Saab 93 Aero 01 Bränslepump... ( FEL ÅTGÄRDAT )

volvo85740
23 december 2012 · 44 Inlägg

Tjena.    Har läst på internet men inte hittar något liknande till min model. Kan ha missat (Ber om ursäkt isåfall!!)

Jag har fått ett litet problem med min saab 93 aero. Jag körde till jobbet som vanligt, funkade felfritt! Sen när jag skulle köra hem så startar den inte. Den tände lite i början sen dog den och det gick inte att starta, gick bara runt på startmotorn. Testade med startgas och den tände en stund så kan väl utesluta tändkasseten och vevaxelgivaren. Bensinpumpen hördes inte alls. Så jag bogserade hem den och började leta fel.
Jag tänkte att den kanske är bensinpumpen som har fastnat i fel läge eller något så jag bankar på tanken undertill och den går att starta. Den gick att köra 4 mil utan problem (gick som vanligt i alla växlar, ingen minskning på effekt. Dagen efter så gör den lika dant.
Funkade då med att banka under på tanken, startar och det går att köra. Märkte att när jag lyckats att starta så kör en liten runda och stänger av väntar liten stund ( ca 40-50 min) så går den att starta. Så det verkar som felet kommer när den har stått en lång stund.
Ska mäta om det kommer någon ström till pumpen, återkommer med resultat!

Nu till min mina frågor:

1. Är det pumpen som är påväg att ge sig?

2. Kan det vara glapp i någon glappkontakt i tanken? (oxid?)

3. Har fått tag i en pump men vet inte om den passar.
walbro  no: 45 00 270 två stift. Vill inte byta i onödan om det skulle var fel.

4. Lite info om bilen:
Bsr trimmad med steg två Ca 248 hk (Mjukvara fel???) varit trimmad ca 6 månader.
Mil: Ca 19500

Är tacksam för alla tankar och ideér då mina ideér är slut och vill inte göra för stora ingrep utan att veta mer vad det kan vara.

Hoppas ni orkar läsa big_smile blev rätt mycket men ville förklara så noga jag kunde för snabbt svar smile
Fråga om ni undrar något smile

MVH Emil smile

Senast redigerat av volvo85740 (12 januari 2013)

volvo85740
23 december 2012 · 44 Inlägg

Ingen som som har någon ideé att släppa? hmm

volvo85740
23 december 2012 · 44 Inlägg

Behöver så snabbt svar som möjligt, ska köra 16mil med den imon. Men jag vet inte om jag vågar om den skulle stanna. Snälla ingen som har några ideér?? sad

volvo85740
25 december 2012 · 44 Inlägg

Kan det bero på att batteriet är kasst?

ZoreX
26 december 2012 · 31 Inlägg

Tjena.. låter troligen som din soppa pump. Tyvärr rätt bökig att byta ner med tanken eller hugg hål underbaksätet.
när du ändå ska byta pump satasa på Henko 275 eller Walbro 255 pump på en gång smile

Aero T16
26 december 2012 · 1 327 Inlägg

Kan vara värt att kolla batteriet innan du byter bränslepump.

Är batteriet dåligt så kan ju bilen bli trögstartad.

Sätt batteriet på laddning innan du startar bilen och se om den gör likadant med ett nyladdat batteri.

volvo85740
30 december 2012 · 44 Inlägg

Okej, om jag bytar till dom pumparna, blir det någon skillnad när jag kör då? Förmodar att det är uppgraderingspumpar??

Batteriet är inte bra har mätt syrahalten och det var högt upp på det röda vid påfyllningen vid plus polen. De andra var lite över. Spänningen i batteriet går ner till 10 v när jag startar..  Ska testa byta batteriet. Återkommer med svar!

Nu har den startat problemfritt ett tag :S

jojje81 George
30 december 2012 · 1 956 Inlägg

Det är troligen din pump och inte batteriet som spökar.
Skulle batteriet ge mer spänning om du banka på tanken och därför den starta?

Logik och sunt förnuft.

Skär upp ett hål i plåten under sätet är lättast.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
RGH
30 december 2012 · 134 Inlägg

20000 mil är rätt normal livslängd på en bränslepump, och som du beskriver det så är det din pump som är kass. Är inte så jättejobbigt att lyfta ner tanken på en -01 9-3, bort med avgassystem, värmeplåtar, två tankband, påfyllnadsör och kontakter/slanganslutningar uppe på tanken. Låna en lyft om du inte har en:) Sen sitter det väl en eller två backventiler i tankarmaturen som är bra att byta samtidigt om jag inte missminner mig?

Senast redigerat av M-Levin (30 december 2012)

BMW 318iS "T" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 december 2012 · 13 744 Inlägg

jojje81 skrev:
Det är troligen din pump och inte batteriet som spökar.
Skulle batteriet ge mer spänning om du banka på tanken och därför den starta?

Logik och sunt förnuft.

Skär upp ett hål i plåten under sätet är lättast.

vet en som skulle fixa det själv och han kapade hål i tanken oxå  smile

blev dyrt för honom när han kom till polaren verkstad och var lite ledsen på ögat smile


men pumparna är standard på både 9-3 och 9-5 men 9-5 är aningen smidigare att byta på tar bara någon minut att byta på dom medans 9-3 är det något stolpskott som hade en dålig dag när dom ritade bilen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Funkiee Saab älskare!
30 december 2012 · 4 597 Inlägg

men 9-3an har ju en lucka under baksätet, det är 900 man får kapa upp golvet!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
RGH
30 december 2012 · 134 Inlägg

Funkiee skrev:
men 9-3an har ju en lucka under baksätet, det är 900 man får kapa upp golvet!

Finns det lucka på 9-3 cab -98? Rätt 100 på att vi tog ner tanken på en sån pga brist på luckor:)

BMW 318iS "T" (1990)
Funkiee Saab älskare!
30 december 2012 · 4 597 Inlägg

M-Levin skrev:

Funkiee skrev:
men 9-3an har ju en lucka under baksätet, det är 900 man får kapa upp golvet!

Finns det lucka på 9-3 cab -98? Rätt 100 på att vi tog ner tanken på en sån pga brist på luckor:)

cab'en kan va annorlunda på dock!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
micke-opel
30 december 2012 · 562 Inlägg

Funkiee skrev:
men 9-3an har ju en lucka under baksätet, det är 900 man får kapa upp golvet!

Nja, visst finns det en lucka på 9-3 men där kommer man endast åt kontakterna för att mäta osv. Man får således bita i det sura äpplet och ta ner tanken ändå, alternativt såga/klippa upp plåten.

9-5 Aero Sedan -05
kwansa Hmm, vet inte?
30 december 2012 · 1 775 Inlägg

micke-opel skrev:

Funkiee skrev:
men 9-3an har ju en lucka under baksätet, det är 900 man får kapa upp golvet!

Nja, visst finns det en lucka på 9-3 men där kommer man endast åt kontakterna för att mäta osv. Man får således bita i det sura äpplet och ta ner tanken ändå, alternativt såga/klippa upp plåten.

exakt! smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
RGH
30 december 2012 · 134 Inlägg

micke-opel skrev:

Funkiee skrev:
men 9-3an har ju en lucka under baksätet, det är 900 man får kapa upp golvet!

Nja, visst finns det en lucka på 9-3 men där kommer man endast åt kontakterna för att mäta osv. Man får således bita i det sura äpplet och ta ner tanken ändå, alternativt såga/klippa upp plåten.

Så var det! big_smile så idiotiskt.

BMW 318iS "T" (1990)
Funkiee Saab älskare!
31 december 2012 · 4 597 Inlägg

jasså, då har jag lärt mig något nytt! wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
ZoreX
1 januari 2013 · 31 Inlägg

Stämmer 9-3 har en liten lucka som du bara kommer åt kabeln på. Finns inget hål för pumpen som på 9-5
900an är lika dan som 9-3 finns inget hål för pumpen bara litet hål till kabeln.
likså bottenplattan härstammar från astra.  och där finns det inga hål smile

volvo85740
2 januari 2013 · 44 Inlägg

Jag kommer att byta pumpen. Har en pump som har två stift men har hört att det kan vara fyra stift. Någon som vet om det är fyra eller två??

Om jag köper en uppgraderingspump vad blir det för skillnad? smile

ZoreX
2 januari 2013 · 31 Inlägg

Kanske inte så bra och ta vilken pump som helst?
Pumpen har alltid 2 anslutningar men tankgivaren sitter där med  = totalt 4stift ut ifrån pump armaturen.


volvo85740 skrev:
Jag kommer att byta pumpen. Har en pump som har två stift men har hört att det kan vara fyra stift. Någon som vet om det är fyra eller två??

Om jag köper en uppgraderingspump vad blir det för skillnad? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang