5550
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
5 oktober 2014
#8641
Diss skrev:
skulle vilja ha lite bilder på hur det lyser med 3st NBB (helst 55w) vet att det är svårt att visa på bild men alltid kul att se smile

Tyvärr ingen bild men däremot en film wink 55W speedstarter med D2S 6000K lampor. 2 fjärr och 1 pencil.
Senast redigerat av AD_ (5 oktober 2014)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
5 oktober 2014
#8642
AD_ skrev:
Diss skrev:
skulle vilja ha lite bilder på hur det lyser med 3st NBB (helst 55w) vet att det är svårt att visa på bild men alltid kul att se smile

Tyvärr ingen bild men däremot en film wink 55W speedstarter med D2S 6000K lampor. 2 fjärr och 1 pencil.

Tack! Fan de lös på bra det smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
5 oktober 2014
#8643
AD_ skrev:
Diss skrev:
skulle vilja ha lite bilder på hur det lyser med 3st NBB (helst 55w) vet att det är svårt att visa på bild men alltid kul att se smile

Tyvärr ingen bild men däremot en film wink 55W speedstarter med D2S 6000K lampor. 2 fjärr och 1 pencil.

Woah!  Kul med video, man lär sig massor. Jag tycker mig se att det är tur att jag valde Sveriges radio P2 att lyssna på, LED teknik samt turbo, annars bra wink

Lyser gör det säkert mängder, men har man en gång börjat med LED så är starttiden jobbig även om det är speedstarters.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

145 Inlägg
5 oktober 2014
#8644
torpis skrev:
AD_ skrev:
Diss skrev:
skulle vilja ha lite bilder på hur det lyser med 3st NBB (helst 55w) vet att det är svårt att visa på bild men alltid kul att se smile

Tyvärr ingen bild men däremot en film wink 55W speedstarter med D2S 6000K lampor. 2 fjärr och 1 pencil.

Woah!  Kul med video, man lär sig massor. Jag tycker mig se att det är tur att jag valde Sveriges radio P2 att lyssna på, LED teknik samt turbo, annars bra wink

Lyser gör det säkert mängder, men har man en gång börjat med LED så är starttiden jobbig även om det är speedstarters.

Vilka LED ljus kör du med? smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
5 oktober 2014
#8645
-adro- skrev:
torpis skrev:
AD_ skrev:

Tyvärr ingen bild men däremot en film wink 55W speedstarter med D2S 6000K lampor. 2 fjärr och 1 pencil.

Woah!  Kul med video, man lär sig massor. Jag tycker mig se att det är tur att jag valde Sveriges radio P2 att lyssna på, LED teknik samt turbo, annars bra wink

Lyser gör det säkert mängder, men har man en gång börjat med LED så är starttiden jobbig även om det är speedstarters.

Vilka LED ljus kör du med? smile

Kinaramp 240watt 1.1meter. Bättre än alla extaljus jag provat tidigare, men säkert inte bäst i världen för det. smile  dock har jag aldrig någonsin längtat tillbaka till xenon!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
5 oktober 2014
#8646
torpis skrev:
-adro- skrev:
torpis skrev:

Woah!  Kul med video, man lär sig massor. Jag tycker mig se att det är tur att jag valde Sveriges radio P2 att lyssna på, LED teknik samt turbo, annars bra wink

Lyser gör det säkert mängder, men har man en gång börjat med LED så är starttiden jobbig även om det är speedstarters.

Vilka LED ljus kör du med? smile

Kinaramp 240watt 1.1meter. Bättre än alla extaljus jag provat tidigare, men säkert inte bäst i världen för det. smile  dock har jag aldrig någonsin längtat tillbaka till xenon!

bild? länk dit du köpte ifrån? smile


2 030 Inlägg
5 oktober 2014
#8647
Diss skrev:
skulle vilja ha lite bilder på hur det lyser med 3st NBB (helst 55w) vet att det är svårt att visa på bild men alltid kul att se smile

Har tidigare (bra mycket tidigare) lagt upp bild på skillnaden i ljusbild mellan H1 och D2 i NBB 225, och med D2lampor får ljuset mer spridning och lite kortare, medans med H1 för du punkter men det lyser längre då. Jag rekomenderar dock att köra med D2 lampor då du för jämnast ljusbild wink

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

294 Inlägg
5 oktober 2014
#8648
TurboPlus skrev:
Hur stor skillnad blir det med D2Y istället för H1 i NBB?

Lite intresserad av detta jag med! Beställde 3st NBB Alpha 225 i fredags.. big_smile
Fick bli 70w speedstarter, och 5000k.

Liten fråga, vad säger ni om färdiga kablage, hiss eller diss? Eller är de värt att lägga ner lite extra tid å dra eget med lite grövre grejer?

EDIT;
BlueScreeen skrev:
Diss skrev:
skulle vilja ha lite bilder på hur det lyser med 3st NBB (helst 55w) vet att det är svårt att visa på bild men alltid kul att se smile

Har tidigare (bra mycket tidigare) lagt upp bild på skillnaden i ljusbild mellan H1 och D2 i NBB 225, och med D2lampor får ljuset mer spridning och lite kortare, medans med H1 för du punkter men det lyser längre då. Jag rekomenderar dock att köra med D2 lampor då du för jämnast ljusbild wink

smile
Senast redigerat av -Elfving (5 oktober 2014)


92 Inlägg
5 oktober 2014
#8649
torpis skrev:
Woah!  Kul med video, man lär sig massor. Jag tycker mig se att det är tur att jag valde Sveriges radio P2 att lyssna på, LED teknik samt turbo, annars bra wink

Lyser gör det säkert mängder, men har man en gång börjat med LED så är starttiden jobbig även om det är speedstarters.

Trevligt med video!

Verkar som att Speedstarters tar en stund att "komma igång" men när de är "varma" så verkar det som att de tänder omgående.


Om man bort ser från Vision X som kostar en arm plus lite till så känns det som att "PBE180" 60 watt har god byggkvalitè och ger ljus som 55 watt xenon och att de tänds omgående.


Någon som har testat storebrodern PBE225 ännu?

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
5 oktober 2014
#8650
Diss skrev:
AD_ skrev:
Diss skrev:
skulle vilja ha lite bilder på hur det lyser med 3st NBB (helst 55w) vet att det är svårt att visa på bild men alltid kul att se smile

Tyvärr ingen bild men däremot en film wink 55W speedstarter med D2S 6000K lampor. 2 fjärr och 1 pencil.

Tack! Fan de lös på bra det smile

Tack, Det gör det! smile
torpis skrev:
AD_ skrev:
Diss skrev:
skulle vilja ha lite bilder på hur det lyser med 3st NBB (helst 55w) vet att det är svårt att visa på bild men alltid kul att se smile

Tyvärr ingen bild men däremot en film wink 55W speedstarter med D2S 6000K lampor. 2 fjärr och 1 pencil.

Woah!  Kul med video, man lär sig massor. Jag tycker mig se att det är tur att jag valde Sveriges radio P2 att lyssna på, LED teknik samt turbo, annars bra wink

Lyser gör det säkert mängder, men har man en gång börjat med LED så är starttiden jobbig även om det är speedstarters.

Haha, tur att smaken är som baken wink Jag hade gärna valt LED-extraljus, men det är lite väl dyrt för min smak. En ramp på taket är heller inte ett alternativ. Men ja, jag håller med om att uppstartstiden är en störande faktor. Även om det upplevs bra mycket snabbare än vad videon visar.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

409 Inlägg
5 oktober 2014
#8651
-Elfving skrev:
TurboPlus skrev:
Hur stor skillnad blir det med D2Y istället för H1 i NBB?

Lite intresserad av detta jag med! Beställde 3st NBB Alpha 225 i fredags.. big_smile
Fick bli 70w speedstarter, och 5000k.

Liten fråga, vad säger ni om färdiga kablage, hiss eller diss? Eller är de värt att lägga ner lite extra tid å dra eget med lite grövre grejer?

EDIT;
BlueScreeen skrev:
Diss skrev:
skulle vilja ha lite bilder på hur det lyser med 3st NBB (helst 55w) vet att det är svårt att visa på bild men alltid kul att se smile

Har tidigare (bra mycket tidigare) lagt upp bild på skillnaden i ljusbild mellan H1 och D2 i NBB 225, och med D2lampor får ljuset mer spridning och lite kortare, medans med H1 för du punkter men det lyser längre då. Jag rekomenderar dock att köra med D2 lampor då du för jämnast ljusbild wink

smile

Jag har gått över till att bara köra med färdiga kabel kitt när jag skaffar nytt xenon till extraljus eller liknade. Har haft problem med att bygga egna kablage att dom har krånglat med glapp i sig och en massa andra problem.
Dom färdigbyggda har jag inte haft några problem med alls än. Har bara vart att koppla in dom så har det fungerat.
Senast redigerat av svempus (5 oktober 2014)

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

294 Inlägg
6 oktober 2014
#8652
svempus skrev:
-Elfving skrev:
TurboPlus skrev:
Hur stor skillnad blir det med D2Y istället för H1 i NBB?

Lite intresserad av detta jag med! Beställde 3st NBB Alpha 225 i fredags.. big_smile
Fick bli 70w speedstarter, och 5000k.

Liten fråga, vad säger ni om färdiga kablage, hiss eller diss? Eller är de värt att lägga ner lite extra tid å dra eget med lite grövre grejer?

EDIT;
BlueScreeen skrev:

Har tidigare (bra mycket tidigare) lagt upp bild på skillnaden i ljusbild mellan H1 och D2 i NBB 225, och med D2lampor får ljuset mer spridning och lite kortare, medans med H1 för du punkter men det lyser längre då. Jag rekomenderar dock att köra med D2 lampor då du för jämnast ljusbild wink

smile

Jag har gått över till att bara köra med färdiga kabel kitt när jag skaffar nytt xenon till extraljus eller liknade. Har haft problem med att bygga egna kablage att dom har krånglat med glapp i sig och en massa andra problem.
Dom färdigbyggda har jag inte haft några problem med alls än. Har bara vart att koppla in dom så har det fungerat.

Okej, kul att någon har sån tur hehe..
Har vart tvärt om för mig. Har fått att bara 2 av 3 lampor tänds ibland. Men kanske kommer undan de problemet om man har 2 olika kablage. Tex 2 på ett å sen en lampa på den andra härvan vad vet jag.


Avstängd
10 388 Inlägg
6 oktober 2014
#8653
Jag vet att det tvistas om "effekten" av en/hur lönt det är att ha en 120W kinaramp, men om man tänker det som ett rent komplement för att jämna ut uppstartstiden på 55w xenon i helljuset? Lönt? Eller lika bra att köra lilla Hellarampen (som jag gjort tidigare om än ej på den bilen)?

Placeringen kanske inte heller blir det minsta bra; under registreringsskylten? Tänkte då mest på spridningen som även spot-ramper verkar ha

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

12 Inlägg
6 oktober 2014
#8654
Har nu äntligen fått på extraljus på bilen smile

Jag velade länge innan jag bestämde mig för att prova K-Berg KB660 LED.
Tänkte iaf lämna en liten recension på dessa lampor.
Det mesta överenstämmer med vad jag läst tidigare om LEDs fördelar/nackdelar

Snabbt sammanfattat så är det uppstartningstiden och ljusbilden som är LEDs trumfkort, det är verkligen full power direkt när man trycker på knappen och ljusbilden upplevs väldigt jämn när dom sitter monterade men såklart är den starkare i mitten då det är en "spot". Ingen tillstymmelse av artefakter/ljusa/mörka partier som generellt alla xenonlampor lider av.

När det kommer till kastlängden så tror jag inte riktigt dom mäter sig med NBB@55W Xenon men frågan är ju hur många som behöver ha upplyst 1km när dom ändå inte kan urskilja en svart älg med en svart skog i bakgrunden på 500m...
Det jag uppskattade igår kväll var att man borde utan problem kunna se en älg vid vägkanten på 200m+ vilket jag ser som helt OK. Skulle gissa att dom kastar användbart ljus minst 500m (kunna se en parkerad bil/husvägg lr liknande)

Skulle jag rekomendera till köp?
Jag kommer då inte gå tillbaka till Xenon nu när jag fått prova LED, eventuellt så kompletterar jag med xenon-kit i vanliga helljuset bara för att få ännu mer power!
Har man kilometervis med raksträckor helt utan möten så är nog Xenon fortfarande bästa valet.

Har inte sett så många bilder när K-Berg har suttit monterade så här bjuder jag en bild på min.
https://lh4.googleusercontent.com/-ESwVAaOmGUU/VDJ_s0_W_JI/AAAAAAAAOmk/_GinLEgeHkc/w1033-h873-no/20141006_115433.jpg


Fotograf
1 319 Inlägg
6 oktober 2014
#8655
Byggarebab skrev:
Har nu äntligen fått på extraljus på bilen smile

Jag velade länge innan jag bestämde mig för att prova K-Berg KB660 LED.
Tänkte iaf lämna en liten recension på dessa lampor.
Det mesta överenstämmer med vad jag läst tidigare om LEDs fördelar/nackdelar

Snabbt sammanfattat så är det uppstartningstiden och ljusbilden som är LEDs trumfkort, det är verkligen full power direkt när man trycker på knappen och ljusbilden upplevs väldigt jämn när dom sitter monterade men såklart är den starkare i mitten då det är en "spot". Ingen tillstymmelse av artefakter/ljusa/mörka partier som generellt alla xenonlampor lider av.

När det kommer till kastlängden så tror jag inte riktigt dom mäter sig med NBB@55W Xenon men frågan är ju hur många som behöver ha upplyst 1km när dom ändå inte kan urskilja en svart älg med en svart skog i bakgrunden på 500m...
Det jag uppskattade igår kväll var att man borde utan problem kunna se en älg vid vägkanten på 200m+ vilket jag ser som helt OK. Skulle gissa att dom kastar användbart ljus minst 500m (kunna se en parkerad bil/husvägg lr liknande)

Skulle jag rekomendera till köp?
Jag kommer då inte gå tillbaka till Xenon nu när jag fått prova LED, eventuellt så kompletterar jag med xenon-kit i vanliga helljuset bara för att få ännu mer power!
Har man kilometervis med raksträckor helt utan möten så är nog Xenon fortfarande bästa valet.

Har inte sett så många bilder när K-Berg har suttit monterade så här bjuder jag en bild på min.
https://lh4.googleusercontent.com/-ESwV … 115433.jpg

kul att du skrev en sammanfattning om lamporna, kör med dessa jag med och håller med som du skriver. körde sambons bil här om dagen med 3 nbb 75w xenon. lyser starkt och långt men saknar bredden som blir med led samt tänd tiden.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

214 Inlägg
6 oktober 2014
#8656
fredda_king skrev:
Byggarebab skrev:
Har nu äntligen fått på extraljus på bilen smile

Jag velade länge innan jag bestämde mig för att prova K-Berg KB660 LED.
Tänkte iaf lämna en liten recension på dessa lampor.
Det mesta överenstämmer med vad jag läst tidigare om LEDs fördelar/nackdelar

Snabbt sammanfattat så är det uppstartningstiden och ljusbilden som är LEDs trumfkort, det är verkligen full power direkt när man trycker på knappen och ljusbilden upplevs väldigt jämn när dom sitter monterade men såklart är den starkare i mitten då det är en "spot". Ingen tillstymmelse av artefakter/ljusa/mörka partier som generellt alla xenonlampor lider av.

När det kommer till kastlängden så tror jag inte riktigt dom mäter sig med NBB@55W Xenon men frågan är ju hur många som behöver ha upplyst 1km när dom ändå inte kan urskilja en svart älg med en svart skog i bakgrunden på 500m...
Det jag uppskattade igår kväll var att man borde utan problem kunna se en älg vid vägkanten på 200m+ vilket jag ser som helt OK. Skulle gissa att dom kastar användbart ljus minst 500m (kunna se en parkerad bil/husvägg lr liknande)

Skulle jag rekomendera till köp?
Jag kommer då inte gå tillbaka till Xenon nu när jag fått prova LED, eventuellt så kompletterar jag med xenon-kit i vanliga helljuset bara för att få ännu mer power!
Har man kilometervis med raksträckor helt utan möten så är nog Xenon fortfarande bästa valet.

Har inte sett så många bilder när K-Berg har suttit monterade så här bjuder jag en bild på min.
https://lh4.googleusercontent.com/-ESwV … 115433.jpg

kul att du skrev en sammanfattning om lamporna, kör med dessa jag med och håller med som du skriver. körde sambons bil här om dagen med 3 nbb 75w xenon. lyser starkt och långt men saknar bredden som blir med led samt tänd tiden.

Låter bra. Framför allt eftersom jag nyss (några timmar sedan) beställde paketet med 5 st. som ska ersätta de Narvik Xenon jag har nu.

Uppstartstiden på xenon är det jag stör mig mest på, annars är jag väldigt nöjd med bredden på min nuvarande uppsättning (FPPF) och förvisso även längden. Det jag saknar är längd på bredden eller vad man ska säga. Jag saknar ljus ut på ängar/lägdor/åkrar/kalhyggen där fjärrljusen helt enkelt inte når nog långt.. Hoppas att fem av KB660 råder bot på det. Priset går ju inte att klaga på i alla fall, knappt 900 kr/lampa.

Edit: En liten fråga dock.. Hur fäster man stabiliseringsstag på dem? Har inte sett några bilder på den monteringsdetaljen, bakstycket verkar inte rymma någon vettig plats att fästa ett stag på.
Senast redigerat av ajokko (6 oktober 2014)

12 Inlägg
6 oktober 2014
#8657
Det finns gängor direkt i sidan på KB660 huset

Kanske kan knäppa några extra kort på min setup senare, det är ju inte direkt så dom slösar med info och bilder på K-Bergs hemsida...
Sen fattar jag inte varför dom har så pissigt lågupplösta bilder?
Senast redigerat av Byggarebab (6 oktober 2014)


92 Inlägg
6 oktober 2014
#8658
Vad är skillnaden på K-Berg KB660 LED och PBE180 60 watt förutom priset?

12 Inlägg
6 oktober 2014
#8659
K-Berg KB660 har väl 6st "spot" leddar i sin

PBE180 finns väl i både spot och euro(flood)
Båda har 12st leddar
Hur linserna är fördelade får nån annan som är säker förklara.

Har ju inte testat PBE180 själv men som jag läst ska den väl också fungera bra.
Anledningen till att jag valde KB660 är extraljusguidens test, vet inte hur opartisk den testen är men jag ångrar inte mitt köp än iaf.
Senast redigerat av Byggarebab (6 oktober 2014)


230 Inlägg
6 oktober 2014
#8660
Byggarebab skrev:
K-Berg KB660 har väl 6st "spot" leddar i sin

PBE180 finns väl i både spot och euro(flood)
Båda har 12st leddar
Tror att Euro har 12 lika breda linser framför leddarna
Spot har dom 8 breda linser och dom 4 som sitter i mitten är smal ljusbild.

Har ju inte testat PBE180 själv men som jag läst ska den väl också fungera bra.
Anledningen till att jag valde KB660 är extraljusguidens test, vet inte hur opartisk den testen är men jag ångrar inte mitt köp än iaf.

Här kommer tester om båda extraljusen.

KB660.
http://www.extraljusguiden.se/test-kb660-60w-led/

PBE180.
http://www.extraljusguiden.se/test-pbe180-60w-led/



Sök