FUNDERING på OKTAN BOOSTER Fördelar/Nackdelar!

TyraX
2 december 2012 · 526 Inlägg

Tråd från 2012 / Mod

Hej.

Har köpt mig en oktanbooster som ska rensa ur bränsle systemet i bilen.
Boostern skulle blandas ut 60L/flaska och det har jag nu gjort.
Enligt skriften på flaskan så ska det bli en höjning på 3 oktan enheter.
Jag tankar 98 oktan i bilen och tappar i boostern och nu ska jag ha ca 101 oktanig bensin i bilen.

På flaskan stod det följande.

Du återfår förlorade hästkrafter.
Rensar/bevarar ditt bränsle system.
ELIMINERAR knackningar och missljud i bilen.

Stämmer verkligen detta? Nån som vet?

Mina frågor är följande.
Den vart och ryka bra mycket mer nu är de normalt?
Vad kan detta få för konsikvenser/fördelar för motorn/bränslesystem?

Är det nån som har använt detta förut och vet hur de ska vara?


Var ute och åkte en sväng efter tankningen och det är bättre "drag" i bilen en tidigare.

Jag har en Audi S4 2.7L V6 Biturbo.

Ursäkta om tråden hamnade fel !

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
TyraX
2 december 2012 · 526 Inlägg

EN FRÅGA TILL!!     RENSAR DEN verkligen bränslesystemet?

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
Aerodynamik ...
2 december 2012 · 7 120 Inlägg

caromania Forummoderator
2 december 2012 · 9 296 Inlägg

Det är inget fel på de där produkterna men tre punkter betyder 0,3. 98 oktan blir då 98,3 oktan. Bilen blir ingen raket utan det är mycket mumbo jumbo. Anledningen till att din bil känns bättre nu är sannolikt pga kallare temp ute och "butt-dyno", röven tror att bilen går bättre.

Något som är värt att testa är redlines bränsletillsats. Den är röd, finns på mekonomen tex och kostar en hel del. Kommer inte ihåg vad den heter nu... Många (om man googlar) hävdar sänkt bränsleförbrukning och bättre gång. Jag har testat den och kan nog inbilla mig att min bil gick jämnare efteråt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TyraX
2 december 2012 · 526 Inlägg

men vafan då e de ju falsk marknadsföring ju :S

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
TyraX
2 december 2012 · 526 Inlägg

så altså den rengör inte systemet alls och de är bara död vättska i sådanna fall?

Tur att ja van den och inte betalade för den tongue

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
Janneutanb
2 december 2012 · 7 271 Inlägg

Hade du haft skit i bränslesystemet så hade bilen gått skit eller inte gått alls.
Även om den hade höjt oktanhalten till 101 så hade du inte märkt någon skillnad för din bil är gjord för att kunna användas på betydligt lägre oktanhalter.

tekniknissen1
2 december 2012 · 866 Inlägg

Du kan hälla i lite fotosken eller kristalolja funkar lika bra ! I dagens läge så är där 5-10% etanol i bensinen så du får mindre kolväten att bränna men får mer av en oxidant som kallas syre :-)
Så finns det något som kallas värmevärde (energi innehåll) bensin som består enbart av kolväteföreningar har väldigt hög energi innehåll 47 mj/kg typ Det ända bränslet jag vet som har högre är propangas.
Detta innebär att vad du en blandar i så är det svårt att öka energin i bensinen.
Octan tal !! Är  motstånd . i en motor är det tryck/temperatur. Och flamfronts hastighet som påvärkar skälv antändning dom flesta tiltsaterna påvärkar båda.
Det som man häller i tanken i dag är inte rå bensin utan det lättar kolvätena. Dom som är lite äldre och kommer ihåg 70-80 talet så luktade bensinen bensin i dag luktar det ???? något!
Även så är Old sweden det land som får den sämsta bensin och diesel !(lägre energi inehåll) fråga dom som kör i tyskland !
Det som händer är att bensinen lägger av tillsatserna på alla delar som bensinen kondenseras i från och har du något som inte kondenseras så löses tillsatserna och går igenom motorn så en olja som har en lägre kondenserings
temperatur en drifttemperaturen då delarna tvättas rena. Så spridare 40-50C inlopps ventiler 200C
Min slutsats är Nej!!! Det ända som förändras motorn backar tändningen lite och höjer laddtrycket för att skit bensinen brinner saktare!

TyraX
2 december 2012 · 526 Inlägg

jahaja. ja jag hade ju missfärståt dedär med oktanen fick ja veta i tidiare inlägg!

Så av detta tolkar ja de som att det inte funkar mot de ena eller de andra!?!?

De var då själva fan att man tyckte man var bra nudå och skulle "Underhålla" viter räcern men ack vad man bedrig sig big_smile IGEN big_smile

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
Spider101
2 februari · 27 Inlägg

Janneutanb skrev:
Hade du haft skit i bränslesystemet så hade bilen gått skit eller inte gått alls.
Även om den hade höjt oktanhalten till 101 så hade du inte märkt någon skillnad för din bil är gjord för att kunna användas på betydligt lägre oktanhalter.

Nu är detta ett gammalt inlägg men jag såg en YouTube video Angående en Audi med V 10 motor I den videon deltar även en tunare från Malmö . Han säger åt killen att han absolut ska ha 98 oktan . Menar svensk 98 oktan i bensin inte håller måttet att bilen drar ner på effekten Inte använder  den vassaste tändnings inställningen . Han vill dock inte Tuna bilen åt killen för den här gått så många mil . Istället rekommenderar han honom att blanda i 10 % E85

Spider101
2 februari · 27 Inlägg

TyraX skrev:
men vafan då e de ju falsk marknadsföring ju :S

Hade det stått att den höj oktan halten med tre oktan eller 30 poäng

Så hade det varit 3 oktan
Och det finns såna oktan  boosters
Och åtminstone så finns det det enligt marknadsföring
Det kan även anges att den höjer syremängden

Om det står  98 oktan på pumpen så betyder det  inte att det är exakt 98 oktan  utan det kan vara 98 punkt något 

Och ja det finns produkter som rengör bränslesystemet

Annars så skulle väl inte någon bilverkstad rekommendera en kund att använda en sådan

Spider101
2 februari · 27 Inlägg

TyraX skrev:
Hej.

Har köpt mig en oktanbooster som ska rensa ur bränsle systemet i bilen.
Boostern skulle blandas ut 60L/flaska och det har jag nu gjort.
Enligt skriften på flaskan så ska det bli en höjning på 3 oktan enheter.
Jag tankar 98 oktan i bilen och tappar i boostern och nu ska jag ha ca 101 oktanig bensin i bilen.

På flaskan stod det följande.

Du återfår förlorade hästkrafter.
Rensar/bevarar ditt bränsle system.
ELIMINERAR knackningar och missljud i bilen.

Stämmer verkligen detta? Nån som vet?

Mina frågor är följande.
Den vart och ryka bra mycket mer nu är de normalt?
Vad kan detta få för konsikvenser/fördelar för motorn/bränslesystem?

Är det nån som har använt detta förut och vet hur de ska vara?


Var ute och åkte en sväng efter tankningen och det är bättre "drag" i bilen en tidigare.

Jag har en Audi S4 2.7L V6 Biturbo.

Ursäkta om tråden hamnade fel !

Om din motor var skitig på insidan har blivit lite renare så kan den bli vassare av den anledningen också

Det brukar ju påstås  att en motor som är renare helt enkelt dricker mindre och ger lite bättre prestanda



Det gällde väl bland annat ventilerna

Men det förutsätter ju också att bränslet passerar ventilera det är ingen garanti om det är direkt insprutning

Senast redigerat av Spider101 (2 februari )

Spider101
2 februari · 27 Inlägg

Janneutanb skrev:
Hade du haft skit i bränslesystemet så hade bilen gått skit eller inte gått alls.
Även om den hade höjt oktanhalten till 101 så hade du inte märkt någon skillnad för din bil är gjord för att kunna användas på betydligt lägre oktanhalter.

Det är kan varra en smygande försämring av motorn

Du kanske inte märker det men om du felkodar  bilen så kan du stå på den lilla LCD skärmen

Spider101
2 februari · 27 Inlägg

TyraX skrev:
så altså den rengör inte systemet alls och de är bara död vättska i sådanna fall?

Tur att ja van den och inte betalade för den tongue

Hur vet du att den inte rengör bränslesystemet

Spider101
2 februari · 27 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Du kan hälla i lite fotosken eller kristalolja funkar lika bra ! I dagens läge så är där 5-10% etanol i bensinen så du får mindre kolväten att bränna men får mer av en oxidant som kallas syre :-)
Så finns det något som kallas värmevärde (energi innehåll) bensin som består enbart av kolväteföreningar har väldigt hög energi innehåll 47 mj/kg typ Det ända bränslet jag vet som har högre är propangas.
Detta innebär att vad du en blandar i så är det svårt att öka energin i bensinen.
Octan tal !! Är  motstånd . i en motor är det tryck/temperatur. Och flamfronts hastighet som påvärkar skälv antändning dom flesta tiltsaterna påvärkar båda.
Det som man häller i tanken i dag är inte rå bensin utan det lättar kolvätena. Dom som är lite äldre och kommer ihåg 70-80 talet så luktade bensinen bensin i dag luktar det ???? något!
Även så är Old sweden det land som får den sämsta bensin och diesel !(lägre energi inehåll) fråga dom som kör i tyskland !
Det som händer är att bensinen lägger av tillsatserna på alla delar som bensinen kondenseras i från och har du något som inte kondenseras så löses tillsatserna och går igenom motorn så en olja som har en lägre kondenserings
temperatur en drifttemperaturen då delarna tvättas rena. Så spridare 40-50C inlopps ventiler 200C
Min slutsats är Nej!!! Det ända som förändras motorn backar tändningen lite och höjer laddtrycket för att skit bensinen brinner saktare!

I viss bilsport använder man bränslen som har betydligt mindre energi än vanlig bensin Även mindre energi än etanol

Någon på YouTube påstod att ju fortare bränslet brinner ju mer kraft det blir det i motorn 

Naturligtvis måste bilen  pumpa mer bränsle än  med vanlig bensin

Senast redigerat av Spider101 (2 februari )

Spider101
2 februari · 27 Inlägg

TyraX skrev:
jahaja. ja jag hade ju missfärståt dedär med oktanen fick ja veta i tidiare inlägg!

Så av detta tolkar ja de som att det inte funkar mot de ena eller de andra!?!?

De var då själva fan att man tyckte man var bra nudå och skulle "Underhålla" viter räcern men ack vad man bedrig sig big_smile IGEN big_smile

Det av avgörande för dig är ju om bilen känns piggare och bättre eller inte

Någon Tunare  det kanske kan koppla in en dator för att se om det blir någon skillnad

Sedan finns det dom som av någon ryggreflex verkar säga tillsatser har ingen som helst nytta

Eller att Bensin bolagets rengöringskemikalier i  bensinen räcker trots att det utan problem kan hittas bilder från Insidan av en motor  som ser förfärlig ut  bland annat ventilerna . Men det kan ju också orsakas  av att det är direktinsprutning där bränsle huvudtaget inte passerar ventilerna . Då kan det krävas En ventil rengöringsspray som sprayas in  i Luft insuget  eller i värsta fall blästring   . En del pratar också om beläggningar i insprutatarna

Senast redigerat av Spider101 (2 februari )

Spider101
2 februari · 27 Inlägg

TyraX skrev:
Hej.

Har köpt mig en oktanbooster som ska rensa ur bränsle systemet i bilen.
Boostern skulle blandas ut 60L/flaska och det har jag nu gjort.
Enligt skriften på flaskan så ska det bli en höjning på 3 oktan enheter.
Jag tankar 98 oktan i bilen och tappar i boostern och nu ska jag ha ca 101 oktanig bensin i bilen.
På flaskan stod det följande.

Du återfår förlorade hästkrafter.
Rensar/bevarar ditt bränsle system.
ELIMINERAR knackningar och missljud i bilen.

Stämmer verkligen detta? Nån som vet?

Mina frågor är följande.
Den vart och ryka bra mycket mer nu är de normalt?
Vad kan detta få för konsikvenser/fördelar för motorn/bränslesystem?

Är det nån som har använt detta förut och vet hur de ska vara?

Var ute och åkte en sväng efter tankningen och det är bättre "drag" i bilen en tidigare.

Jag har en Audi S4 2.7L V6 Biturbo.

Ursäkta om tråden hamnade fel !

Du borde kanske sagt vad produkten heter

Kan 0,3 oktan  ha någon effekt på turbo trycket det borde inte vara svårt och kontrollera Eller om det påverkar bilens tändnings inställning

Brådhis * Voff voff *
2 februari · 10 280 Inlägg

Vaknade du i morse och kände att nu skulle du minsann svara på alla inlägg i en 11 år gammal tråd? big_smile

Senast redigerat av Brådhis (2 februari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Muskelbil
2 februari · 321 Inlägg

Brådhis skrev:
Vaknade du i morse och kände att nu skulle du minsann svara på alla inlägg i en 11 år gammal tråd? big_smile

Hade det varit en fredagkväll kunde det berott på "BOOSTER" i läskeblasken.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang