3130
Sök

Sponsring innom billjud?

16 197 Inlägg
25 november 2012
Joelpettersson skrev:
ingen är fullärd... forumet är till för att få hjälp och utväxlas ellerhur?

fast fortfarande så ska man ju ha "full koll" på vad man bygger om man vill ha sponsorere (vilket idag inte är de lättaste att få)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

37 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
menade inte fullspons men som sagt får man någon %billigare så är de altid något... man måste ju börja någon stans

SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
26 november 2012
För att lyckas få någon sponsring som generar så pass mycket i % så att det ger dig något måste du nästan ha byggt något tidigare helt enkelt.
Tyvärr så är det så wink

Men sätt dig ner och knåpa ihop ett brev att skicka runt där du beskriver vad du gjort och vad du vill göra.

Du kan ju inte få mer än ett nej wink

.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

3 466 Inlägg
26 november 2012
Det är helt otroligt många som hör av sig till en handlare och vill ha spons för att få sina prylar billigare, helst gratis.
Då är det viktigt att du på något sätt utmärker dig från mängden. Ett tips är att inte få det att låta som att du vill ha helspons, då blir du bortsållad direkt.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

37 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
okey, tack för det!smile de ska jag absolut tänka på!

2 035 Inlägg
26 november 2012
Om din dröm är att åka land å rike runt flera helger på en sommar och dema och representera en butik så visst försök. Visa att du kan bygga och så måste man kunna snacka för sig lite också.

Vill du mest få rabatt så kan du säkert få en mängdrabatt på det du vill köpa. Och om du nu ska göra ett extrembygge så kan du om möjligt få än lite mer rabatt. eller spons om du vill kalla det. Om du nu också sätter på dekaler på butikens logga på bilen blir dem ju glada.

Har fått viss rabatt om man köpt en del från vissa butiker men då kanske man pratat med dem på plats å inte bara via mail.

Biljudsveteran sen 1984!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 november 2012
Joelpettersson skrev:
menade inte fullspons men som sagt får man någon %billigare så är de altid något... man måste ju börja någon stans

Med detta i åtanke så är nog ett paketpris ngt att försöka förhandla fram istället.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

37 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
jo precis det var lite de jag tänkte på... om man kanske kan förhandla fram någon sorts paketpris..

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 november 2012
Joelpettersson skrev:
jo precis det var lite de jag tänkte på... om man kanske kan förhandla fram någon sorts paketpris..

Skall du köpa en komplett anläggning så brukar de flesta butiker kunna tumma ngt på priset. 10-15% är inten omöjlighet.....bara att ställa frågan då du har kommit fram till vad du vill ha.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Gladen Audio
2 388 Inlägg
27 november 2012
Lonefox skrev:
Joelpettersson skrev:

Skall du köpa en komplett anläggning så brukar de flesta butiker kunna tumma ngt på priset. 10-15% är inten omöjlighet.....bara att ställa frågan då du har kommit fram till vad du vill ha.

Så gjorde jag med den anläggning som jag kommer ha i vinterbilen, samma leverantör på allt utom CDn/batterier som jag hade innan, då fick man lite bättre pris på grejerna än om jag köpt det på olika ställen.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
27 november 2012
GLÖM sponsring om du är på den nivån.

Det här är oftast mycket svårare än andra branscher att få spons i:

1. Du kommer definitivt behöva visa MYCKET innan du får spons, MINST 1 bygge som håller BRA klass på allt
2. Inte ens det räcker oftast, för det finns många som du

Summa: du skall överträffa många innan det är läge att snacka sponsring. Räkna med att du kommer behöva lägga MYCKET mer pengar än du tror, innan du kan be om spons.

Sen beror det också på violken nisch du skall bygga inom: showbyggen där fokus är på att det skall låta mycket (dvs som EvilÖrjan håller på med) finns några få i Sverige som får spons för, lite olika nivåer. Skall du istället satsa på BÅDE showbygge som spelar högt, OCH där bilen är värd entrépengen (ingen offense Örjan, men dina bilar kvalar ju inte in där..) så är det en helt annan kategori. Och bygge för rent ljudkvalitet är ytterligare en.

Men det är FÅ i Sverige som får bra sponsringsdeal. Såhär: du kan kanske få köpa lite billigare om du bevisar dig, men ingen kommer ge dig något utan att de dels får minst pengarna tillbaka för produkterna, och KRAVET på dig är att du åker på en jädra massa mässor, utan att få pröjs för soppa etc.

Det är så sponsringen funkar idag. Med FÅ undantag.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

37 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
som sagt... jag är inte ute efter FULL SPONSRING till en början

2 024 Inlägg
27 november 2012
Finns en aspekt till att ta hänsyn till. Nu vet jag inte detta helt säkert att alla firmor tänker så men det är väldigt troligt, jag hade iallafall tänkt så om jag drev en butik, Jag hade aldrig satt mitt företagsnamn och mina produkters namn på en bil som ska byggas av någon som inte kan prestera det bästa produkterna kan ge. Dålig reklam är helt enkelt sämre än ingen reklam.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
27 november 2012
Vad tjänar företaget på att sponsra dig? När du har svar på detta så är det bara fråga valfritt företag om de anser att de får pengarna tillbaka genom reklam/merförsäljning. Kommer de fram till att de kommer gå plus på att sponsra dig så kommer du ha en sponsordeal.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

409 Inlägg
27 november 2012
Som sagt, om du köper många produkter av samma butik så är paketpris/rabatt inte omöjligt att få :-)

edit:
Jonash skrev:
Skall du istället satsa på BÅDE showbygge som spelar högt, OCH där bilen är värd entrépengen (ingen offense Örjan, men dina bilar kvalar ju inte in där..)

Vad menar du med detta? Försöker inte vara näsvis, förstår bara inte.
Senast redigerat av Boyakacsha (27 november 2012)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
27 november 2012
Joelpettersson skrev:

Jag tror inte du ens skall försöka med det, och än så länge glömma helt ordet sponsring.

Ordet rabatt hos nån säljare är mer passande. Och det kan du säkert lyckas ro i hamn, utan dekaler på bilen. Jag säger som Expoze, skulle aldrig ha satt vår företagslogga på en bil vi inte visste vad den gick för och hos en person som kan allt och lite till om bilstereo.

Det kan bli dyrt i slutändan helt enkelt...

Evildan
27 november 2012
Boyakacsha skrev:
Som sagt, om du köper många produkter av samma butik så är paketpris/rabatt inte omöjligt att få :-)

edit:
Jonash skrev:
Skall du istället satsa på BÅDE showbygge som spelar högt, OCH där bilen är värd entrépengen (ingen offense Örjan, men dina bilar kvalar ju inte in där..)

Som jag läser det:
Örjans bilar spelar förbannat bra men är inte riktigt något publiken även kommer för att se?

3 466 Inlägg
27 november 2012
jonash skrev:
Joelpettersson skrev:

Jag tror inte du ens skall försöka med det, och än så länge glömma helt ordet sponsring.

Ordet rabatt hos nån säljare är mer passande. Och det kan du säkert lyckas ro i hamn, utan dekaler på bilen. Jag säger som Expoze, skulle aldrig ha satt vår företagslogga på en bil vi inte visste vad den gick för och hos en person som kan allt och lite till om bilstereo.

Det kan bli dyrt i slutändan helt enkelt...

Jag tycker att det är väldigt negativ stämning. Tycker helt klart att han ska satsa på att få sponsring men att han måste verkligen gå in för det.

Har man bara något som helst bygge sedan tidigare som håller hyffsad klass och med andra ord är lite mer än en standardlåda inkastad i bagaget så kan man komma långt på det.
En annan bra idé är att kolla upp vad man vill ha för grejer och berätta hur man har tänkt bygga, vad man har för mål och helt enkelt fråga vad han är beredd att ge för pris på grejerna om sponsring är aktuellt.

Sen kan man tänka på att företagen också är intresserade av dom som kan få billiga grejer att prestera bra. Det är ju trots allt de billigare grejerna som säljer bäst och därför även är mest intressant att visa upp då det är en marknad med mycke konkurrens.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

37 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
jo men precis! jag var lite inne på att beställa ett komplett ljud av bara billiga högtalare tex märket hertz och bevisa att även billiga saker kan låta helt okey och att det inte är priset som avgör.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
28 november 2012
Evildan skrev:
Boyakacsha skrev:

edit:
Jonash skrev:

Som jag läser det:
Örjans bilar spelar förbannat bra men är inte riktigt något publiken även kommer för att se?

Jag menar att Örjans bilar (läs, det som inte är stereon) är inget som nån betalar en entré för att se.

De betalar för att se ljudbygget, men en Passat som är 15-20 år gammal lkommer aldrig vara nåt som drar folk bara för bilens skull. Folk betalar dock för att se en Kooz-bil eller liknande.

Ni fattar vad jag menar.

Sök