiga inbyggda filter brukar inte vara "billig" vad jag vet iaf, frågan är hur mycket du är beredd på att lägga ut för en bra stereo.

Du kan ju köpa några små spolar+kondingar och bygga ihop ett eget passivt filter till middarna, då behöver du inte tänka på den biten vid val av stereo. Fast då bör middarna kopplas till 4 Ohm totalt (serie/parallellkoppling). smile

Hur vill du göra?

Senast redigerat av Drönirettab (22 november 2012)

beckvall
23 november 2012 · 177 Inlägg

Delningsfilter ha jag funderat på men kan tänka mig lägga runt 2000 på en stereo. Men jag vill ha en med 4volt rca ha tittat på en pioner deh 8600. Som ja tycker verka lovande eller är de skit?:-)

Peugeot 206 RC "low N loud" (2004)
Pontaaa
23 november 2012 · 493 Inlägg

Varför inte köpa en billig processor istället för en ny medelmåttig HU? då är alla problem med delningar borta också.

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
23 november 2012 · 2 353 Inlägg

beckvall skrev:
Delningsfilter ha jag funderat på men kan tänka mig lägga runt 2000 på en stereo. Men jag vill ha en med 4volt rca ha tittat på en pioner deh 8600. Som ja tycker verka lovande eller är de skit?:-)

Exakt varför vill du ha "4Volt RCA"?

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang