Till alla som köper budget lampor !

zemet
3 december 2012 · 4 041 Inlägg

Echonator skrev:

zemet skrev:

DusanMandick skrev:

starkare halogenglödlampor till halvljuset och xenon på helljus, det gör allt lagligt

Blir det inte väldigt stor skillnad på helljus och halvljus då? Skulle helst vilja ha ett bra bixenon som inte bländar. 35W vill jag inte ha då man får 55w för ungefär samma pengar.

Du kommer få stickstrålar oavsett kit... Men det är bra behagligare att mötas av 35W ist för 55w

Finns det något sätt att ha tex 35w halvljus och 75w helljus? Måste ju vara samma lampa men man kanske kan ändra strömstyrkan på något sätt?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Echonator Köpingsbo i exil
3 december 2012 · 507 Inlägg

Nej Bi-xenon funkar på det visat att själva lampan rör sig med hjälp av en elektromagnet och på så vis ändrar brännpunkt....

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Truckeroffe Ovejävel!
3 december 2012 · 261 Inlägg

Efter att ha läst alla inlägg så verkar det vara några av er som blev tappade på BB, lider med era närmaste..

Har själv tänkt skaffa xenon på min 945:a men skiter i det då de lyser över halva stan o inte där det ska.
Håller med om att många nytillverkade bilar som har sina halvljus på taket typ e piss o möta.

Och ni stackare jag möter när jag brummar över krön o skit när jag kör med helljus på lastbilen ber jag om ursäkt, har ju alla extraljus på taket, och jag själv sitter ju långt ner mellan halvljusen o markeringsljusen på kepsen så det tar ju en stund att se er.

Brukar försöka blända av innan jag kör över sista biten på krönet men även den bästa kan pilla sig i naveln eller fippla med mobilen tongue

Brukar bara blinka till om någon somnat med helljuset på. Vet ju att man ser stjärnor en stund efter man mött nåt stolpskott..

Så kör lugnt där ute, en olycka kan hända så lätt!

Kör du så dör du!
Audi S6 4.2 (1995)
Pendulum
3 december 2012 · 1 298 Inlägg

zemet skrev:

DusanMandick skrev:

zemet skrev:
Jag har varit sugen på att xenon konvertera min 740 ett tag nu. Bytte till nya reflektorer men ljuset är fortfarande kasst så tänkte att det får bli xenon då. Jag har ju som bekant räfflade glas på min bil och klarglas finns ej att köpa.

Vad ska jag köpa för något? Jag vill ju inte åka runt och blända folk.

Jag vet också att jag inte får ha xenon på min bil men det skiter jag i. Någon insatt som har lust att tips mig om ett bra kitt så jag inte bländar?

Tänkte mig 55w bixenon men om 75w finns i bixenon så vill jag hällre ha det.

starkare halogenglödlampor till halvljuset och xenon på helljus, det gör allt lagligt

Blir det inte väldigt stor skillnad på helljus och halvljus då? Skulle helst vilja ha ett bra bixenon som inte bländar. 35W vill jag inte ha då man får 55w för ungefär samma pengar.

Sätt inte 55W eller mer i halvljuset. Ska du envisas med å konvertera så ska du ha 35W med lampa som slutar på "R" som tar bort de värsta stickstrålarna. Annars gör Osram Nightbreaker stor skillnad mot original fast de är helt lagtligt. Lite vitare ljus med.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
zemet
3 december 2012 · 4 041 Inlägg

Pendulum skrev:

zemet skrev:

DusanMandick skrev:

starkare halogenglödlampor till halvljuset och xenon på helljus, det gör allt lagligt

Blir det inte väldigt stor skillnad på helljus och halvljus då? Skulle helst vilja ha ett bra bixenon som inte bländar. 35W vill jag inte ha då man får 55w för ungefär samma pengar.

Sätt inte 55W eller mer i halvljuset. Ska du envisas med å konvertera så ska du ha 35W med lampa som slutar på "R" som tar bort de värsta stickstrålarna. Annars gör Osram Nightbreaker stor skillnad mot original fast de är helt lagtligt. Lite vitare ljus med.

Okej ska kolla på detta, tack för tipset.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
it_mutt Avstängd
3 december 2012 · 10 388 Inlägg

zemet skrev:

Pendulum skrev:

zemet skrev:
Blir det inte väldigt stor skillnad på helljus och halvljus då? Skulle helst vilja ha ett bra bixenon som inte bländar. 35W vill jag inte ha då man får 55w för ungefär samma pengar.

Sätt inte 55W eller mer i halvljuset. Ska du envisas med å konvertera så ska du ha 35W med lampa som slutar på "R" som tar bort de värsta stickstrålarna. Annars gör Osram Nightbreaker stor skillnad mot original fast de är helt lagtligt. Lite vitare ljus med.

Okej ska kolla på detta, tack för tipset.

Osram NB gör faktiskt mycket på ljuset. Ett annat tips (och ja, det börjar bli en gnutta OT) är ju att mäta vad du faktiskt har för spänning fram till lampan med bilen igång. Som exempel kan tas en gammal Audi 100 (90:a) hade under 11v framme vid lampan. 100:an som står här hemma nu (91b) har strax under 12v

Senast redigerat av it_mutt (3 december 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
zemet
3 december 2012 · 4 041 Inlägg

it_mutt skrev:

zemet skrev:

Pendulum skrev:

Sätt inte 55W eller mer i halvljuset. Ska du envisas med å konvertera så ska du ha 35W med lampa som slutar på "R" som tar bort de värsta stickstrålarna. Annars gör Osram Nightbreaker stor skillnad mot original fast de är helt lagtligt. Lite vitare ljus med.

Okej ska kolla på detta, tack för tipset.

Osram NB gör faktiskt mycket på ljuset. Ett annat tips (och ja, det börjar bli en gnutta OT) är ju att mäta vad du faktiskt har för spänning fram till lampan med bilen igång. Som exempel kan tas en gammal Audi 100 (90:a) hade under 11v framme vid lampan. 100:an som står här hemma nu (91b) har strax under 12v

Ska prova detta, tack för tipset:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Xuri One Man Clan
3 december 2012 · 4 287 Inlägg

it_mutt skrev:

zemet skrev:

Pendulum skrev:

Sätt inte 55W eller mer i halvljuset. Ska du envisas med å konvertera så ska du ha 35W med lampa som slutar på "R" som tar bort de värsta stickstrålarna. Annars gör Osram Nightbreaker stor skillnad mot original fast de är helt lagtligt. Lite vitare ljus med.

Okej ska kolla på detta, tack för tipset.

Osram NB gör faktiskt mycket på ljuset. Ett annat tips (och ja, det börjar bli en gnutta OT) är ju att mäta vad du faktiskt har för spänning fram till lampan med bilen igång. Som exempel kan tas en gammal Audi 100 (90:a) hade under 11v framme vid lampan. 100:an som står här hemma nu (91b) har strax under 12v

Lika viktigt att se till att jordningen till lampan är riktigt.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
it_mutt Avstängd
3 december 2012 · 10 388 Inlägg

Xuri skrev:

it_mutt skrev:

zemet skrev:

Okej ska kolla på detta, tack för tipset.

Osram NB gör faktiskt mycket på ljuset. Ett annat tips (och ja, det börjar bli en gnutta OT) är ju att mäta vad du faktiskt har för spänning fram till lampan med bilen igång. Som exempel kan tas en gammal Audi 100 (90:a) hade under 11v framme vid lampan. 100:an som står här hemma nu (91b) har strax under 12v

Lika viktigt att se till att jordningen till lampan är riktigt.

Ja jo, men å andra sidan, har du inte mer än 11v fram, så spelar det ingen roll hur bra jord du har. Men absolut; med rätt mängd fram och värdelös jord, så blir det ju inte bra för det heller.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Xuri One Man Clan
3 december 2012 · 4 287 Inlägg

it_mutt skrev:

Xuri skrev:

it_mutt skrev:

Osram NB gör faktiskt mycket på ljuset. Ett annat tips (och ja, det börjar bli en gnutta OT) är ju att mäta vad du faktiskt har för spänning fram till lampan med bilen igång. Som exempel kan tas en gammal Audi 100 (90:a) hade under 11v framme vid lampan. 100:an som står här hemma nu (91b) har strax under 12v

Lika viktigt att se till att jordningen till lampan är riktigt.

Ja jo, men å andra sidan, har du inte mer än 11v fram, så spelar det ingen roll hur bra jord du har. Men absolut; med rätt mängd fram och värdelös jord, så blir det ju inte bra för det heller.

precis smile jorden är precis lika viktig som spänningen.

framförallt på gamla volvos är de vanligt med dålig jord.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
OmegaCoffe Dumpersförare.
3 december 2012 · 970 Inlägg

DusanMandick skrev:

VolvoCoffe skrev:

MammDiin skrev:

Inte så konstigt att vissa inte får dem rätt monterade, när inte ens verkstäder verkar ha den kunskapen.

lämnar man in  bilen för att  byta en lampa då är man rätt värdelös på bilar. eller så har ham tummen i röven.

En medelålders dam vill nog inte byta xenonlampa på sin a6:a eller mondeo tex då man måste ta loss fronten och demontera stora delar för att byta lampa. Det är räknat som 2h arbete på bilfirma....

Sen är det sällan att ett billigt xenonkit orsakar bländningen, det är folk som envisas med att konvertera en bil med glasstrålkastare...

Jag har upplevt att bilar som min nissan tex som har en lins bländar när de ligger bakom, både med och utan xenon

Hade 35w xenon i halvljuset i 850-n innan. men ingen blev bländad. men numera har jag dom i heljuset. gör mer nytta där.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
FL3JM Inga konstigheter
3 december 2012 · 2 064 Inlägg

Problemet är inte att folk köper "budgetlampor". Problemet är att folk bara kör xenon-konverteringssats till sina originallyktor med reflektor. Ska man köra xenon får man fan ta och skaffa projektor-lyktor.

Projektorlinser:
http://static.traderscity.com/board/userpix22/20150-projector-headlight-xenon-replacement-bulbs-h1-h4-h7-h13-9004-9005-9006-9007-d2x-1.jpg

Projektorlyktor:
http://autopartsite.net/wp-content/uploads/2011/05/projector-headlights-3.jpg


wikipedia-förklaring:

Läs -> http://en.wikipedia.org/wiki/Headlamp#P … l.29_lamps

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ed/Headlight_projector_schematic.png

Senast redigerat av FL3JM (3 december 2012)

Johan85 Avstängd
3 december 2012 · 1 418 Inlägg

roligt dig när du bränt av dina 12 nbb med 75watt xenon och bilen du bländat vänder efter dig och vill ha hämnd på annat sätt big_smile

Nightmare89
3 december 2012 · 939 Inlägg

Johan85 skrev:
roligt dig när du bränt av dina 12 nbb med 75watt xenon och bilen du bländat vänder efter dig och vill ha hämnd på annat sätt big_smile

Eller blir bländad å kör ut i din fil. poff nu har du dödat någon:rolleyes:roll

OmegaCoffe Dumpersförare.
3 december 2012 · 970 Inlägg

Johan85 skrev:
roligt dig när du bränt av dina 12 nbb med 75watt xenon och bilen du bländat vänder efter dig och vill ha hämnd på annat sätt big_smile

Lönt att orka köra efter för en sån barnslig sak.roll

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
OmegaCoffe Dumpersförare.
3 december 2012 · 970 Inlägg

zemet skrev:
Jag har varit sugen på att xenon konvertera min 740 ett tag nu. Bytte till nya reflektorer men ljuset är fortfarande kasst så tänkte att det får bli xenon då. Jag har ju som bekant räfflade glas på min bil och klarglas finns ej att köpa.

Vad ska jag köpa för något? Jag vill ju inte åka runt och blända folk.

Jag vet också att jag inte får ha xenon på min bil men det skiter jag i. Någon insatt som har lust att tips mig om ett bra kitt så jag inte bländar?

Tänkte mig 55w bixenon men om 75w finns i bixenon så vill jag hällre ha det.

Har mött många 240 740 med xenon. och dom bländar jävligt mycket.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Nightmare89
3 december 2012 · 939 Inlägg

VolvoCoffe skrev:

Johan85 skrev:
roligt dig när du bränt av dina 12 nbb med 75watt xenon och bilen du bländat vänder efter dig och vill ha hämnd på annat sätt big_smile

Lönt att orka köra efter för en sån barnslig sak.roll

Var finns gilla knappen??big_smile

OmegaCoffe Dumpersförare.
3 december 2012 · 970 Inlägg

Nightmare89 skrev:

VolvoCoffe skrev:

Johan85 skrev:
roligt dig när du bränt av dina 12 nbb med 75watt xenon och bilen du bländat vänder efter dig och vill ha hämnd på annat sätt big_smile

Lönt att orka köra efter för en sån barnslig sak.roll

Var finns gilla knappen??big_smile

Du får komma på en egen haha.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Nightmare89
3 december 2012 · 939 Inlägg

VolvoCoffe skrev:

Nightmare89 skrev:

VolvoCoffe skrev:

Lönt att orka köra efter för en sån barnslig sak.roll

Var finns gilla knappen??big_smile

Du får komma på en egen haha.

+1 -----> Trycker på gilla knappen

Johan85 Avstängd
3 december 2012 · 1 418 Inlägg

VolvoCoffe skrev:

Johan85 skrev:
roligt dig när du bränt av dina 12 nbb med 75watt xenon och bilen du bländat vänder efter dig och vill ha hämnd på annat sätt big_smile

Lönt att orka köra efter för en sån barnslig sak.roll

eftersom föräldrarna inte lärde personen vett så får ju andra ställa upp i efterhand smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang