Tips på trim setup till 850 turbo!

Robba021
18 december 2012 · 10 Inlägg

Hejsan! hade tänkt att uppdatera motorn till sommarn! så skulle vilja ha lite tips på bra grejer

Motorn som ska användas är en b5234t4 hade tänkt mig 400hk, så ge gärna lite tips på vad som behövs!

Hade tänkt mig ungefär den här setupen:

Kolvar: orginal

Stakar: H-profil

Bränslepump: bosch 044

Spridare: Ge förslag?

Turbo: Holset hx35

Grenrör: Klracing extreme

Wastegate: HKS style 50mm

Intercooler: Alu 50mm

och så ska den självklart mappas, nå mer som behövs bytas? ge gärna förslag på andra grejer!

salle1 AUTOTECH
19 december 2012 · 762 Inlägg

Glöm ej lager mm i samband med operationen kan vara gott att gå igenom ventiler med! Frisk luft och riktig avskärmning till tex AEM filter, vevhusventilationen tror jag det flesta brukar vidga! När du ändå har det nere så en riktig koppling skadar ju inte!

Marlboroman
19 december 2012 · 8 233 Inlägg

Kopplingen lär ju bytas. Vilka spridare du lär sikta på beror ju lite på om du ska köra bensin eller E85. Lmm-huset lär bytas till ett större.

Förutom det så beror det ju lite på hur mycket det får kosta extra. Finns ju en hel del man kan göra, men det påverkar ju prislappen och resultatet rejält.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Robba021
19 december 2012 · 10 Inlägg

salle1 skrev:
Glöm ej lager mm i samband med operationen kan vara gott att gå igenom ventiler med! Frisk luft och riktig avskärmning till tex AEM filter, vevhusventilationen tror jag det flesta brukar vidga! När du ändå har det nere så en riktig koppling skadar ju inte!

vevlager + ramlager,kolvringar, alla packningar ska bytas, och så ska loppen honas, och toppen blir de helrenovering på

Robba021
19 december 2012 · 10 Inlägg

Marlboroman skrev:
Kopplingen lär ju bytas. Vilka spridare du lär sikta på beror ju lite på om du ska köra bensin eller E85. Lmm-huset lär bytas till ett större.

Förutom det så beror det ju lite på hur mycket det får kosta extra. Finns ju en hel del man kan göra, men det påverkar ju prislappen och resultatet rejält.

tänkte sats på en sachs 707 med sinterlamell, de borde ju duga?, ska köra på bensin och de blir 3tums LMM

Marlboroman
19 december 2012 · 8 233 Inlägg

Robba021 skrev:
...och så ska loppen honas...

Räkna med att du lär borrra och byta kolvar om du vill få motorn riktigt tät igen.

Robba021 skrev:
tänkte sats på en sachs 707 med sinterlamell, de borde ju duga?

En organisk lamell räcker till utan bekymmer. Och ska du ändå ha en sinter så se till att köpa en fjädrad. Annars så får lådan rejält med stryk.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Blyfot_Racing
19 december 2012 · 904 Inlägg

Ska du köra med 400hk då skulle jag köra med en uppgraderad T19 å E85 så slipper du byta grenrör bygga nytt motor fäste för å få plats med hx turbon jag körde med orginal vevhusventilation på min kombi. Beror ju på hur du ska använda bilen jag körde orginal kopling som hade gått 20 tusen mil det funkade 4000mil rasade när jag skulle burna vid ett street race men. Körde jag hårt annars så höll det bra glt kammar eller vassare kammar kanse

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang