Tänkt att chippa min Volvo S80 på BSR...finns det nackdelar med att chippa?

Revotech Pedal To The Metal
27 december 2012 · 750 Inlägg

torpis skrev:

MasterCar skrev:
Hej!

Nu är det så att jag är inne på att chippa min Volvo S80 2.5T (210hk) hos BSR. Ett par frågor till alla som chippat sina volvo bilar med likadan motor som min med steg 1 ( = 252hk) från BSR.

1) Var det värt att chippa?
2)Hur ändras bränsleförbrukningen?
3)Har ni fått problem vid service eller besiktningen?
4)Har ni fått problem med bilen sedan ni chippa den?

Era svar avgör :p


Mvh Mastercar

1 Det beror helt på vad dina preferenser är. Jag åker alltid trimmat, så för mig är även ett 700hk bygge för 300.000kr "värt det"

2 Inte alls vid dessa låga trimsteg (nej inte direkt ner heller)

3 Besiktningens uppgift är att underkänna din bil om den är ändrad = reg besiktning


4 Det är väl inte konstigt om man får problem om man höjer effekten på en 15-20år gammal bil? Dock oftast inga allvarliga bekymmer. LMM, laddtrycksreglering, koppling etc.

SOm du vet torpis så brukar jag hålla med dig. Även i detta fallet. Dock med viss modifikation tongue

2. Steg 1 kan i en del fall (bevisat) sänka förbrukningen i och med att förbränningen blir mer optimal. Säger inte att den sjuker på allt. Men på vissa. Ex. SAAB T7 motorer.

3. Med BSRs PPC lösning kan du ju lägga in org programvara innan bes genom OBD uttaget. Tar ca 5 min och man behöver inte göra annat än plugga in PPC i OBD2 och trycka på "return to stock" eller "trimma". Så det är inget problem alls. Besiktningen kan inte se att man bytt heller.

Autotech är duktiga som attan. Så även BSR. BSR är dessutom något större och har mer resurser. Dessutom är ju BSRs grundare och chef världsbäst volvomekaniker (i volvos interna mekaniker tävling). För ett antal år sedan iofs, men ändå. Dessutom alla de tekniker som har utvecklat systemen har ju alla stor erfarenhet av racing och motorer samt EMS.

Säger inte på nåt sätt att Autotech är dåliga. Men jag hade valt BSR.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Blyfot_Racing
27 december 2012 · 904 Inlägg

Jag va med å såg när Tomas på autotech bytte koppling på en s60 runt 40 min tog det gick jäkligt snabbt

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
torpis Forummoderator
27 december 2012 · 10 572 Inlägg

Revotech skrev:
3. Med BSRs PPC lösning kan du ju lägga in org programvara innan bes genom OBD uttaget. Tar ca 5 min och man behöver inte göra annat än plugga in PPC i OBD2 och trycka på "return to stock" eller "trimma". Så det är inget problem alls. Besiktningen kan inte se att man bytt heller.

Då är ju bilen original när man besiktigar = ok :-)

Tror de flesta erbjuder denna typ av PPC nu för tiden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Drunk A.Sörman
27 december 2012 · 1 299 Inlägg

Har man en Volvo så åker man till Autotech för då har man dubbelt så mycket Volvo när man åker därifrån smile

Blyfot_Racing
27 december 2012 · 904 Inlägg

Drunk skrev:
Har man en Volvo så åker man till Autotech för då har man dubbelt så mycket Volvo när man åker därifrån smile

10+

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Revotech Pedal To The Metal
27 december 2012 · 750 Inlägg

Haha ja 40 minuter är inte dåligt. Finns absolut många duktiga mekaniker. Utrycker bara min åsikt tongue


Torpis: Visst är den det. Gör ju allt så enkelt smile tongue

Ja det gör ju det. Maptun tex, har ju BSRs första version på PPC. Men BSRs PPC 3 så har man ju felkodsläsare och hela köret i samma device smile

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Drunk A.Sörman
28 december 2012 · 1 299 Inlägg

Du har precis samma grejer i Autotech's Apc

Dock kommer du inte få lika mycket nytta av felkodsläsaren om du handlar av Autotech hehe smile

Revotech Pedal To The Metal
28 december 2012 · 750 Inlägg

Drunk skrev:
Du har precis samma grejer i Autotech's Apc

Dock kommer du inte få lika mycket nytta av felkodsläsaren om du handlar av Autotech hehe smile

Hahaha jasså? Då ska jag åka dit, blir ju billigt på lång sikt att säkra upp motorn tongue

Ja misstänkte att de hade nåt liknande. Som sagt, det är väldigt proffsiga företag. Rent kvalité tänk så spelar det nog inte någon större roll. Alla de stora firmorna som har Volvo är ju väldigt bra.

Calle nere på kiosken kanske man bara ska besöka för en körv me mos. Men större företag som är kända på märket är ju oftast de samma med "säkerhet" för motorn, kundtjänst med uppdateringar mm.

Hoppas TS hittar något bra svar i vår aningen luddiga konversation. Tror inte vi kommer mycket längre här tongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
torpis Forummoderator
28 december 2012 · 10 572 Inlägg

Det är väldigt blandat hur man upplever service och valuta för pengarna. Vissa är inte nöjda även om de handlar hos någon som alla är överens om är bäst och tvärt om.

Har man ingen speciell önskan så är det generellt smartast att åka till den firman som ligger närmast.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Revotech Pedal To The Metal
28 december 2012 · 750 Inlägg

torpis skrev:
Det är väldigt blandat hur man upplever service och valuta för pengarna. Vissa är inte nöjda även om de handlar hos någon som alla är överens om är bäst och tvärt om.

Har man ingen speciell önskan så är det generellt smartast att åka till den firman som ligger närmast.

Ja så är det ju. Alla är vi ju olika, som väl är

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang