Större v8 i valiant 67a

stefankocken
8 januari 2013 · 55 Inlägg

Tjena

Äger en valiant 67a som gått som polisbil i sverige innan. Sitter numera dock en 318 med 904 låda samt standard 7 1/4 axel. Stora skivbromsar fram och trummor bak.

Är sugen på att stoppa i en 340/360 istället. Vet att jag behöver en 8 3/4 axel istället.

Passar dessa maskiner på existerande motorfästen och pallar 904:an med vridet och passar den överhuvudtaget på en 340/360 eller ska man köra på en annan låda?

Tipsa gärna om ställen eller personer som är kunniga om detta. Dom flesta som äger usa-bilar har ju trots allt börjat med just valiant eller dart...

/stefan

osterback
8 januari 2013 · 218 Inlägg

Hade själv en valle 65:a som första jänk!
Hade vart en sexa i men rullade i min ägo med en borrad 340 till 360 med lite godis i.
Efter den en 727 och 8 3/4.

Skulle tro att du får göra nya fästen för motorn, men det är en baggis att göra själv.
904 passar och klarar rätt mkt vrid beroende på vilket skick den är i nuläget!
Har du skivbromsar behöver du endast typa om den för motorns skull eller prova att besa  ändå!

-
matteros
8 januari 2013 · 6 Inlägg

tjena!

jag kör själv med en 340 i min dart med en 727 låda just för att 904 inte orkade med vridet.
motorn har vi bultat fast i ramen och det är kanske inte bästa lösningen för tack vare de så vibrerar det ganska kraftigt i bilen dock körbart, sen så har jag kvar sexans bakaxel som ska bytas mot en 8 3/4.

lycka till big_smile

Massively Over Powered Asphalt Remover
Dodge dart custom "the blue beast" (1975)
stefankocken
9 januari 2013 · 55 Inlägg

Hur jävligt är det med grenrör/headersen och måste man leda om styrningen eller är det "bolt on"? Förmodar att bakaxeln passar utan modifieringar så länge den är från samma kaross-storlek?

matteros
9 januari 2013 · 6 Inlägg

motorn har suttit i en B-body så headersen är lite höga samt att bilen är sänkt i fram men det finns riktiga headers som är anpassade för A-body.
ingen ändring på styrningen är gjord.

Massively Over Powered Asphalt Remover
Dodge dart custom "the blue beast" (1975)
Mopar-CG
2 mars 2013 · 5 Inlägg

Motorkombinationen 360/904 fanns att tillgå ifrån fabrik, så passar gör det.

Beträffande styrka så beror det väl lite på utförandet av lådan och hur mycket tid/pengar som hälls ner i den.
Finns väl lite "bra att veta" 360 är ju t.e.x. externt ballanserad vilket innebär att man använder olika konvertrar till 318/340 resp. 360. Sedan finns det olika utföranden av "904:an" eller snarare a904 a998 och a999. En a999 som är en lite mer "heavy duty" låda, och är därmed intressantare, den är aningen lägre växlad(numeriskt högre) för bättre acceleration och har fler lameller i främre trumman (999:an har 5st, 998:an har 4st och 904:an har 3st) därmed har 999:an även bredare frontband.
De har även ett drev till i den främre planeten.
Dock är det en lock-up låda så vill man ha ett bredare turbinutbud så får man byta frontpump till en 904 pump som inte har lock-up funktionen.

Beträffande motorfästen så finns det högst sannolikt att köpa, ex. på www.engine-swaps.com

Om du köper en 8 3/4 bakaxel som kommer ifrån en A-body så har den lilla bultcirkeln om ingen har bytt axlar. Dessutom är avståndet mellan axelns centrum och yoken inte samma på 7 1/4 och 8 3/4 och påverkar i sin tur avståndet mellan låda och axel en aning.

Årsmodell 67-upp förenklar headermontage då de är två tum bredare i motorrummet jämfört med 66.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang