2940
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

GL77
26 juli 2013
Jag kör fortfarande med halogen i helljuset big_smile

189 Inlägg
26 juli 2013
mr_green skrev:
Vågar man koppla på ett 55w xenon system i helljuset på en 12:ans Passat? Nån med erfarenhet från en såpass ny bil kanske?

Gå med på vwpc, säkert någon där som gjort de smile

Old VW's never die, they just get more expensive!

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
26 juli 2013
mr_green skrev:
Vågar man koppla på ett 55w xenon system i helljuset på en 12:ans Passat? Nån med erfarenhet från en såpass ny bil kanske?

En på jobbet lämnade sin på VW verkstad och monterade 2 st NBB 225 med 55W Speedstarter xenon. De monterade med ett sepab relä, som inte ska störa ut bilens CAN-BUS system. Verkar ha kört med det 2-3000 mil och det har fungerat utan nåe bekymmer smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

847 Inlägg
26 juli 2013
AD_ skrev:
mr_green skrev:

En på jobbet lämnade sin på VW verkstad och monterade 2 st NBB 225 med 55W Speedstarter xenon. De monterade med ett sepab relä, som inte ska störa ut bilens CAN-BUS system. Verkar ha kört med det 2-3000 mil och det har fungerat utan nåe bekymmer smile

Jo fast det är en annan sak. Som extraljus tror jag det blir led. Det jag funderar på är att konvertera helljuset i original lyktorna.

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
26 juli 2013
mr_green skrev:
AD_ skrev:
mr_green skrev:

Jo fast det är en annan sak. Som extraljus tror jag det blir led. Det jag funderar på är att konvertera helljuset i original lyktorna.

Ursäkta. Läste för snabbt! Antog att det var extraljus det var tal om tongue
Den frågan har jag inte en aning om! Kan tänka mig att CAN-BUS systemet är ganska så känsligt. Så att koppla in via relä ändå är nog att föredra.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

1 265 Inlägg
27 juli 2013
Vet nån om Grön ljusbild är nått att ha? har monterat gul plastfilm på mina extraljus(bosch profil  dom kantiga)
Sedan har mitt xenon 6000K

189 Inlägg
28 juli 2013
Finns det någon led-ramp som är mellan 70-90cm lång och max 6cm hög?

Old VW's never die, they just get more expensive!

398 Inlägg
28 juli 2013
vwkjell skrev:
Finns det någon led-ramp som är mellan 70-90cm lång och max 6cm hög?

Finns massor!
https://www.google.se/search?client=saf … ljwJsV4kxs

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

Xenoholic
2 559 Inlägg
28 juli 2013
VARNING FÖR BILLIGA SKITLAMPOR FRÅN KINA.
Har fått en av mina strålkastarglas förstörda av en sån skitlampa nu. mad
Iom att den inte har nåt UV-skydd på sig så har glaset (plast) fått en stor vit fläck mitt framför halvljuslampan. sad
Så ta o kolla med er leverantör om era lampor har uv-skydd.
Har inte fått tag på den som sålde skiten till mig ännu pga semestertider. O får jag ingen kompensation för detta kommer jag att skriva här vart jag köpt skiten.
Mvh SKITSUR GUBBE: mad

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

BASS GLAD
1 381 Inlägg
28 juli 2013
vad heter  xenon ljuset som tändsdirekt istället för de äldre som tar lite tid på sej....

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

Avstängd
1 418 Inlägg
28 juli 2013
birka76 skrev:
vad heter  xenon ljuset som tändsdirekt istället för de äldre som tar lite tid på sej....

speedstarter? men det tänder inte direkt ändå

2 071 Inlägg
28 juli 2013
Aerocombi skrev:
VARNING FÖR BILLIGA SKITLAMPOR FRÅN KINA.
Har fått en av mina strålkastarglas förstörda av en sån skitlampa nu. mad
Iom att den inte har nåt UV-skydd på sig så har glaset (plast) fått en stor vit fläck mitt framför halvljuslampan. sad
Så ta o kolla med er leverantör om era lampor har uv-skydd.
Har inte fått tag på den som sålde skiten till mig ännu pga semestertider. O får jag ingen kompensation för detta kommer jag att skriva här vart jag köpt skiten.
Mvh SKITSUR GUBBE: mad

Ja en hel del har rätt så dåligt UV-skydd. Men man måste ju räkna med att de dragit ner på något när de är i samma prisklass som dyrare halogen.

Läste för länge sen om en som gjort ett test angående bland annat UV-strålar från olika xenonlampor. Var endast en som hade minimalt bättre skydd än Philips, men då var de ungefär samma prisklass på dem också. Vill minnas någon lampa hade så dåliga värden så de nästan kunde klassas som ''farliga''.

Enda bra med billiga lampor (förutom priset förstås) är att de ger lite mera värme som kan smälta snö på vintern wink

BASS GLAD
1 381 Inlägg
28 juli 2013
Johan85 skrev:
birka76 skrev:

o k,,, inte bättre allså

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

Avstängd
1 418 Inlägg
28 juli 2013
birka76 skrev:
Johan85 skrev:
birka76 skrev:

o k,,, inte bättre allså

som tänder betydligt snabbare iaf

94 Inlägg
28 juli 2013
Johan85 skrev:
birka76 skrev:
Johan85 skrev:

o k,,, inte bättre allså

Jag har sådana speedstarter monterade i min mondeo å dom startar på direkten betydligt snabbare än dom gamla som sitter i min S80...
Köpte mina speedstarter från humanhabit

1 749 Inlägg
28 juli 2013
birka76 skrev:

F-serien är riktigt snabba, sen finns det en till sort som jag inte har namn på som är riktigt snabb.
Med F-serien menar jag F3 F5 och F7 ballaster, matcha dem med en lampa i bra kvalla så blir det nog bra.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

398 Inlägg
28 juli 2013
Ermin skrev:
Johan85 skrev:
birka76 skrev:

o k,,, inte bättre allså

Jag har sådana speedstarter monterade i min mondeo å dom startar på direkten betydligt snabbare än dom gamla som sitter i min S80...
Köpte mina speedstarter från humanhabit

All xenon tänds direkt, ja, men ALL xenon tar tid för att nå 100% effekt. Desto kallare desto långsammare går det.

Speedstarter brukar kunna ha ca 40% kortare tid än vanliga ballaster om de får tillräckligt med ström.

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

1 265 Inlägg
28 juli 2013
joakim89 skrev:
Vet nån om Grön ljusbild är nått att ha? har monterat gul plastfilm på mina extraljus(bosch profil  dom kantiga)
Sedan har mitt xenon 6000K  gult+blått blir ju grönt

Forummoderator
26 470 Inlägg
28 juli 2013
joakim89 skrev:
joakim89 skrev:

Beror på hur du menar med "nått att ha"?
Det är jävligt olagligt för det första, och sen skulle jag tippa på att man ser sämre med "grönt" än vad man gör med blåsticket från 6000k.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 071 Inlägg
28 juli 2013
Mack skrev:
joakim89 skrev:
joakim89 skrev:

Beror på hur du menar med "nått att ha"?
Det är jävligt olagligt för det första, och sen skulle jag tippa på att man ser sämre med "grönt" än vad man gör med blåsticket från 6000k.

Grönt tycker jag man inte alls ser bra med. 3000K är rätt så grönt de första sekunderna.

Sök