Hur begränsat är mitt Hestec Sprut?

Sevenfold JSH Konsult
31 december 2012 · 329 Inlägg

har skaffat mig ett hestec V2.5 sprut,, kommer nu till den punkten då jag  undrar hur begränsad jag kommer bli av det i jämnfört med ett t.e.x Ms,

jag kommer mappa själv , vet hur systemen fungerar osv,
dock vet jag ej hur mitt hestec  kopplas smidigt till en dator,
vet ej heller om det fungar i tex maxxtune lr mega tune,,

jag har sneglat på ett maxxEcu,, vet dock ej om det e bra grejjer

tacksam försvar
Mvh Ronk

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll
Ricke W
31 december 2012 · 374 Inlägg

Maila Hestec för att få manual och programvaran. Allt beror på vad du ska ha det till, det börjar ju vara gammalt nu så att det kan finnas begränsningar om man har samma förväntningar på systemet som på nyare. Men jag vill minnas att Hestec har haft bra grejer, ingen koll alls på deras nya.

Sen är det bra att kolla upp hur den lokala supporten är. Jag tycker att det är skönt att kunna fråga riktiga människor när jag får problem än att hoppas på att någon kan svara på mina frågor på ett forum.
KG trimning verkar fortfarande sälja så de borde veta lite iallafall.

Jag förespråkar inte VEMS framför något annat pga att jag inte har tillräcklig kunskap om nåt annat system för att kunna göra en adekvat bedömning. Men jag valde VEMS till min för att jag har support på nära håll.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Sevenfold JSH Konsult
1 januari 2013 · 329 Inlägg

Ricke W skrev:
Maila Hestec för att få manual och programvaran. Allt beror på vad du ska ha det till, det börjar ju vara gammalt nu så att det kan finnas begränsningar om man har samma förväntningar på systemet som på nyare. Men jag vill minnas att Hestec har haft bra grejer, ingen koll alls på deras nya.

Sen är det bra att kolla upp hur den lokala supporten är. Jag tycker att det är skönt att kunna fråga riktiga människor när jag får problem än att hoppas på att någon kan svara på mina frågor på ett forum.
KG trimning verkar fortfarande sälja så de borde veta lite iallafall.

Jag förespråkar inte VEMS framför något annat pga att jag inte har tillräcklig kunskap om nåt annat system för att kunna göra en adekvat bedömning. Men jag valde VEMS till min för att jag har support på nära håll.

jo jag har manual och instuktioner,
vet att kg trimmning säljer deras produkter
men inget program att mappa med, men ska maila dom i morgon å fråga om man kan få en kopia på programet
som följde med vid leverans

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll
wadde Tryck och pys-åka
2 januari 2013 · 884 Inlägg

Om inte hestec låter dig få tag i mjukvara för att mappa, så kan jag avråda rätt direkt från att ens fundera på saken. (hårdkokt open source-förespråkare, jag kan inte hjälpa det)

Men vad som begränsar är ju vad du har last-signalen ifrån, map-sensor eller luftmassemätare, och var deras tryck respektive flödesbegränsningar ligger.

Men om du ska dyka in på att byta till annat:

Vems är ett mycket mycket kompetent styrsystem numera, billigt som attans har det gått och blivit med.
Färdigbygt får du en box för ca 4000 spänn. iofs så finns det lite tillval man bör ha för att det ska vara vettigt.
Bara att klicka in på vems.hu så har dom webbshop.
Supporten här i sverige är god, vi  har bland andra vems-emil här i stockholm som kan hjälpa till med det mesta.

Megasquirt som folk älskar att klanka ner på trotts att dom inte ens vet vilken ände en lödkolv är varm i, har också väldigt brett kompetensspann.
Men lite mera bygga-själv-tänk där. Dock finns det färdigbyggda grejer att beställa lite här och där.
Nu när version 3 cpun kommit så är det absolut mest för pengarna, inte många dyrare fabrikat som kör såpass snabb processor.
www.diyautotune.com är bre leverantör, även om det är i staterna. Dom tänker på att ha allt på ett och samma ställe.
Megasquirt har största communityn levandes, helt tveklöst. Många många forum utom det "officiella"
Via det svenska forumet kan du säkert få kontakt med nån förståsigpåare i dina trakter t.o.m.

Både vems och MS har och kommer alltid ha helt gratis mjukvara att mappa med för övrigt.
Men tyvärr inget av dem som är plug-n-play till volvo kabelstam vad jag vet.
Så den minsta insatsen du får vara beredd på att göra är att anpassa befintlig stam till vilket sprut du väljer.
Absolut bäst resultat får man såklart om man gör helt egen stam, men det är ju en hel del pillande. Men man slipper eventuella gamla elfel som kommer sig av 20 år gammal kabel.

Själv kör jag vems i min audi, ett plug'n'play som finns till motronic. Numera med rätt så mycket modifikationer i stamen pga just dedär ruttna jävla kablarna.

Fortsätt leverera bra skit till hovet // Johan

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang