2325
Sök

Impendans fråga

742 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
#1
Fastnade i en diskussion häromdagen som vi inte riktigt visste vad svaret var på! smile
Har aldrig funderat något större över detta utan bara tagit för givet att det blivit 4Ohm!

Men om det är kopplat på följande sätt med följande komponenter?

Följande komponenter
Mellanregister 4Ohm
Diskant 4Ohm
Delningsfilter

Koppling
+ -> Mellanregister och delningsfilter
- ->Mellanregister och delningsfilter
Vidare från delningsfilter till diskant

Så det är ENDAST diskanten som delas passivt! Mellanregistern går fullrange! Men delningsfilteret ligger parallellt med mellanregistern.

Normalt är ju bägge delat passivt och då blir det 4Ohm men hur blir det i detta fallet?
Vad blir impendansen? 2 eller 4Ohm?

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

4 074 Inlägg
19 november 2012
#2
AndrAAx skrev:
Fastnade i en diskussion häromdagen som vi inte riktigt visste vad svaret var på! smile
Har aldrig funderat något större över detta utan bara tagit för givet att det blivit 4Ohm!

Men om det är kopplat på följande sätt med följande komponenter?

Följande komponenter
Mellanregister 4Ohm
Diskant 4Ohm
Delningsfilter

Koppling
+ -> Mellanregister och delningsfilter
- ->Mellanregister och delningsfilter
Vidare från delningsfilter till diskant

Så det är ENDAST diskanten som delas passivt! Mellanregistern går fullrange! Men delningsfilteret ligger parallellt med mellanregistern.

Normalt är ju bägge delat passivt och då blir det 4Ohm men hur blir det i detta fallet?
Vad blir impendansen? 2 eller 4Ohm?

härom dagen? smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 november 2012
#3
Vad har du för ett delningsfilter? Är bara att mäta om du är osäker? wink

362 Inlägg
19 november 2012
#4
Det enklaste är ju att ohm mäta och det gör du med en multimeter och använder dennes + och - så som du skriver att du kopplat så får du fram ett svar wink

Men om det är som jag har förstått så är delningsfiltret och mellanregistret parallellkopplat?
Då bör det bli 2ohm om diskanten är 4ohm och mellanregistret 4ohm smile

Spana in Golfen!
24st 10" basar och mycket mer!
Golf 2 Ljudbygge
Bra Ljud i Bil / Kenwood / Silent Coat

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
19 november 2012
#5
AndrAAx skrev:
Fastnade i en diskussion häromdagen som vi inte riktigt visste vad svaret var på! smile
Har aldrig funderat något större över detta utan bara tagit för givet att det blivit 4Ohm!

Men om det är kopplat på följande sätt med följande komponenter?

Följande komponenter
Mellanregister 4Ohm
Diskant 4Ohm
Delningsfilter

Koppling
+ -> Mellanregister och delningsfilter
- ->Mellanregister och delningsfilter
Vidare från delningsfilter till diskant

Så det är ENDAST diskanten som delas passivt! Mellanregistern går fullrange! Men delningsfilteret ligger parallellt med mellanregistern.

Normalt är ju bägge delat passivt och då blir det 4Ohm men hur blir det i detta fallet?
Vad blir impendansen? 2 eller 4Ohm?

Det går inte svara på om du inte ha en impedanskurva på elementet.

MVH//Björn


3 466 Inlägg
19 november 2012
#6
Crille93 skrev:
Det enklaste är ju att ohm mäta och det gör du med en multimeter och använder dennes + och - så som du skriver att du kopplat så får du fram ett svar wink

Men om det är som jag har förstått så är delningsfiltret och mellanregistret parallellkopplat?
Då bör det bli 2ohm om diskanten är 4ohm och mellanregistret 4ohm smile

Hur ska man mäta detta? smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

362 Inlägg
19 november 2012
#7
Man kan få ett någorlunda svar genom att mäta resistensen hade jag tänkt smile
Fast jag kanske tänker fel?
Men tänkte att man ser ju en skillnad om man mäter på bara mellanregistret först sen på allting
Blir det ingen skillnad så bör det ju vara 4ohm men blir det skillnad så bör det vara 2ohm

Blir lite uteslutningsmetod smile
Senast redigerat av Crille93 (19 november 2012)

Spana in Golfen!
24st 10" basar och mycket mer!
Golf 2 Ljudbygge
Bra Ljud i Bil / Kenwood / Silent Coat

3 466 Inlägg
19 november 2012
#8
Crille93 skrev:
Man kan få ett någorlunda svar genom att mäta resistensen hade jag tänkt smile
Fast jag kanske tänker fel?
Men tänkte att man ser ju en skillnad om man mäter på bara mellanregistret först sen på allting
Blir det ingen skillnad så bör det ju vara 4ohm men blir det skillnad så bör det vara 2ohm

Blir lite uteslutningsmetod smile

Nej. Provar du mäta genom ett delningsfilter till en diskant får du inget värde.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
19 november 2012
#9
Ledtråd: Det blir nominellt halva impedansen över det register som elementen delar.
Senast redigerat av jonash (19 november 2012)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

362 Inlägg
19 november 2012
#10
M_icke_: Så det är annorlunda när det gäller impedansen i högtalare än vad man fått lära sig i skolan?
För vi fick lära oss att det blir halverat om 2 lika belastningar parallellkopplas tongue

Spana in Golfen!
24st 10" basar och mycket mer!
Golf 2 Ljudbygge
Bra Ljud i Bil / Kenwood / Silent Coat

3 466 Inlägg
19 november 2012
#11
Crille93 skrev:
M_icke_: Så det är annorlunda när det gäller impedansen i högtalare än vad man fått lära sig i skolan?
För vi fick lära oss att det blir halverat om 2 lika belastningar parallellkopplas tongue

Ja de e grunden ja, men ett delningsfilter funkar lite annorlunda.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

362 Inlägg
19 november 2012
#12
Okej! smile
Blir att läsa lite om dom då! smile

Spana in Golfen!
24st 10" basar och mycket mer!
Golf 2 Ljudbygge
Bra Ljud i Bil / Kenwood / Silent Coat

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
19 november 2012
#13
M_icke_ skrev:
Crille93 skrev:
M_icke_: Så det är annorlunda när det gäller impedansen i högtalare än vad man fått lära sig i skolan?
För vi fick lära oss att det blir halverat om 2 lika belastningar parallellkopplas tongue

Ja de e grunden ja, men ett delningsfilter funkar lite annorlunda.

Lust att förklara hur?

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

3 466 Inlägg
19 november 2012
#14
jonash skrev:
M_icke_ skrev:
Crille93 skrev:
M_icke_: Så det är annorlunda när det gäller impedansen i högtalare än vad man fått lära sig i skolan?
För vi fick lära oss att det blir halverat om 2 lika belastningar parallellkopplas tongue

Ja de e grunden ja, men ett delningsfilter funkar lite annorlunda.

Lust att förklara hur?

Enkelt föklarat så är det en liten kondensator som sitter kopplad. Om man vet hur en kondensator fungerar så vet man att den laddas upp när den får ström från + och -. När den är uppladdad kan den helt enkelt inte ta mer ström och därmed kommer ingen ström passera.
När du resistansmäter genom ett delningsfilter kommer multimetern skicka likström som "spärras" av kondensatorn. Därmed inget mätvärde.

När man däremot spelar med diskanten kommer man köra växelspänning på delningsfiltret. Med andra ord växlar strömmen polaritet och därmed laddas kondensatorn och laddas ur hela tiden. Desto mindre kondensator, desto snabbare och därmed högre delningsfrekvens.

Normalt sätt så är där även spolar till att justera brantheten då bara kondensatorn ger väldigt låg branthet.

Tillräckligt simpelt förklarat?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

2 665 Inlägg
19 november 2012
#15
Denna fråga går knappt att resonera sig fram till.

Ett mellanregister drivs ju av en sin talspole. En spolar ökar impedansen med ökad frekvens om du inte använder en konjugatlänk (rc-krets)
Dvs den håller runt 4ohm upp till kanske 2khz > 4khz 6ohm > 8khz 10ohm > 16khz 20ohm

En diskant kopplat till en delningsfilter blir tvärtom. Impedansen förstärkaren känner inkopplad till filtret är runt 4ohm i diskantens användbara område och ökar nedanför delningsfrekvensen. ungefär 4ohm från 16khz (men diskanten har ju också en talspole som även den ökar i impedans vid ökad frekvens men den spolen är så liten  så det blir kanske bara 6-8ohm vid 20khz) och ner till strax ovanför delningsfrekvensen där börjar impedansen ökar till kanske 6ohm 2khz > 12ohm 1khz > 20hm 500hz.

Detta är ju enklast att påvisa med grafer!
Mina värden är ju inga exakta utan påvisar bara principen hur det funkar.

Synd att du bor så långt bort annars har jag mätutrustning för detta.

Så svaret kan bli 4ohm över hela området eller runt 2ohm 1500-5000hz kanske eftersom båda delarna av systemet ligger runt 4ohm vid de frekvenserna vilt gissat.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
19 november 2012
#16
M_icke_ skrev:
jonash skrev:
M_icke_ skrev:
Ja de e grunden ja, men ett delningsfilter funkar lite annorlunda.

Lust att förklara hur?

Enkelt föklarat så är det en liten kondensator som sitter kopplad. Om man vet hur en kondensator fungerar så vet man att den laddas upp när den får ström från + och -. När den är uppladdad kan den helt enkelt inte ta mer ström och därmed kommer ingen ström passera.
När du resistansmäter genom ett delningsfilter kommer multimetern skicka likström som "spärras" av kondensatorn. Därmed inget mätvärde.

När man däremot spelar med diskanten kommer man köra växelspänning på delningsfiltret. Med andra ord växlar strömmen polaritet och därmed laddas kondensatorn och laddas ur hela tiden. Desto mindre kondensator, desto snabbare och därmed högre delningsfrekvens.

Normalt sätt så är där även spolar till att justera brantheten då bara kondensatorn ger väldigt låg branthet.

Tillräckligt simpelt förklarat?

Komplettering till ovan,

Det är ju en kombination av spolar o kondensatorer som gör ett delningsfilter. Med bara en komponent blir brantheten runt 6db/oktav.
Kondig i serie på +kabel ger Highpass. Höga toner passerar
Spole i serie på +kabel ger Lowpass filter. Låga toner passerar.

Vill du ha ett 12db/oktav tillsätter du en spole parallellt med diskanten. Eller en konding parallellt med basen.

Osv.....
Senast redigerat av Rickard-v (19 november 2012)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
19 november 2012
#17
M_icke_ skrev:
När man däremot spelar med diskanten kommer man köra växelspänning på delningsfiltret. Med andra ord växlar strömmen polaritet och därmed laddas kondensatorn och laddas ur hela tiden. Desto mindre kondensator, desto snabbare och därmed högre delningsfrekvens.

Normalt sätt så är där även spolar till att justera brantheten då bara kondensatorn ger väldigt låg branthet.

Tillräckligt simpelt förklarat?

Det var nog simpelt tillräckligt för de flesta. Vet inte om det var det mest pedagogiska sättet bara men det får andra avgöra.

Jag personligen tycker det är enklare att säga att impedansen över en konding med växelström (musik) ökar med lägre frekvens och lägre kapacitans. Eller förenklat; det blir mindre motstånd i kretsen med ökad frekvens och ökad kapacitans.

För en spole gäller det omvända. Byt ut "kapacitans" mot "induktans".

//J

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

2 665 Inlägg
19 november 2012
#18
Crille93 skrev:
Man kan få ett någorlunda svar genom att mäta resistensen hade jag tänkt smile
Fast jag kanske tänker fel?
Men tänkte att man ser ju en skillnad om man mäter på bara mellanregistret först sen på allting
Blir det ingen skillnad så bör det ju vara 4ohm men blir det skillnad så bör det vara 2ohm

Blir lite uteslutningsmetod smile

Om du mäter som du tänkte så får du inte veta impedansen utan resistansen.

Resistans Likspänningsmotstånd

Impedans Växelspänningsmotstånd (varierar med frekvensen)
20-20000hz betyder alltså att du kan få 19980 olika impedansvärden.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

3 466 Inlägg
19 november 2012
#19
jonash skrev:
M_icke_ skrev:
När man däremot spelar med diskanten kommer man köra växelspänning på delningsfiltret. Med andra ord växlar strömmen polaritet och därmed laddas kondensatorn och laddas ur hela tiden. Desto mindre kondensator, desto snabbare och därmed högre delningsfrekvens.

Normalt sätt så är där även spolar till att justera brantheten då bara kondensatorn ger väldigt låg branthet.

Tillräckligt simpelt förklarat?

Det var nog simpelt tillräckligt för de flesta. Vet inte om det var det mest pedagogiska sättet bara men det får andra avgöra.

Jag personligen tycker det är enklare att säga att impedansen över en konding med växelström (musik) ökar med lägre frekvens och lägre kapacitans. Eller förenklat; det blir mindre motstånd i kretsen med ökad frekvens och ökad kapacitans.

För en spole gäller det omvända. Byt ut "kapacitans" mot "induktans".

//J

Nej de e mycke möjligt att det går att förklara detta på ett bättre sätt. Men det förklarar ju iaf varför mätvärden kan lura en vid resistansmätning.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
19 november 2012
#20
Rickard-v skrev:
M_icke_ skrev:
jonash skrev:

Lust att förklara hur?

Enkelt föklarat så är det en liten kondensator som sitter kopplad. Om man vet hur en kondensator fungerar så vet man att den laddas upp när den får ström från + och -. När den är uppladdad kan den helt enkelt inte ta mer ström och därmed kommer ingen ström passera.
När du resistansmäter genom ett delningsfilter kommer multimetern skicka likström som "spärras" av kondensatorn. Därmed inget mätvärde.

När man däremot spelar med diskanten kommer man köra växelspänning på delningsfiltret. Med andra ord växlar strömmen polaritet och därmed laddas kondensatorn och laddas ur hela tiden. Desto mindre kondensator, desto snabbare och därmed högre delningsfrekvens.

Normalt sätt så är där även spolar till att justera brantheten då bara kondensatorn ger väldigt låg branthet.

Tillräckligt simpelt förklarat?

Komplettering till ovan,

Det är ju en kombination av spolar o kondensatorer som gör ett delningsfilter. Med bara en komponent blir brantheten runt 6db/oktav.
Kondig i serie på +kabel ger Highpass. Höga toner passerar
Spole i serie på +kabel ger Lowpass filter. Låga toner passerar.

Vill du ha ett 12db/oktav tillsätter du en spole parallellt med diskanten. Eller en konding parallellt med basen.

Osv.....

Japp, filtret i fråga var ju faktiskt ett högpass wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"


Sök